مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

بررسی ۶ علت قطع شدن انتقال تصویر با راهکارهای کاربردی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که با مشکل قطع انتقال تصویر در دوربین‌های مداربسته مواجه شوید. در چنین شرایطی قبل از مراجعه به مرکزی معتبر جهت تعمیر مشکل پیش آمده ابتدا باید علت قطع شدن انتقال تصویر دوربین مدار بسته را پیدا کنید. قطع شدن تصویر دوربین مداربسته از عوامل مختلفی تبعیت می‌کند.  از ایراد در منبع تغذیه و آداپتور گرفته تا  عدم اتصال به اینترنت، ضعیف شدن سیگنال، آسیب دیدگی سنسورها و اجزای نوری دوربین. با توجه به این توضیحات در ادامه این نوشته از وبلاگ پرشیا سرویس قصد داریم به بررسی ۶ علت رایج در قطع انتقال تصویر دوربین‌های نظارتی بپردازیم و نکات و راه حل‌هایی برای رفع مشکل پیش آمده بازگو کنیم.

بررسی علت قطع شدن انتقال تصویر

دلایل قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته

مشکل قطع شدن انتقال تصویر در دوربین‌های مداربسته با توجه به نوع و مدل دوربین، شبکه اینترنت، کابل‌ها و اتصالات، آی پی، منبع تغذیه و چندین عامل دیگر متفاوت است. به همین خاطر قبل از هر چیزی باید عمومی‌ترین چالش‌های پیش آمده و مرتبط با قطع انتقال تصویر برطرف شود و پس از آن اگر مشکل برطرف نشد، به مرکز معتبر تعمیرات دوربین مداربسته مراجعه کرد. در ادامه ۶ علت قطع شدن انتقال تصویر در انواع دوربین مداربسته را بررسی می‌کنیم و راهکارهای کاربردی و قابل اجرا با کمترین نیاز به دانش فنی و تخصصی را ارائه می‌دهیم:

دلایل قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته

علت اول: منبع تغذیه و آداپتور

منبع تغذیه وظیفه برق رسانی به دوربین‌های مداربسته را بر عهده دارد. به همین خاطر در اغلب مواقع قطع شدن انتقال تصویر ناشی از بروز مشکل در منبع تغذیه دستگاه است. گاهی اوقات تقسیم کننده‌ای که در مسیر منبع تغذیه قرار می‌گیرد چار مشکل می‌شود. اما در موارد دیگر اتصالات فیش‌ها و سوکت‌ها شل شده و یا از محل اتصال خود خارج می‌شوند. علاوه بر این مشکلات ظاهری در منبع تغذیه، مواردی همچون کم توان بودن آداپتور و افت ولتاژ ورودی به دوربین باعث ناپایداری در ضبط تصویر و بروز قطعی در تصویر دوربین مداربسته می‌شود. از این رو تمامی این گزینه‌های ذکر شده را می‌توان علت قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته در نظر گرفت و باید هنگام بررسی قطع شدن ضبط تمامی این موارد را بررسی کرد.

راه حل:

  • فیش‌های منبع تغذیه، سوکت، کابل‌ها و اتصالات دستگاه دی وی آر را بررسی کنید و مطمئن شوید که مشکلی از نظر اتصال ظاهری کابل‌ها و فیش‌ها به دستگاه وجود ندارد.
  • جهت بررسی ولتاژ در علت قطع شدن انتقال تصویر از یک مولتی متر استفاده کنید و با توجه به راهنمای دستگاه و دوربین مداربسته از رسیدن ولتاژ استاندارد به دستگاه و دوربین مداربسته اطمینان حاصل کنید. اگر مولتی متر عددی کمتر از ولتاژ مورد نیاز برای دوربین مدار بسته را نشان داد، بدین معنی است که آداپتور قادر به تامین برق مورد نیاز دوربین نیست و باید در اسرع وقت برای تعویض منبع تغذیه اقدام کنید.
  • از سالم بودن فیوز مطمئن شوید. برای این که متوجه شوید مشکل از فیوز منبع تغذیه است، باید چراغ ال ای دی را چک کنید. اگر چراغ نشانگر ال ای دی خاموش شده باشد، به احتمال زیاد فیوز معیوب شده و باید تعمیر شود.

منبع تغذیه و آداپتور؛ اولین دلیل قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته

علت دوم: سیگنال ضعیف و سرعت اینترنت

اگر اتصال به اینترنت و شبکه اینترنت قطع باشد و یا سرعت اینترنت افت پیدا کند، در این حالت با قطعی در انتقال و ضبط تصاویر دوربین‌های مداربسته تحت شبکه روبه‌رو می‌شوید. علاوه بر بحث شبکه اینترنت، عامل دیگری که در قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته بررسی می‌شود، سوئیچ POE است.

سوئیچ POE که در علت قطع شدن تصویر دوربین IP بررسی می‌شود، وظیفه انتقال برق از کابل‌های اینترنت را به دوربین مداربسته بر عهده دارد. این سوئیچ تنها در دوربین‌های تحت شبکه به چشم می‌خورد. بنابراین اگر دوربین شما از نوع دوربین‌های تحت شبکه نیست، نیازی به پیدا کردن علت قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته با این گزینه ندارید.

علاوه بر سوئیچ POE، در حالت کلی اتصالات BNC و ضعیف شدن سیگنال ارسالی به دستگاه دی وی آر ممکن است علت قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته باشد.

راه حل:

  • گاهی اوقات سوئیچ POE آسیب می‌بیند و یا اتصال آن قطع می‌شود که در این حالت باید اتصالات آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که سوئیچ شل و یا اتصال آن قطع نشده است. برای رفع مشکل سیگنال ضعیف کابل از برق خارج کرده و مجدد وصل کنید.
  • از بالا بودن سرعت سیگنال وای فای مطمئن شوید. گاهی اوقات ضعیف بودن سرعت وای فای باعث ایجاد مشکلات تصویر دوربین مداربسته می‌شود.
  • همواره سعی کنید در خرید فیش و کابل‌های دوربین‌های مداربسته سراغ مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین برندها بروید. چرا که در بیشتر مواقع علت قطع شدن انتقال تصویر به نامرغوب بودن تجهیزات دوربین‌های نظارتی مربوط می‌شود.

سیگنال ضعیف و کاهش سرعت اینترنت؛ دومین علت قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته

علت سوم: عدم سازگاری DVR و دوربین با سیستم نمایش تصویر

گاهی اوقات علت قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته به عدم همخوانی فرمت ویدیویی بین دوربین مداربسته و دستگاه دی ‌وی‌ آر مربوط می‌شود. همچنین عدم هماهنگی در رزولوشن ارائه شده توسط دوربین مداربسته و رزولوشن مانیتور سیستم نیز از دیگر دلایل قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته است که باعث نشان ندادن تصویر در صفحه مانیتور می‌شود. علاوه بر فرمت و رزولوشن مورد دیگری که به علت قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن، داهوا، تیاندی و سایر مدل‌ها منجر می‌شود، ایجاد نویز در نمایش تصویر دوربین مداربسته است.

راه حل:

  • برای رفع مشکل پیش آمده در بررسی سومین علت قطع شدن انتقال تصویر پیشنهاد می‌کنیم از دی‌ وی‌ آرهای هیبریدی که از تمامی دوربین‌های مداربسته با انواع فرمت پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید.
  • هنگام خرید، راه‌اندازی و نصب دوربین‌های مداربسته از هماهنگ بودن رزولوشن و فرمت مانیتور با دستگاه دی وی آر و دوربین مداربسته مطمئن شوید.
  • اگر با عدم نمایش تصویر به دلیل ایجاد نویز مواجه شدید، توصیه می‌کنیم قبل از هر چیزی با کارشناسان پرشیا سرویس در ارتباط باشید و راهنمایی‌های لازم را در این خصوص دریافت کنید.

عدم سازگاری DVR و دوربین با مانیتور؛ سومین علت قطع شدن انتقال تصویر

علت چهارم: آسیب دیدگی اجزای نوری و کاهش نور

گاهی اوقات مسدود شدن مسیر نوری دوربین‌های مداربسته، کاهش نور اطراف دوربین و تاریکی در شب و یا بروز مشکل در فناوری‌های دید در شب باعث قطع شدن انتقال تصویر در دوربین‌های مداربسته می‌شود. این علت در قطع شدن انتقال تصویر در مواردی باعث ایجاد تصاویر سیاه رنگ و در مواردی دیگر قطعی سیگنال‌های ارسالی به دستگاه دی وی آر می‌شود.

راه حل:

  • در بیشتر مواقع به روز رسانی سیستم عامل DVR باعث حل شدن مشکلات مربوط به تغییر زاویه، آسیب به اجزای نوری و مسدود شدن مسیر نوری دوربین‌های مداربسته می‌شود.
  • از آن جایی که مشکلات مربوط به اجزای نوری دوربین‌های مداربسته در برخی مواقع قابل حل با به روز رسانی سیستم نیست، باید در اسرع وقت نسبت به حل مشکل پیش آمده به مرکز معتبر برای تعمیر دوربین مداربسته مراجعه کرد.

آسیب دیدگی اجزای نوری و کاهش نور؛ چهارمین علت قطع شدن انتقال تصویر

علت پنجم: قطع شدن سرور P2P

قطعی در سرور P2P در زمان انتقال تصویر دوربین به موبایل اتفاق می‌افتد. در این حالت برای انتقال تصویر درخواستی به سرور P2P ارسال می‌شود تا تصویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته به گوشی ارسال شود. اما اگر تصویری به گوشی ارسال نمی‌شود، احتمالا موضوع به علت قطع شدن انتقال تصویر به خاطر قطعی سرور P2P مربوط است.

راه حل:

  • برای بررسی مشکل پیش آمده مدت زمان استفاده رایگان از سرویس P2P را چک کنید. این مورد که در علت قطع شدن انتقال تصویر داهوا، تیاندی، هایک ویژن و سایر دوربین‌های مداربسته خارجی به چشم می‌خورد، باعث منقضی شدن زمان سرویس P2P می‌شود.
  • گاهی اوقات تحریم شدن از سوی شرکت‌های تولید کننده دوربین‌های مداربسته و ایجاد محدودیت در ارائه خدمات به کاربران داخل ایران منجر به بروز مشکلاتی در انتقال تصویر می‌شود.

قطع شدن سرور P2P؛ پنجمین علت قطع شدن انتقال تصویر

علت ششم: فیلتر شدن IPهای سرور

اگر از دوربین‌های تحت شبکه استفاده می‌کنید، ممکن است در بررسی علت قطع شدن تصویر دوربین ip علاوه بر چالش سرعت اتصال به اینترنت، قطع بودن شبکه اینترنت، ضعیف بودن سیگنال و آسیب دیدگی کابل‌ها، با فیلتر شدن آی پی‌های سرور دوربین مداربسته نیز مواجه شوید. با فیلتر شدن آی پی ارتباط بین دستگاه دی وی آر و سرور قطع می‌شود و کاربر تصویری در سیستم و یا گوشی هوشمند خود مشاهده نمی‌کند.

راه حل:

  • اگر علت تصویر ندادن دوربین مداربسته به آی پی شبکه مربوط است، صبر کنید تا اوضاع اینترنت کشور مشخص شود. چرا که در صورت بروز چنین مشکلاتی چاره دیگری از دست شما برنمی‌آید.
  • اگر از آی پی ثابت و معتبری استفاده می‌کنید، چک کنید و مطمئن شوید که آی پی مورد نظر شما فیلتر نشده باشد. برای رفع چنین مشکلی پیشنهاد می‌کنیم با متخصصین پرشیا سرویس نیز در ارتباط باشید تا در خصوص سرورهای آی پی دوربین‌های مداربسته و مدل دستگاه شما، توضیحات لازم را ارائه دهند.

فیلتر شدن IPهای سرور؛ ششمین علت قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته

جمع بندی

احتمالا در بررسی منبع مشکل انتقال تصویر دوربین مداربسته در نگاه اول، خرابی یا شل شدگی کابل‌ها، فیش‌ها و اتصالات دوربین و دستگاه دی وی آر به ذهنمان خطور کند؛ اما شناسایی علت قطع شدن انتقال تصویر به این راحتی‌ها نیست و باید چند عامل مهم در کنار بررسی کابل‌ها و اتصالات چک شوند. در بیشتر مواقع قطع شدن شبکه اینترنت، ضعیف بودن سرعت اینترنت و سیگنال‌های ارسالی، فیلتر شدن آی پی، قطعی در سرور P2P و افت ولتاژ در منبع تغذیه باعث عدم انتقال تصویر در دوربین‌های مداربسته می‌شود. با این حال گاهی اوقات ممکن است عدم سازگاری در فرمت و رزولوشن دستگاه با مانیتور عامل دیگری در دلایل قطع شدن انتقال تصویر دوربین مداربسته باشد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، ابتدا راهکارهای ساده و کاربردی ارائه شده در این مطلب را مطالعه و اجرا کنید و سپس در صورت نیاز با کارشناسان پرشیا سرویس تماس حاصل فرمایید و راهنمایی لازم را برای رفع و نیاز به تعمیر دوربین مداربسته دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *