مقالات دسته‌بندی نشده

آشنایی با مشکلات رایج در تعمیر درایور پروژکتور+بررسی راهکارها

 

تعمیر درایور پروژکتور یکی از مسائل بسیار مهمی است که در زمان بررسی لامپ LED پروژکتور به آن برخورد می‌کنیم. در این شرایط قبل از هر چیزی باید با مشکلات رایج در درایورها آشنا شد و سپس روش‌های عیب یابی هر مشکل را به اجرا درآورد. همانطورکه می‌دانید درایورهای LED قلب سیستم روشنایی لامپ پروژکتور هستند و هر جا که نیاز به تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور تایید می‌شود، قبل از هر چیزی سراغ بررسی درایور می‌روند. درایور وظیفه تبدیل جریان متناوب ولتاژ بالا را به جریان مستقیم ولتاژ پایین دارد و بدون این قطعه LED با ولتاژ ورودی بالا در کمترین زمان ممکن می‌سوزد. پس لازم است که آشنایی کافی با این قطعه مهم داشته باشیم و راه‌ حل‌های لازم را در این خصوص بررسی کنیم. همراه پرشیا سرویس باشید تا به عیب یابی درایور پروژکتور و نحوه تعمیر درایور ویدئو پروژکتور بپردازیم.

آشنایی با مشکلات رایج در درایور ویدئو پروژکتور

مشکلات رایج در درایور ویدئو پروژکتور

برای عیب یابی و تعمیر درایور پروژکتور لازم می‌دانیم قبل از هر چیزی به رایج‌ترین مشکلات پیش آمده برای درایور بپردازیم. شناخت این مشکلات به شما کمک می‌کند تا منبع مشکل پیش آمده را به درستی شناسایی کنید و سپس به دنبال تعمیر درایور پروژکتور ال ای دی باشید.

چراغ چشمک زن لامپ LED؛ اولین مشکل در درایور ویدئو پروژکتور

سوسو زدن یا چشمک زدن چراغ هشدار پروژکتور می‌تواند نشان دهنده مشکلی در درایور پروژکتور باشد. در این شرایط حتما باید به دنبال عیب یابی درایور ویدئو پروژکتور باشید؛ چراکه این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که درایور جریان ثابتی تامین نکند و نوساناتی در روشنایی LED ایجاد شود. این اتفاق طول عمر LEDها را کاهش می‌دهد. پس در صورت بروز چنین مشکلی در اسرع وقت پیگیر تعمیر درایور پروژکتور باشید.

روشنایی ناسازگار در لامپ؛ دومین چالش برای درایور ویدئو پروژکتور

روشنایی ناسازگار در لامپ یکی دیگر از مشکلات رایج در تعمیر درایور پروژکتور است. اگر درایور LED پروژکتور ولتاژ ورودی و خروجی را درست تامین نکند، این اتفاق می‌افتد. اگر ولتاژ بیش از حد بالا باشد، LED بیش از حد روشن می‌ماند و پس از مدت زمان کوتاهی می‌سوزد. در مقابل اگر ولتاژ خیلی کم باشد، نور ال ای دی کم می‌شود.

تاثیر ولتاژ و جریان ورودی در نیاز به تعمیر درایور پروژکتور

مسائل مربوط به گرمای بیش از حد؛ سومین مشکل درایور پروژکتور

گرمای بیش از حد مشکل رایج درایورهای LED است. اگر درایور نیاز به خنک شدن داشته باشد و یا در محیطی با دمای بالا کار کند، احتمالا پس از مدتی از کار بیوفتد. گرمای بیش از حد نه تنها باعث از کار افتادن درایور می‌شود، بلکه به LED ها نیز آسیب می‌رساند.

روشن نشدن یا خاموشی غیرمنتظره لامپ LED؛ چهارمین خطا در درایور

اگر لامپ LED پروژکتور روشن نمی‌شود، ممکن است مشکل به درایور ارتباط داشته باشد. این قضیه اغلب به دلیل نقص در درایور یا منبع تغذیه اتفاق می‌افتد.

روشن نشدن لامپ و بررسی علت خاموشی در درایور

ناسازگاری درایور LED؛ پنجمین مشکل برای درایور

اگر درایور LED با LED یا منبع تغذیه ناسازگار باشد، ممکن است مشکلات جدیدی ایجاد کند. به عبارتی این اتفاق می‌تواند باعث مشکلات مختلفی از جمله سوسو زدن لامپ، روشنایی ناسازگار و روشن نشدن LED شود و این گونه نیاز به تعمیر درایور پروژکتور پیدا کنید.

مشکلات نویز درایور LED؛ ششمین خطای درایور پروژکتور

مشکلات نویز احتمال دارد با درایورهای LED، به ویژه در آن‌هایی که از ترانسفورماتورهای مغناطیسی استفاده می‌کنند، رخ دهد. این اتفاق منجر به ایجاد نویز می‌شود و بیشتر اوقات آزاردهنده است.

آشنایی با نحوه عیب یابی درایور ویدئو پروژکتور

حال که با رایج‌ترین مشکلات درایور لامپ ال ای دی آشنا شدیم، نوبت به بررسی و عیب یابی درایور پروژکتور می‌رسد. برای این منظور قبل از هر چیزی پروژکتور را خاموش و از برق جدا کنید. در ادامه برای نیاز به هر گونه تعمیر داریور پروژکتور شما را با عیب یابی درایور آشنا می‌کنیم:

آشنایی با راهکارهای عیب یابی درایور ویدئو پروژکتور

عیب یابی درایور ویدئو پروژکتور با چراغ چشمک زن

چراغ چشمک زن روی پروژکتور که معمولا به رنگ قرمز است، در زمان سوسو زدن لامپ ال ای دی روشن می‌شود. این چراغ به کاربر هشدار می‌دهد که مشکلی در لامپ و درایور وجود دارد و باید اقدامات لازم در خصوص تعمیر درایور ویدئو پروژکتور انجام گیرد.

بررسی ولتاژ ورودی در عیب یابی درایور پروژکتور

از ولت متر یا مولتی‌متر برای بررسی میزان ولتاژ ورودی به پروژکتور استفاده کنید. در صورتی که ولتاژ ورودی پایین‌تر از حد استاندارد باشد، درایور نمی‌تواند جریان ثابتی را تامین کند و در این حالت لامپ LED سوسو می‌زند. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید تعمیر درایور پروژکتور را جدی بگیرید.

توجه: اگر پس از اتصال به مولتی‌متر متوجه شدید که ولتاژ ورودی در محدوده قابل قبول درایور است و مشکل همچنان ادامه دار بود، ممکن است مشکل از خود درایور باشد و در این حالت باید اقدامات لازم را برای تعمیر درایور پروژکتور ال ای دی انجام گیرد.

بررسی ولتاژ ورودی در نیاز به تعمیر درایور پروژکتور

جایگزینی درایور برای تعمیر درایور پروژکتور

در صورتی که مشکلی در ولتاژ ورودی وجود نداشت، سراغ جایگزینی درایور با درایور جدید بروید. این درایور باید با مشخصات LED پروژکتور سازگاری داشته باشد. (قبل از تعویض درایور حتما پروژکتور را از اتصال به منبع تغذیه قطع کنید.)

بعد از تعویض درایور لامپ ال ای دی را تست کنید. در صورتی که سوسو زدن لامپ متوقف شده باشد، می‌توان مطمئن شد که مشکل به درایور قدیمی برمی‌گردد.

عیب یابی مشکلات نویز درایور LED

اگر درایور ال ای دی نویز ایجاد می‌کند، احتمالا مشکل به نوع ترانسفورماتور برمی‌گردد. در این حالت قبل از هر چیزی و اقدام برای تعمیر درایور پروژکتور، نوع ترانسفورماتور را در درایور بررسی کنید. درایورهایی که از ترانسفورماتورهای مغناطیسی استفاده می‌کنند گاهی اوقات نویز ایجاد کنند. در صورتی که درایور لامپ ویدئو پروژکتور از ترانسفورماتور مغناطیسی استفاده می‌کند و نویز دارد، آن را با درایوری جایگزین کنید که از ترانسفورماتور الکترونیکی برخوردار بوده و صدایی ایجاد نمی‌کند.

پس از تعویض درایور، لامپ LED خود را دوباره تست کنید. اگر نویز از بین رفته باشد، احتمالا مشکل مربوط به درایور قدیمی بوده است.

عیب یابی مربوط به مشکلات نویز درایور LED

عیب یابی درایور پروژکتور با بررسی جریان خروجی

اگر ال ای دی پروژکتور زود به زود می‌سوزد، لازم است ابتدا علت روشن نشدن ویدئو پروژکتور را بررسی کنید. برای این منظور قبل از هر چیزی جریان خروجی درایور را بررسی کنید. برای اندازه گیری جریان خروجی از درایور لامپ ال ای دی پروژکتور از آمپرمتر استفاده کنید. در صورتی که جریان خروجی بسیار بالا باشد، این امر می‌تواند باعث سوختن زودرس LED ها شود. بنابراین اگر جریان خروجی LED های شما در محدوده مشخص شده نیست احتمالا مشکل به درایور لامپ برمی‌گردد. در این شرایط درایور را با درایور جدید جایگزین کنید. اگر مشکل حل نشد برای تعمیر درایور پروژکتور با کارشناسان پرشیا سرویس در ارتباط باشید.

چک کردن جریان خروجی در عیب یابی درایور ویدئو پروژکتور

جمع بندی

جلوگیری از مشکلات درایور LED موضوع بسیار مهمی در حوزه تعمیر و سرویس ویدئو پروژکتور است. به عبارتی هر کاربری برای نگهداری اصولی و عدم نیاز به تعمیر پروژکتور نیاز به سرویس پروژکتور دارد. در غیر این صورت احتمال دارد با مشکلاتی در درایور و سایر قطعات پروژکتور مواجه شود. از این رو در بررسی درایور توصیه می‌کنیم قبل از نیاز به تعمیر درایور پروژکتور مطمئن شوید که این قطعه به اندازه کافی خنک است و در محیطی با دمای بالا کار نمی‌کند. همچنین به طور مرتب ولتاژ و جریان ورودی و خروجی را با مولتی‌متر چک کنید تا مطمئن شوید که در محدوده مشخص شده برای دستگاه پروژکتور قرار دارند. در نهایت از این موضوع نیز اطمینان حاصل کنید که درایور، LED ها و منبع تغذیه با مدل دستگاه پروژکتور سازگار هستند.

در صورتی که با بررسی تمامی این موارد همچنان ویدئو پروژکتور با مشکل مواجه بود، پیشنهاد می‌کنیم قبل از مراجعه به مرکز تعمیر پروژکتور با کارشناسان ما در پرشیا سرویس در ارتباط باشید تا شما را در خصوص نحوه تعمیر درایور ویدئو پروژکتور و ضرورت‌های بررسی قطعات آن راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *