مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

راهنمای کامل تنظیم زوم دوربین مداربسته + نکات کلیدی

بعد از نصب دوربین‌های مداربسته در یک مکان، نوبت به انجام یک سری تنظیمات می‌رسد. یکی از این تنظیمات بسیار مهم و کاربردی در نظارت هر چه بیشتر و بهتر بر روی محیط، تنظیم زوم دوربین مداربسته است. زوم دوربین مداربسته به شما کمک می‌کند تا هر سوژه‌ای از تصاویر ضبط شده را تا جای ممکن بزرگنمایی کنید. با این حال گاهی اوقات کاربران از افت کیفیت پس از زوم کردن تصویر شاکی هستند که این بروز چنین اتفاقی علت‌های مخصوص به خود را دارد. در این نوشته از پرشیا سرویس قصد داریم به نحوه تنظیم زوم دوربین مداربسته بپردازیم، با انواع زوم آشنا شویم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا دوربین مداربسته زوم نمی ‌کند. در پایان تمامی این مطالب اگر همچنان با تنظیمات زوم دوربین مداربسته چالشی داشتید، می‌توانید روی کمک کارشناسان ما برای تعمیر دوربین مداربسته و رفع مشکلات دستگاه و دوربین در این زمینه حساب باز کنید.

زوم با انواع لنز در دوربین مداربسته

آشنایی با انواع بزرگنمایی در تنظیم زوم دوربین مداربسته

زمانی که ما در دوربین‌های معمولی و به صورت دستی تصویر ضبط شده‌ای را زوم می‌کنیم، متوجه تاری و افت کیفیت تصویر می‌شویم. اما چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ دلیل اصلی بروز چنین اتفاقی به این برمی‌گردد که ما با این بزرگنمایی در مانیتور هیچ تغییری در ساختار اصلی دوربین مداربسته ایجاد نمی‌کنیم. منظور از تغییر در ساختار دوربین، تغییر در رزولوشن، تعداد پیکسل تصویر و مواردی از این قبیل است. به عبارتی دیگر با این نوع بزرگنمایی در مانیتور تعداد پیکسل و رزولوشن سر جای خود ثابت باقی می‌ماند و این گونه ما با هر بار بزرگنمایی بیشتر با افت کیفیت تصاویر و تار شدن آن‌ها مواجه می‌شویم.

انواع بزرگنمایی

توضیحی که برای این نوع بزرگنمایی در این بخش ارائه دادیم، مربوط به زوم دیجیتالی است؛ زومی که از طریق نرم افزار و در سیستم‌های مانیتور دوربین مداربسته بر روی تصویر اعمال می‌شود و این زوم دقیقا همان زومی است که کاربران از آن گله می‌کنند و دنبال راه‌هایی برای بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته می‌گردند. اما سوال اینجاست که آیا زوم دیگری هم داریم؟ پاسخ مثبت است. زوم اپتیکال نوع دیگر زوم در دوربین‌های مداربسته است که در تنظیم زوم دوربین مداربسته به آن می‌پردازیم. اغلب دوربین‌ها از قابلیت زوم اپتیکال برخوردار هستند، اما متاسفانه کاربران این قابلیت را در هنگام ضبط تصاویر به درستی تنظیم نمی‌کنند. بنابراین لازم است که با تنظیمات زوم دستگاه دی وی آر به خوبی آشنا شویم و نحوه انجام مراحل تنظیم زوم را برای بهبود در نظارت بر محیط یاد بگیریم.

ماهیت زوم در دوربین‌های مداربسته

لنز از اصلی‌ترین عناصر تشکیل دهنده دوربین‌های مداربسته است که در آن ۴ عدسی پشت سر هم در داخل دوربین قرار گرفته و فاصله کانونی را تشکیل داده است. این لنزها به دو صورت متغیر و ثابت در دوربین هستند. هر چقدر که این فاصله کانونی در لنز دوربین بزرگتر و یا کوچکتر شود، میزان زوم بر روی تصاویر در حال ضبط هم تغییر می‌کند. این تغییر در فاصله کانونی تنها در زمانی قابل اجرا خواهد بود که نوع لنز به کار رفته در دوربین مداربسته از نوع لنز وریفوکال یا همان متغیر باشد و نه لنز ثابت!

لنزهای متغیر هم در دو نوع دستی و موتورایز موجود هستند که در نوع دستی، هر گونه تنظیم زوم دوربین مداربسته به صورت دستی انجام می‌گیرد؛ اما در موتورایز این کار با موتوری انجام می‌گیرد که فاصله کانونی را تغییر می‌دهد.

تفاوت زوم دیجیتال و اپتیکال

هر لنز وریفوکال این امکان را دارد که ما بتوانیم با پیچ‌ها و چرخ دنده‌هایی که بر روی بدنه دوربین تعبیه شده است، فاصله بین عدسی‌های داخل لنز را تغییر دهیم. این کار باعث می‌شود تا به راحتی عمل زوم در تصاویر را انجام داده و بدون تغییر در افت تصویر، بزرگنمایی انجام دهیم. بنابراین آن چه که در تنظیم زوم دوربین مداربسته مسئله اصلی ماست، همین تنظیم اصولی پیچ و چرخ دنده‌های روی دوربین و سایر تنظیمات در دستگاه دی وی آر است که در ادامه مطلب توضیحات کامل‌تری در این باره ارائه می‌دهیم.

تنظیم لنز دوربین مداربسته

برای تنظیم زوم دوربین مداربسته باید سراغ پیچ و چرخ دنده‌های روی بدنه دوربین بروید تا بتوانید جهت تصویر را به درستی تنظیم کنید. در دوربین‌های وریفوکال این کار با دو پیچ فوکوس و زوم انجام می‌شود. این پیچ‌ها در بدنه انواع دوربین‌های مداربسته در قسمت‌های مختلفی از دوربین تعبیه شده‌اند برای نمونه در دوربین‌های بولت پیچ‌ها در قسمت پایینی و یا بالایی دوربین به چشم می‌خورند. در برخی دوربین‌های دیگر هم ممکن است پیچ‌ها درون دوربین قرار گرفته باشند و برای تنظیم مجبور به باز کردن قاب دوربین باشید.

تنظیم لنز و فوکوس توسط پیچ

تنظیم فوکوس دوربین مداربسته

زمانی که با پیچ لنز، فاصله کانونی را تغییر می‌دهید، تنظیمات زوم دوربین مداربسته انجام می‌گیرد. اما در همین حین میزان فوکوس هم دچار تغییراتی می‌شود و تصویر به احتمال زیاد با تاری مواجه می‌شود. بنابراین در حین تنظیم لنز باید پیچ فوکوس را هم تنظیم کنید. این پیچ هم در کنار پیچ لنز قرار دارد و با چرخش آن تاری تصویر کم و زیاد می‌شود.

در زمان چرخاندن این دو پیچ دقت کنید که نباید پیچ‌ها را بیش از حد و یا محکم بچرخانید. از طرفی سعی کنید اول پیچ فوکوس را تنظیم کنید و بعد پیچ لنز را برای تنظیم زوم دوربین مداربسته بچرخانید تا بزرگنمایی و کوچکنمایی بر روی تصویر انجام گیرد. در پایان هم پیچ‌ها را محکم کنید تا زوم و فوکوس مجدد دچار تغییر نشود.

انواع دوربین با لنز ثابت و متغیر

تنظیم لنز و فوکوس؛ چالشی در تنظیم زوم دوربین مداربسته

خب حالا که به بحث چرخاندن پیچ‌های لنز و فوکوس پرداختیم، یک سوال مهم برایمان ایجاد می‌شود؛ این که آیا در هر بار نیاز به فوکوس و بزرگنمایی و کوچکنمایی برای تنظیم زوم دوربین مداربسته، باید از نردبان بالا برویم و دوربین را تنظیم کنیم؟ پاسخ به این سوال منفی است. چراکه دوربین‌های امروزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دو حالت در زوم اپتیکال دارند:

حالت اول برای دوربین‌های وریفوکالی است که فاصله کانونی آن‌ها با تنظیمات زوم دستگاه دی وی آر تغییر می‌کند. برای نمونه در این دوربین‌ها امکان تغییر لنز از ۲.۸ میلی‌متر تا ۱۲ میلی‌متر وجود دارد و این به خود کاربر بستگی دارد که لنز را در کدام یک از اعداد بین ۲.۸ تا ۱۲ تنظیم کند.

حالت دوم برای دوربین‌هایی است که دو یا سه نوع لنز برای انتخاب کاربران ارائه می‌دهند. در این شرایط کاربر فقط می‌تواند دوربین را در یکی از این سه حالت لنز تنظیم کند.

انواع لنز

واقعیت بر این است که دوربین‌های نوع اول که آزادی انتخاب بیشتری در لنز و تغییر فاصله کانونی ارائه می‌دهند، گران قیمت هستند و خرید این مدل دوربین‌ها برای هر محیطی پیشنهاد نمی‌شود؛ اما دوربین‌های نوع دوم با حالت گزینشی بین دو تا سه حالت لنز، قیمت مناسبی دارند و به خوبی نیاز کاربران را از نظر زوم و فوکوس برطرف می‌کنند. بنابراین چنین تصوری نداشته باشید که در تنظیم زوم دوربین مداربسته نیاز به تغییرات گسترده‌ای در لنز و فاصله کانونی دارید.

نکاتی درباره تنظیم زوم دوربین مداربسته

هر چقدر لنز را در عدد کوچکتری تنظیم کنید، فضا یا میدان دید دوربین گسترده‌تر شده و زاویه دید بزرگتر می‌شود. در این حالت تصاویر با جزئیات کمتری ضبط می‌شوند.

هر چقدر عدد لنز بیشتر باشد، فضا یا میدان دید کوچکتر شده و زاویه دید هم به یک منظقه کوچکتری از محیط محدود می‌شود. در چنین حالتی دوربین آن بخش از تصویر محیط را با جزئیات بیشتری ثبت می‌کند.

نکات مهم در تنظیم زوم دوربین مداربسته

پس نتیجه می‌گیریم در دوربین‌های با لنز متغیر، اگر لنز را در عدد بزرگتری تنظیم کنیم، در واقع تصویر را بزرگنمایی کرده‌ایم. اما باید دقت کنیم که تمام این موارد تنها در صورتی بزرگنمایی بدون افت کیفیت تصویر را در اختیارمان قرار می‌دهد که به صورت زنده و در حین ضبط این کار را انجام دهیم. اگر ضبط تمام شود و بعدا بخواهید روی فیلم زوم کنید، این نوع زوم از نوع زوم دیجیتالی خواهد بود و کیفیت تصویر را پایین می‌آورد.

تنظیم زوم دوربین مداربسته در DVR

در پاسخ به این سوال که چگونه فیلم دوربین مداربسته را زوم کنیم و این کار را از طریق دی وی آر انجام دهیم، کار بسیار ساده‌ای دارید. کافیست در مانیتور روی صفحه نمایش دوربین داهوا یا هر دوربین دیگری راست کلیک کرده و گزینه PTZ را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه ptz

پس از آن صفحه تنظیمات زوم در دی وی آر مشاهده می‌شود و با کلیک روی + بزرگنمایی و با کلیک بر روی – تصویر به حالت قبلی‌تر خود برمی‌گردد.

اعمال تنظیمات زوم و فوکوس

دوربین‌هایی با قابلیت زوم اپتیکال

در حال حاضر دوربین‌های اسپید دام یا چرخان داهوا، هایک ویژن، تیاندی و غیره قابلیت زوم اپتیکال بسیار خوبی دارند. چرخش دوربین مداربسته اولین مقوله‌ای است که در این نوع دوربین‌ها به چشم می‌خورد و امکان زوم برای کل محیط ۳۶۰ درجه را فراهم می‌کند.

دوربین اسپید دام

جمع بندی

در این نوشته از پرشیا سرویس به نحوه تنظیم زوم دوربین مداربسته پرداختیم و دیدیم که این تنظیم در انواع دوربین‌ها با یکدیگر فرق دارد. از طرفی آزادی انتخاب در چند لنز دوربین‌های مداربسته جدید به کاربران کمک می‌کند تا تصاویر را زوم و فوکوس کنند و از طریق دستگاه دی وی آر نیز این تنظیمات را کنترل کنند.

با این حال گاهی اوقات تنظیمات زوم و لنز دوربین‌های مداربسته بهم می‌خورد و دوربین با مشکل مواجه می‌شود و کاربر بدون دانش فنی و تخصصی در حوزه‌های دوربین‌های مداربسته از پس حل چالش‌های پیش آمده برنمی‌آید. در این شرایط پرشیا سرویس همراه شما خواهد بود و در قدم اول راهنمایی‌های لازم را برای رفع مشکل به شما ارائه خواهد داد. در صورت نیاز در قدم بعدی می‌توانید تعمیر زوم دوربین مداربسته و دستگاه دی وی آر را به تیم متخصص پرشیا سرویس بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *