مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

مشکل صدای دوربین مداربسته: عیب یابی و رفع اشکال

مشکل صدای دوربین مداربسته: عیب یابی و رفع اشکال

آیا تا به حال با مشکل صدا دادن دوربین مداربسته مواجه شده‌اید؟ یا اینکه تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته شما صدا نداشته باشند؟ در این مقاله، به بررسی دلایل مختلف بروز مشکل صدای دوربین مداربسته و راه حل‌های رفع آن می‌پردازیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید به‌طور کامل با این مشکل آشنا شده و برای حل آن اقدام کنید.

علت مشکلات صدا در دستگاه ‏DVR

پخش صدای اضافه یا به‌وجود آمدن مشکلاتی در ضبط و پخش صدا، به دلایل گوناگونی صورت می‌گیرد. در این بخش علت و راهکار این مشکلات را بررسی می‌کنیم. چنان‌چه بعد از مطالعه این بخش خودتان نتوانستید این مشکلات را برطرف کنید، برای رفع مشکل صدای دوربین مداربسته یا ایرادات دیگر آن، می‌توانید با تیم پرشیا سرویس با شماره ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ ‏تماس بگیرید.‏

تنظیمات اشتباه هارد دوربین مداربسته

یکی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام نصب و راه اندازی دوربین مداربسته با آن مواجه شوید، شنیدن صدای بوق ممتد از دستگاه باشد. این صدا می‌تواند ناشی از تنظیمات اشتباه هارد دیسک باشد. برای حل این مشکل صدای دوربین مداربسته، باید به منوی تنظیمات دستگاه DVR یا NVR خود رفته و تیک گزینه صدای بوق را بردارید. بعد از انجام این کار، صدای بوق قطع خواهد شد.‏

خرابی فن خنک کننده DVR

یکی از دلایل شایع ایجاد مشکل صدای دوربین مداربسته، خرابی فن خنک‌کننده دستگاه DVR است. فن خنک‌کننده وظیفه دارد تا گرمای تولیدشده توسط قطعات داخلی دستگاه را به بیرون هدایت کند و از داغ‌شدن بیش‌از‌حد آن‌ها جلوگیری کند. اگر این فن به‌درستی کار نکند، می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله عدم تولید صدا توسط دوربین شود.

در صورت خراب‌شدن این قطعه، سریعا اقدام به تعویض آن کنید؛ زیرا وظیفه این فن، خنک‌کردن قطعات دستگاه است و در صورت عدم تعمیر آن، منجر به بالارفتن دمای قطعات دستگاه و درنتیجه خرابی آن‌ها می‌گردد.

خرابی فن خنک کننده ‏DVR یک عامل ایجاد صدا است

خرابی هارد در دوربین مداربسته

هارد دیسک یکی از اجزای اصلی دستگاه DVR است که وظیفه ذخیره سازی تصاویر و ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین‌ها را بر عهده دارد. دستگاه DVR می‌تواند بسته به نیاز و مدل دستگاه، دارای یک یا چند هارد دیسک باشد. خرابی هر یک از این هاردها می‌تواند منجر به بروز انواع مختلف مشکل صدای دوربین مداربسته مانند عدم دریافت صدا از دوربین شود.

مشکلات ارتباطی

مشکلات ارتباطی شبکه در دستگاه ضبط کننده (DVR) می‌تواند یکی دیگر از دلایل عدم دریافت صدا از دوربین مداربسته باشد. در این حالت، به‌دلیل عدم برقراری ارتباط صحیح بین DVR و دوربین‌ها، ممکن است صدای بوق ممتدی از این دستگاه به گوش برسد و شما قادر به دریافت صدا از دوربین‌ها نباشید.

وجود IP تکراری در دوربین مداربسته

یکی از دلایل رایج مشکل صدای دوربین مداربسته، استفاده از IP تکراری برای دو یا چند دوربین است. در سیستم‌های شبکه، هر دستگاه باید دارای یک آدرس IP منحصربه‌فرد باشد. اگر از یک آدرس IP برای چندین دستگاه استفاده کنید، تداخل IP رخ می‌دهد و ممکن است باعث بروز یک‌سری مشکلات تصویر دوربین مداربسته، مانند عدم دریافت صدا و کاهش سرعت شبکه شود.

برای رفع این مشکل، می‌توانید اپلیکیشن IP Scaner را نصب کنید. این نرم‌افزار می‌تواند آی‌پی دوربینی را که مشکل دارد، شناسایی و برطرف کند.

با برنامه ‏IP SCANNER، آی‌پی‌های مشابه را پیدا کنید

هشدارهای امنیتی دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته علاوه‌بر وظیفه اصلی خود که نظارت تصویری است، می‌توانند به‌عنوان یک سیستم هشدار دهنده نیز عمل کنند؛ مثلا اگر افراد ناشناسی قصد ورود به سیستم مداربسته شما را داشته و رمز را اشتباه وارد کنند، در این حالت دستگاه صدای بوق بلندی پخش خواهد کرد. این قابلیت، یکی از ضروری‌ترین هشدارهای امنیتی در مناطق حساس است.

همچنین قابلیت دیگری به نام line crossing وجود دارد که ابتدا محدوده‌ای را برای آن مشخص می‌کنیم. اگر افراد ناشناسی از این محدوده عبور کنند، دستگاه به‌وسیله بوق آن را اعلام خواهد کرد. البته این هشدار ممکن است به‌صورت ایمیل نیز به بخش مدیریتی ارسال شود.

دلایل بوق زدن دستگاه DVR

در بخش قبل به مواردی که علت ایجاد مشکل صدای دوربین مداربسته از دستگاه DVR بودند، پرداختیم. در این بخش، عوامل دیگری که منجر به بروز صدا از این دستگاه می‌شوند در زیر آمده است:

  • پرشدن هارد دیسک
  • اعلام حرکات دوربین
  • قطع‌شدن تصاویر دوربین
  • ازبین‌رفتن ارتباط بین هارد و دستگاه
  • واردشدن ضربه به دوربین مداربسته
  • خراب‌شدن آمپر منبع تغذیه و…

شما همچنین می‌توانید برای اطمینان از علت بوق زدن دستگاه، روی مثلث زرد رنگ روی صفحه.نمایش کلیک کنید. با کلیک بر روی این نماد، پنجرهای باز می‌شود که در آن می‌توانید علت مشکل به وجود آمده را شناسایی کرده و با بررسی آن، اقدام به رفع مشکل صدای دوربین مداربسته نمایید.

دلایل بوق زدن دستگاه DVR چیست؟

علت مشکلات صوتی دوربین مداربسته

ممکن است در حین مشاهده تصاویر، صدای دوربین مداربسته خود را دریافت نکنید. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

  • مشکل در تغذیه میکروفن
  • عدم وجود سیگنال صوتی
  • خرابی کابل صدا
  • نقص سخت افزاری دستگاه

شما می‌توانید برای تعمیر دوربین مداربسته خود با شماره ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

تنظیمات مرتبط به صدای دوربین مداربسته

برای جلوگیری از بروز مشکل صدای دوربین مداربسته، باید اتصالات و تنظیمات آن به‌درستی صورت بگیرد. برای ضبط صدا توسط دستگاه DVR و دوربین شما، دو روش کلی وجود دارد:

اتصال میکروفن به دوربین

این روش بیشتر در دوربین‌های مداربسته IP رایج است. میکروفن‌های مجزا به‌دلیل قرارگیری در فاصله دورتر از دوربین، به‌راحتی قابل تشخیص نیستند و از این نظر مزیت دارند. در مقابل، دوربین‌های آنالوگ معمولا میکروفون داخلی دارند و برای فعال‌کردن آن کافیست به تنظیمات نرم‌افزاری دوربین مراجعه کنید. کیفیت صدای این نوع دوربین‌ها به‌طور کلی پایین‌تر است.

یک دوربین دارای میکروفون داخلی

 اتصال میکروفن به دستگاه DVR

برای استفاده از میکروفن در دوربین‌های آنالوگ، باید آن را از طریق پورت A-V به دستگاه DVR متصل کنید. اگر دوربین شما میکروفون داخلی دارد، باید در تنظیمات دوربین، گزینه Audio را غیرفعال کنید. سپس در تنظیمات DVR، ضبط صدا را فعال کنید.

انجام تنظیمات برای حل مشکل صدای دوربین مدار بسته

اگر مشکل صدای دوربین مداربسته به‌خاطر تنظیمات صدای آن باشد، می‌توانید مراحل زیر را برای فعال‌کردن صدای دوربین مداربسته خود دنبال کنید:

  • آدرس IP دوربین را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنید و کلید Enter را فشار دهید.
  • نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و سپس دکمه Login را کلیک کنید.
  • در منوی اصلی، گزینه Setup را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
  • سپس روی Camera و بعد از آن روی Encode کلیک نمایید.
  • در پایین صفحه، دو بخش Stream Main و Stream Sub را مشاهده خواهید کرد.
  • در هر دو بخش، گزینه Enable Audio را علامت بزنید.

این کار را برای هر میکروفنی که می‌خواهید فعال کنید، تکرار کنید؛ در نهایت، پس از انجام تغییرات، دکمه Save یا Apply را کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند. با انجام این مراحل ساده می‌توانید مشکل صدای دوربین مداربسته خود را حل کنید و از صدای واضح و شفاف آن لذت ببرید.

تنظیمات موردنیاز برای هر میکروفون دوربین مداربسته را اعمال کنید

علت قطع نشدن آلارم دوربین مداربسته

ممکن است در حین استفاده از دوربین مداربسته، با مشکلی مواجه شوید که در آن آلارم به‌طور مداوم به صدا در می‌آید و خاموش نمی‌شود. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • روشن‌بودن خروجی آلارم به‌صورت دستی
  • اشتباه در تنظیمات هشدار
  • وجود مشکل در ورودی یا اتصال
  • مشکل در نسخه سیستم عامل

در این مقاله، به‌طور کامل به بررسی مشکل صدای دوربین مداربسته و راه‌حل‌های رفع آن پرداختیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید با این مشکل آشنا شده و برای حل آن اقدام کنید.

اگر با انجام کارهای بالا موفق به حل مشکل صدا دوربین مداربسته نشدید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *