مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته + راه‌حل رفع آن

علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته

مشکلات مربوط به دوربین‌های مداربسته، امری رایج است و گاهی اوقات ممکن است با قطعی تصویر آن‌ها مواجه شویم. این مشکل می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ایرادات کابل و اتصالات، خرابی دوربین یا دستگاه ضبط، تنظیمات اشتباه و… باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته و راه‌حل‌های رفع آن بپردازیم.

با آگاهی از این موارد می‌توانید در آینده مشکل تصویر ندادن دوربین مدار بسته را به‌ تنهایی حل کنید و یا در صورت بروز آن، علت را سریع‌تر شناسایی و حل نمایید. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

علت نشان ندادن تصویر دوربین مداربسته

در این بخش دلایل مختلف نداشتن تصویر در دوربین مداربسته را به شما معرفی می‌کنیم:

خرابی منبع تغذیه دوربین مداربسته

یکی از دلایل رایج عدم نمایش تصویر دوربین مداربسته، قطع جریان برق از منبع تغذیه آن است. این موضوع می‌تواند در اثر خرابی منبع تغذیه، اسپلیتر یا قطعی برق در محل رخ دهد. مشکلات مربوط به منبع تغذیه، ثبات انتقال داده‌ها و تصاویر را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد دوربین‌های مداربسته را با اختلال مواجه می‌کند. در نهایت با گذشت زمان و افزایش طول مسیر کابل برق، دسترسی به تصاویر به‌طور کامل قطع خواهد شد. در چنین شرایطی، اولین قدم بررسی آداپتور دوربین و مطابقت ولتاژ آن با نیاز دوربین است.

برای یافتن علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته و رفع مشکلات مربوط به آن با شماره تلفن ‏‏۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

خرابی دوربین مداربسته یکی از دلایل نداشتن تصویر است

خرابی یا سوختن پورت‌های DVR

یک علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته، سوختن یا خرابی پورت‌های دستگاه DVR است. در این حالت، تصویر دوربین به‌طور کامل قطع می‌شود و یا با اختلالاتی مانند قطع و وصل شدن و افت کیفیت تصویر مواجه می‌شویم. برای تشخیص این مشکل، می‌توانید دوربین مداربسته را به پورت دیگری از دستگاه DVR متصل کنید. اگر در پورت دیگر تصویر مشاهده شد، علت قطع تصویر دوربین مداربسته از پورت قبلی است.

نقص در مسیر اتصال و کابل‌ها

کابل‌ها و اتصالات نقش مهمی در انتقال تصاویر دوربین به دستگاه ضبط‌کننده دارند. گاهی اوقات علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته ممکن است به‌خاطر قطعی یا آسیب به کابل‌ها باشد.

برای حل این مشکل، کابل‌ها را در تمام طول مسیر بررسی کنید تا کابل در اثر خمیدگی، ضربه یا فشار آسیب ندیده باشد. بررسی کابل‌ها، در مواقعی که کابل کشی به‌صورت روکار صورت گرفته، آسان است. در این نوع کابل‌کشی، تمام مسیر کابل‌ها قابل مشاهده است. این موضوع مزیت بزرگی دارد؛ زیرا در صورت وجود هرگونه خمیدگی، پارگی یا آسیب‌دیدگی در کابل، به‌راحتی می‌توان آن را شناسایی و رفع کرد.

اما در در کابل‌کشی توکار، یافتن اشکال سخت‌تر است. در این موارد می‌توانید از یک کابل جدید برای تست استفاده کنید. در صورتی که مشکل حل شد، پس کابل‌ها دچار ایراداتی شده‌اند و نیاز به تعویض دارند.

کابل‌های دوربین مداربسته را چک کنید

ناسازگاری دوربین و دستگاه DVR

ناسازگاری بین دوربین و دستگاه ضبط کننده یا DVR، یک علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته است. این مسئله می‌تواند به‌دلیل عدم پشتیبانی DVR از فرمت‌های ویدئویی دوربین باشد.

برای حل این مشکل می‌توان از دستگاه‌های DVR هیبریدی استفاده کرد که قابلیت پشتیبانی از فرمت‌های تصویری و ویدئویی مختلف را دارند. علاوه‌براین، توجه به رزولوشن مانیتور نیز حائز اهمیت است. رزولوشن مانیتور باید با رزولوشن دوربین مداربسته مطابقت داشته باشد تا از قطع‌شدن تصویر جلوگیری شود.

اتصالات معیوب دوربین مداربسته

یکی از دلایل شایع و علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته، وجود مشکل در اتصالات است. کانکتورها نقش مهمی در انتقال اطلاعات تصویری به دستگاه ضبط‌کننده (DVR) دارند و هر گونه ایراد در آن‌ها می‌تواند منجر به اختلال در تصویر شود. یکی از کانکتورهای مهم در سیستم‌های مداربسته، فیش BNC است. اتصال نادرست یا شل این فیش‌ها، می‌تواند در ارسال داده‌ها و تصاویر اختلال ایجاد کند.

بنابراین، به‌عنوان یک راه‌حل، اتصالات BNC را در دو طرف دوربین و DVR به ‌دقت بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که کاملا به هم وصل شده‌اند و هیچ گونه اتصال ضعیف یا لق وجود ندارد. همچنین، سلامت کابل‌های BNC را بررسی کنید. کابل‌های معیوب یا فرسوده می‌توانند باعث ایجاد نویز در تصویر و علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته شوند.

اتصال نادرست فیش BNC در ارسال تصاویر اختلال ایجاد می‌کند

خرابی دوربین مداربسته

در برخی موارد، دلیل تصویر ندادن دوربین مداربسته به خرابی دوربین بر می‌گردد. اگر روش‌های بالا برای حل مشکلات تصویر دوربین مداربسته جواب نداد، بهتر است یک دوربین جدید را امتحان کنید. اگر مشکل دوربین مداربسته حل شد، می‌توانید نتیجه بگیرید که دوربین مداربسته خراب شده و نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارد.

شما برای پیدا‌کردن علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته و رفع این مشکل، می‌توانید با شماره تلفن ‏‏۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

ریبوت و ریست کردن دوربین مداربسته

اگر با مشکل عدم وجود تصویر در دوربین مداربسته خود مواجه هستید، ریست‌کردن آن می‌تواند راه‌حلی برای رفع مشکل باشد. در برخی موارد، علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته به تنظیمات آن برمی‌گردد. ریست کردن دوربین تنظیمات آن را به حالت کارخانه بازنشانی می‌کند و ممکن است مشکل را حل کند. برای ریبوت دوربین مداربسته کارهای زیر را انجام دهید:

  • قطع برق دوربین: برای خاموش‌کردن کامل، کابل برق را از دوربین جدا کنید. سپس حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه صبر کنید.
  • وصل کردن برق: کابل برق را دوباره به دوربین وصل کنید تا روشن شود.
  • بررسی تصویر: مشاهده کنید که آیا پس از روشن‌شدن، تصویر دوربین روی مانیتور ظاهر می‌شود یا خیر.

اگر مشکل حل نشد، باید آن را ریست کنید. اکثر دوربین‌های مداربسته دارای دکمه ریست هستند. با استفاده از یک شیء نوک تیز مانند سوزن، دکمه ریست را به مدت چند ثانیه فشار داده و نگه‌دارید؛ سپس دوربین را روشن کنید.

ریست کردن دوربین مداربسته در برخی موارد مشکلات را حل می‌کند

دلایل دیگر تصویر ندادن دوربین مداربسته

موارد مطرح شده درباره علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته جزو مسائل تخصصی در تعمیر دوربین مداربسته است؛ اما گاهی اوقات، برطرف کردن این مشکلات راه‌حل‌های ساده‌تری دارد. موارد زیر را برای پیدا‌کردن علت تصویر نداشتن دوربین مدار بسته می‌توانید بررسی کنید.

بررسی مسیر نور

مطمئن شوید که مسیر نوری دوربین مداربسته مسدود نشده باشد. هیچ مانعی مانند شاخه درخت، آفتابگیر یا اشیاء دیگر نباید دید دوربین را کور کند. در شب‌ها و مکان‌های تاریک، اگر میزان نور از آستانه حساسیت دوربین پایین‌تر باشد، تصویر سیاه خواهید دید. تنظیمات مربوط به نور دوربین را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تنظیم کنید.

بررسی وضعیت دوربین

بررسی کنید که آیا دوربین روشن است یا خاموش. اگر دوربین روشن است اما تصویری ارسال نمی‌کند، ممکن است علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته به‌خاطرآسیب رسیدن به اجزای نوری یا سنسور آن باشد. در این صورت نیاز به تعمیر دوربین مداربسته یا تعویض آن خواهید داشت.

به‌روزرسانی سیستم عامل

به‌روزرسانی سیستم عامل دوربین مداربسته می‌تواند بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات مربوط به تصویر را حل کند. همچنین به‌روزرسانی را طبق دستورالعمل شرکت تولید کننده دوربین انجام دهید.

دوربین مداربسته را آپدیت کنید

در این مقاله، به بررسی علت تصویر ندادن دوربین مدار بسته و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای رفع این مشکل پرداختیم. دوربین‌های مداربسته به‌عنوان ابزاری کارآمد برای تامین امنیت منازل و محل کار، نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. با این حال، بروز مشکلاتی مانند عدم دریافت تصویر می‌تواند کارکرد آن‌ها را مختل کرده و هدف اصلی آن‌ها را زیر سوال ببرد.

در صورتی که سوالی در زمینه علت تصویر نداشتن دوربین مداربسته یا استعلام هزینه تعمیر انواع دوربین مداربسته مانند هایک ویژن و دیگر برندها را دارید، می‌توانید با شماره تلفن ‏‏۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *