مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

شایع ترین مشکلات تصویر دوربین مدار بسته که باید آن ها را بدانید

شایع ترین مشکلات تصویر دوربین مدار بسته که باید آن ها را بدانید

در عصر حاضر، دوربین‌ های مداربسته از ابزار های حیاتی برای امنیت و نظارت در محیط‌ های مختلف محسوب می ‌شوند. با این حال، مشکلات مختلفی ممکن است هنگام استفاده از آن ها پیش بیاید که می ‌تواند عملکرد و کارایی آن ها را تحت تأثیر قرار دهد. بدون شک مشکلات تصویر دوربین مدار بسته، می تواند میزان کارایی این سیستم را تا مقدار زیادی کاهش دهد.

یکی از مشکلات رایج این سیستم در این است که در شرایط نوری مختلف، کیفیت تصاویر دوربین متفاوت و گاها کم می شود. با این که در ساخت دوربین های جدید از تکنولوژی های‌ پیشرفته استفاده شده است اما باز هم این مشکل با شدت کم تری پابرجاست. عواملی مانند نور محیط، نوع لنز و حتی تنظیمات دوربین می‌ توانند روی کیفیت تصویر تأثیرگذار باشند. دیگر مشکلات تصویر دوربین مدار بسته می تواند شامل ضبط و ذخیره‌ سازی ناپایدار، انحرافات در نصب و تنظیمات، قطع و وصل مکرر در شبکه ارتباطی و مشکلات نرم ‌افزاری باشد که باعث از بین رفتن داده‌ های ارزشمند یا ناپایداری در عملکرد سیستم می شود.

به دلیل اهمیت اطلاعات ذخیره شده و امکانات ارائه شده توسط دوربین‌ های مداربسته، حل این مشکلات و بهبود کیفیت و عملکرد آن ها امری ضروری است. از این رو در محتوا فوق مهم ترین مشکلات حوزه تصاویر این وسیله را بررسی می نماییم و راهکاری برای حل آن ارائه می دهیم. همراه ما باشید.

اولین مورد از مشکلات تصویر دوربین مدار بسته: لرزش و منقطع بودن تصاویر دریافتی

هنگامی که تصاویر دوربین با لرزش، پرش یا سوسو زدن مواجه می ‌شوند، ابتدا باید صحت تصویر را بررسی نمایید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. سپس، اتصالات و تجهیزات جانبی را با دقت بررسی نمایید. این مشکل ممکن است از عوامل مختلفی ناشی شود، از جمله مشکلات فنی یا عملکردی دوربین یا موارد دیگر از قبیل نوع استفاده یا شرایط محیطی. اطمینان از سلامت تجهیزات و اتصالات می ‌تواند به شناسایی و رفع مشکل کمک کند و عملکرد صحیح دوربین را تضمین نماید.

عدم نصب صحیح

اگر در زمان نصب اولیه دوربین مشکلاتی مانند لرزش یا پرش در تصویر را تجربه کردید، احتمالاً دوربین به درستی نصب نشده است. این مشکل می تواند به دلیل عدم رعایت اصول نصب یا بروز مشکلات در تجهیزات مربوطه رخ دهد. برای مثال، نباید فراموش نمایید که در زمان نصب، به جهت تابش خورشید و شرایط محیطی دقت کنید. دقت روی این نکات می‌ تواند از وقوع مشکلاتی مانند لرزش‌ ها یا پرش ‌ها در تصویر جلوگیری کند. بهتر است نصب دوربین مدار بسته را با دقت و به روش‌ های اصولی انجام دهید تا دوربین عملکرد بهینه‌ ای داشته باشد و بروز مشکلات این چنینی جلوگیری شود.

اشتباه در مسیر یابی صحیح کابل ها

اگر دوربین ‌های مداربسته شما آنالوگ هستند یا در فضای بزرگی نصب شده ‌اند و از کابل ‌های طولانی جهت نصب آن ها استفاده شده است، باید دقت کنید که مسیر یابی کابل‌ ها و اتصالات صحیح باشد. در این صورت، می ‌بایست کابل ‌ها، سوکت ‌ها و اتصالات را دوباره بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که به درستی نصب و بسته شده ‌اند و مسیر آن‌ ها نیز صحیح است. خوب است بدانید این اقدام می ‌تواند باعث جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون لرزش یا پرش در تصویر شود و عملکرد دوربین ‌ها را بهبود بخشد.

اشتباه در مسیر یابی صحیح کابل ها

اشتباه در مسیر یابی صحیح کابل ها

مشکلات در منبع تغذیه

اگر تصاویر دوربین در شب یا تاریکی هوا پرش دارند، ممکن است مشکل از منبع تغذیه دستگاه باشد. اگر منبع تغذیه نتواند برق کافی برای لامپ ‌های LED فراهم کند، این لامپ ‌ها به طور ناقص کار می کنند و باعث سوسو زدن تصویر خواهند شد.  با اضافه کردن یا تعویض لامپ‌ های LED و یا تغییر آداپتور، می ‌توانید این مشکل را رفع کنید. این اقدام می ‌تواند سبب بهبود کیفیت تصاویر در شرایط نور کم باشد و از وقوع مشکلاتی مانند پرش در تصاویر جلوگیری کند.

تنظیم غیرصحیح درجه دوربین

از شایع ترین مشکلات تصویر دوربین مدار بسته، بدون شک تنظیم غیر صحیح درجه است. همه دوربین ‌ها و تجهیزات جانبی آن‌ ها باید بر روی ۵۰Hz یا ۶۰Hz تنظیم شوند. اکثر دستگاه ‌ها به طور پیش ‌فرض روی این حالت تنظیم شده ‌اند، اما برخی دیگر مانند آداپتور ها و سوئیچ POE نیاز به تنظیم دستی دارند. این تنظیمات از مهم ترین عواملی هستند که تضمین می‌ کنند دوربین به درستی عمل کند و تصاویر با کیفیتی را ارائه دهد. بنابراین، باید اطمینان حاصل شود که تمامی تجهیزات به درستی تنظیم شده‌ اند تا از وقوع مشکلاتی مانند لرزش یا نویز در تصاویر جلوگیری گردد.

دومین مورد از مشکلات تصویر دوربین مدار بسته: تار بودن و عدم کیفیت تصاویر دریافتی

از دیگر مشکلات تصویر دوربین مدار بسته بیسیم یا با سیم، می توان به تار بودن تصاویر و نداشتن کوالیتی کافی اشاره کرد. عموما این مشکل به دلایلی که در ادامه بررسی خواهیم کرد ایجاد می شوند.

تار بودن و عدم کیفیت تصاویر دریافتی

تار بودن و عدم کیفیت تصاویر دریافتی

نفوذ آلودگی و غبار به درون دوربین

گرد و غبار می ‌تواند به داخل دوربین‌ ها نفوذ کرده و باعث کثیف شدن سنسور و تار شدن تصاویر شود. این اتفاق به ‌ویژه در دوربین ‌هایی که فاقد استاندارد های مقاومتی هستند رخ می دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، استفاده از دوربین ‌هایی با بدنه ضد آب و ضد گرد و غبار مثل دوربین ‌های بولت فلزی توصیه می ‌شود. برای رفع این مشکل، می ‌توانید لنز را از بدنه جدا کرده و با الکل آن را تمیز کنید. بهتر است این عمل را هر چند ماه یک بار انجام دهید و در هنگام خرید سیستم‌ های نظارتی به وجود استاندارد های مقاومتی در دوربین‌ ها توجه کنید.

افت ولتاژ دوربین

افت ولتاژ در دوربین مداربسته می‌ تواند باعث کاهش توان و به تبع آن افت کیفیت تصاویر شود. ولتاژ مناسب برای دوربین‌ های مداربسته عموماً ۹ ولت است. هرگاه ولتاژ بیشتری اعمال نشود، دوربین به کارایی مناسب خود نمی رسد و تصاویر تار می گردند. راهکار اصلی برای رفع این مشکل، تعویض آداپتور یا منبع تغذیه دوربین است تا ولتاژ به مقدار مناسب خود برسد. این اقدام می ‌تواند به بهبود عملکرد دوربین و ارائه تصاویر با کیفیت تر کمک کند. بهتر است منابع تغذیه را با مشخصات مناسب و توان کافی انتخاب نمایید تا بروز مشکلاتی مانند افت ولتاژ جلوگیری شود.

اشتباه در مسیر یابی صحیح کابل ها

اشتباه در مسیر یابی صحیح کابل ها

عدم تنظیم اصولی لنز دوربین

عدم تنظیم صحیح لنز دوربین می ‌تواند باعث تار شدن تصاویر شود. فوکوس نامناسب باعث کاهش وضوح تصاویر و عدم شفافیت آن ها می ‌شود. برای دستیابی به بهترین نتایج، فاصله کانونی عدسی و لنز باید به طور دقیق تنظیم شود. عملیات تنظیم لنز می ‌تواند سبب بهبود عملکرد دوربین و به دست آوردن تصاویر با کیفیت گردد. در نتیجه، برای رفع مشکلات مانند تار شدن تصاویر، تنظیم صحیح لنز یک راه‌ حل مؤثر است.

سیاه و سفید شدن تصویر دوربین

تغییر رنگ دوربین به سیاه و سفید، می تواند بیان کننده وجود مشکل تصویر دوربین مداربسته باشد. این امر می تواند به علت های مختلفی رخ دهد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

سیاه و سفید شدن تصویر دوربین

سیاه و سفید شدن تصویر دوربین

عدم دریافت نور کافی توسط سنسور دوربین

مشکل تصویر ندادن دوربین مداربسته می تواند نتیجه عدم دریافت نور توسط دوربین باشد. البته در مواردی که و نور به سنسور می رسد اما مقدار آن مناسب نیست، تصاویر سیاه و سفید می شوند. طبق آمار گرفته شده مشکلات تصویر دوربین مداربسته داهوا، بسیار جزئی تر از موارد ذکر شده هستند و علت نیز کیفیت بسیار بالای این دوربین ها است. با این حال دقت گردد باید حتما هنگام نصب دقت شود که نور به اندازه کافی به سنسور برسد.

عدم دریافت نور کافی توسط سنسور دوربین

عدم دریافت نور کافی توسط سنسور دوربین

تنظیم نادرست DVR

مشکلات تصویر دوربین مدار بسته ممکن است مربوط به تنظیمات DVR باشد. اگر تنظیمات دستگاه DVR به طور ناگهانی بهم ریخته شود و از حالت AHD به حالت ضبط تصویر DVI تغییر کند، می تواند سبب شود که تصاویر به صورت سیاه و سفید نمایش داده شوند. برای رفع این مشکل، در قسمت تنظیمات دستگاه DVR باید ورودی و خروجی دوربین ‌های آنالوگ را با یکدیگر هماهنگ کرد. اگر دوربین از سیگنال ‌های آنالوگ پشتیبانی می‌ کند، تصاویر ورودی و خروجی باید با هم مطابقت داشته باشند، در غیر این صورت تصاویر به صورت سیاه و سفید نمایش داده می ‌شوند.

جمع بندی

مشکلات تصویر دوربین مدار بسته معمولاً مشکلات کوچک و سطحی بوده که با انجام اقدامات ساده ‌ای قابل رفع هستند. برای شناسایی و حل این مسائل، توجه به جزئیات ضروری است.

از جمله مشکلات رایج می‌ توان به لرزش یا سوسو زدن تصاویر، نصب نادرست دوربین، اشتباه در مسیریابی کابل‌ ها، مشکلات در منبع تغذیه، عدم تنظیم صحیح درجه دوربین، ورود غبار و آلودگی به داخل دوربین، افت ولتاژ، مشکلات در تنظیم لنز، تغییر رنگ تصویر به سیاه و سفید، و تنظیمات نادرست DVR اشاره کرد. برای رفع این مشکلات، باید در بخش تنظیمات، نصب و عیب ‌یابی دستگاه دقت کرد و اقدامات لازم را انجام داد. شما عزیزان می توانید جهت تعمیر دوربین مداربسته روی کمک مجموعه پرشیا سرویس حساب باز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *