مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

مشکل دید در شب دوربین مداربسته + روش‌های رفع آن

مشکل دید در شب دوربین مداربسته

در شرایط خرابی دید در شب دوربین مداربسته، کیفیت تصاویر ضبط شده در شب بسیار پایین خواهند آمد و این موضوع امنیت محیط مورد نظر شما را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین نیاز است تا اقداماتی برای رفع این مشکل انجام دهید. برای رفع مشکل دید در شب دوربین مداربسته، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مشکلات رایج دید در شب دوربین‌های مداربسته

در ادامه، مواردی را لیست کرده‌ایم که رایج‌ترین دلایل برای بروز مشکل دید در شب دوربین مداربسته هستند. اگر با چنین مسئله‌ای مواجه شده‌اید و دوربینهای شما در شب عملکرد مناسبی ندارند، پیشنهاد می‌کنیم تک‌تک موارد زیر را مرور کنید تا بتوانید علت بروز این اتفاق را پیدا کنید.

نور کم محیط

در مواقعی که محیط کاملا تاریک است، حتی با وجود قابلیت دید در شب دوربین مداربسته، محدوده دید آن بسیار محدود خواهد بود و ممکن است سوژه‌های مهم را از دست بدهید. برای ثبت تصاویر واضح‌تر توسط دوربین‌های مداربسته در شب، به نور اضافی نیاز است.

  • برای رفع این مشکل دید در شب دوربین مداربسته در مکان‌هایی مانند خانه، می‌توانید اقدام به نصب چراغ‌های دیواری کنید تا محیط روشن‌تر شده و دوربین دید بهتری داشته باشد.

برخورد نور مستقیم به دوربین

درست است که استفاده از نور اضافی برای ارتقای کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته در شب مفید است، اما باید توجه داشته باشید که نورپردازی نامناسب می‌تواند یک علت کارنکردن دید در شب دوربین مداربسته باشد. تابش مستقیم نور به لنز دوربین می‌تواند منجر به پدیده “کور شدن” آن شده و وضوح تصاویر را به شدت کاهش دهد؛ بنابراین، محل نصب دوربین، چه در محیط‌های داخلی و چه خارجی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • به‌عنوان راهکار برای حل این مشکل دید در شب دوربین مداربسته، محلی مناسب را برای نصب دوربین انتخاب کنید تا از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. در صورت اجبار، می‌توانید از سایه‌بان نیز برای مسدودکردن تابش مستقیم نور به لنز استفاده کنید.

تابش نور مستقیم به دوربین باعث افت کیفیت آن می‌شود

کثیفی لنز، دشمن دید در شب

یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به کار نکردن دید در شب دوربین مداربسته، کثیفی لنز است. وقتی لنز دوربین کثیف باشد، نور به‌درستی به سنسور دوربین نمی‌رسد و در نتیجه، کیفیت تصاویر به شدت افت می‌کند؛ به‌خصوص در شرایطی که نور کم است.

بنابراین سعی کنید برای حل مشکل دید در شب دوربین مداربسته، به‌طور مرتب لنز دوربین مداربسته خود را با استفاده از یک پارچه نرم و بدون پرز و مواد شوینده ملایم تمیز کنید؛ همچنین از تماس مستقیم دست با سطح لنز خودداری کنید

تنظیم اشتباه  LED‌های مادون قرمز دوربین مداربسته

در برخی از دوربین‌های مداربسته، LEDهای مادون قرمز که برای تامین نور در محیط‌های تاریک استفاده می‌شوند، در فاصله‌ نامناسبی نسبت به لنز دوربین قرار دارند. این امر می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد چراغ دید در شب دوربین مداربسته مانند کاهش وضوح تصویر یا برد دید در شب آن شود.

  • به‌عنوان یک راه‌حل برای مشکل دید در شب دوربین مداربسته، در برخی از دوربین‌ها، امکان جابه‌جایی یا تنظیم زاویه LEDهای مادون قرمز وجود دارد. با تنظیم صحیح موقعیت LEDها، می‌توانید نور را به‌طور یکنواخت در اطراف لنز، پخش کرده و از مشکلات ذکرشده جلوگیری کنید.

LED مادون قرمز دوربین مدار بسته

عدم وجود یا کارکرد نادرست فیلتر نور مادون قرمز (IR-CUT)

یک علت خرابی دید در شب دوربین مدار بسته کارکرد نادرست فیلتر مداون قرمز است. فیلتر IR در دوربین‌ها نقشی حیاتی ایفا می‌کند و برای ضبط تصاویر با کیفیت در شب، ضروری است. وظیفه اصلی فیلتر IR، جذب تمام امواج مادون قرمز محیط و اجازه عبور نور مرئی از لنز است. در تاریکی مطلق، زمانی که نور کافی برای تصویربرداری وجود ندارد، این چراغ فعال شده و به کمک آن، نور مادون قرمز مصنوعی به محیط تابانده می‌شود. در این شرایط، فیلتر IR دوربین موقتاً غیرفعال شده و نور مادون قرمز تابیده شده از LED، به‌راحتی وارد دوربین می‌شود و امکان ثبت تصاویری واضح از محیط در شب را فراهم می‌کند.

  • بنابراین برای جلوگیری از ایجاد مشکل دید در شب دوربین مداربسته، از صحت عملکرد این فیلتر اطمینان حاصل کنید. اگر در این زمینه تخصصی ندارید، برای تعمیر و رفع مشکل دید در شب دوربین مدار بسته می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس حاصل نمایید‏.

نصب دوربین در مکان نامناسب

انتخاب محل نامناسب برای نصب دوربین مداربسته، می‌تواند تاثیر منفی بر کیفیت تصاویر و ایجاد مشکل دید در شب دوربین مداربسته شود. ازاین‌رو انتخاب مکان مناسب، اهمیت بالایی دارد؛ به‌عنوان مثال، قرار داشتن شیشه در اطراف دوربین، مانند آیته عمل کرده و باعث ایجاد یک بازتاب خواهد شد که دید دوربین مداربسته را خراب می‌کند.

  • اگر می‌خواهید این مشکل پیش نیاید، دوربین‌های مداربسته را در موقعیت‌هایی مانند کنار پنجره‌ها نصب نکنید. در عوض برای داشتن تصویر بهتر، می‌توانید از نورهای مختلف در محیط استفاده کنید.

نصب دوربین مداربسته باید در مکان مناسب صورت گیرد

‏مشکلات مربوط به منبع تغذیه

چراغ‌های مادون قرمز در دوربین‌های مداربسته، برای ضبط تصاویر واضح در تاریکی شب روشن می‌شوند. روشن‌شدن این چراغ‌ها نسبت به حالت عادی انرژی بیشتری مصرف می‌کند. در برخی موارد، ممکن است علت روشن نشدن مادون قرمز دوربین مداربسته به دلیل کمبود توان برق باشد. در نتیجه، با وجود این‌که در روز همه چیز نرمال است، تصاویر شب تاریک یا سیاه باشند.

  • با استفاده از منبع تغذیه مناسب و بررسی اتصالات، می‌توانید این مشکل دید در شب دوربین مداربسته را حل کرده و از روشن‌شدن چراغ‌های مادون قرمز در شب و کیفیت تصاویر واضح در تاریکی اطمینان حاصل کنید

مشکلات مربوط به تنظیمات دوربین مداربسته

یک علت روشن نشدن دید در شب دوربین مداربسته، ممکن است مربوط به تنظیمات آن باشد. تنظیمات صحیح برای دریافت تصاویر با کیفیت در تاریکی شب حائز اهمیت است. انجام تنظیمات به‌طور منظم و دوره‌ای به شما کمک می‌کند تا از دید در شب دوربین خود بهترین استفاده را ببرید.

  • پس از انجام تنظیمات، حتما در شرایط شب کیفیت تصویر دوربین را بررسی کنید و در صورت رفع نشدن مشکل دید در شب دوربین مداربسته تنظیمات را دوباره انجام دهید. همچنین اگر در انجام تنظیمات مشکل دارید، می‌توانید از یک متخصص در زمینه نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته کمک بگیرید.

تنظیمات دید در شب دوربین مداربسته به صورت دوره‌ای باید انجام شود.

ضعف دوربین

اگر به‌دنبال امنیت واقعی برای محل مورد نظرتان هستید، سرمایه‌گذاری روی قوی‌ترین دوربین مداربسته دید در شب، تصمیمی عاقلانه خواهد بود. ممکن است وسوسه شوید که برای کاهش هزینه‌ها، به سراغ مدل‌های ارزان‌تر بروید؛ اما این کار می‌تواند امنیت شما را در شب به خطر اندازد.

نصب دوربین مداربسته پشت پنجره

نصب دوربین مداربسته پشت پنجره، تصاویر واضحی در طول روز به شما ارائه می‌دهد. اما با غروب آفتاب، کیفیت تصاویر به شدت افت می‌کند و دیگر قابل اعتماد نیستند. دلیل این افت تصویر و مشکل دید در شب دوربین مداربسته این است که نور مادون قرمز که توسط دوربین برای مشاهده در شب استفاده می‌شود، از شیشه پنجره بازتاب می‌کند و به لنز دوربین برخورد می‌کند. این امر باعث ایجاد هاله‌های نوری در تصویر دوربین مداربسته می‌شود.

  • برای این که همچین مشکلی پیش نیاید، بنابراین بهتر است دوربین را در مکانی نصب کنبد که نور مادون قرمز در آن دچار بازتاب نشود و برکیفیت نهایی تصویر اثر نگذارد.

نصب دوربین مداربسته نباید کنار پنجره صورت گیرد

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش‌هایی پرداختیم که با آن می‌توانید مشکل دید در شب دوربین مداربسته خود را حل کنید. این کارها را خودتان نیز می‌توانید انجام دهید اما اگر از عهده آن نتوانستید بر بیایید، می‌توانید از خدمات تعمیر دوربین مداربسته پرشیا سرویس استفاده کنید. همچنین برای موارد دیگری همچون استعلام هزینه تعمیرات دوربین مداربسته نیز می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *