مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

بررسی علت نویز دوربین مداربسته

بررسی علت نویز دوربین مداربسته

مشکل نویز دوربین مداربسته، کابوسی است که بعد از نصب و راه‌اندازی سیستم، گاه و بی‌گاه گریبان‌گیر صاحبان آن می‌شود. این برفک‌ها و دانه‌های ریز ناخوشایند، کیفیت تصاویر را به‌ شدت پایین می‌آورند و تشخیص جزئیات را غیرممکن می‌کنند. در ادامه، به بررسی عوامل ایجاد نویز و راه‌های خلاصی از آن می‌پردازیم.

دلیل نویز روی دوربین مداربسته

عوامل مختلفی می‌توانند علت نویز در دوربین مداربسته باشند. در این بخش، به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

منبع تغذیه نامناسب

یکی از عوامل مهم در کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته و عدم پدیدار شدن نویز دوربین مداربسته، استفاده از منبع برق مناسب است. دوربین‌ها برای عملکرد صحیح، به ولتاژ و جریان الکتریکی خاصی مطابق با دستورالعمل‌های سازنده نیاز دارند. این ولتاژ در اکثر دوربین‌ها ۱۲ ولت DC (جریان مستقیم) است. در موارد خاص، ممکن است دوربین‌ها با ۲۴ ولت AC (جریان متناوب) نیز کار کنند.

علاوه‌بر ولتاژ، تامین جریان کافی نیز برای عملکرد صحیح دوربین ضروری است. در غیر این صورت، شاهد مشکلاتی مانند تداخل و نویز در تصاویر و همچنین سایر اختلالات در عملکرد دوربین خواهیم بود. جریان مورد نیاز برای دوربین‌های معمولی، معمولاً کمتر از یک آمپر است.

منبع تغذیه نامناسب، یک علت ایجاد نویز در دوربین مداربسته است

کابل‌های بی‌کیفیت

کیفیت کابل‌ها نقشی اساسی در کیفیت تصاویر ایفا می‌کند. انتخاب کابل نامناسب، می‌تواند باعث ایجاد نویز دوربین مداربسته شود و تصویری پر از نویز و ناخوشایند را به شما هدیه دهد. در این میان، دو نوع کابل رایج در سیستم‌های مداربسته وجود دارد:

  • کابل‌های کواکسیال: این نوع کابل، وظیفه انتقال تصاویر آنالوگ را بر عهده دارد. در سیستم‌های مداربسته، دو نوع کابل کواکسیال رایج هستند: RG59 و RG6. کابل کواکسیال از بخش‌های مختلفی مانند رسانا، عایق، شیلد و روکش تشکیل شده است. کابل‌های بی‌کیفیت در این زمینه، به‌دلیل عدم توانایی در مسدودکردن امواج الکترومغناطیسی مزاحم، نویز را به تصاویر منتقل می‌کنند و وضوح آن‌ها را به ‌شدت کاهش می‌دهند.
  • کابل‌های شبکه (UTP): در سیستم‌های دیجیتال، از کابل‌های شبکه برای انتقال تصاویر استفاده می‌شود. این کابل‌ها که به نام کابل‌های به‌هم‌تابیده نیز شناخته می‌شوند، از ۴ زوج سیم به هم تابیده تشکیل شده‌اند. برای کاهش نویز دوربین مداربسته در کابل‌های شبکه، از شیلد و فویل‌های محافظتی استفاده می‌شود. استفاده از کابل‌های شبکه بی‌کیفیت که فاقد این محافظ‌ها هستند، می‌تواند تصاویر را با نویز و اختلال همراه کند.

برای رفع مشکلات تصویر دوربین مداربسته خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

در سیم کشی دوربین مداربسته از کابل‌های باکیفیت استفاده کنید

دوربین بی‌کیفیت

یکی از عوامل مهم در کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته، کیفیت خود دوربین است. استفاده از دوربین‌های نامرغوب و ارزان‌قیمت، یک علت نویز انداختن دوربین مداربسته است و تصاویری تار، بی‌کیفیت و پر از نویز را به‌ارمغان می‌آورد. این دوربین‌ها توانایی لازم برای ثبت جزئیات را ندارند و تصاویر آن‌ها مات و تار به‌نظر می‌رسد؛ بنابراین، برای کاهش یا رفع نویز دوربین مداربسته و دستیابی به تصاویری باکیفیت، از دوربین‌های معتبر و شناخته‌شده استفاده کنید.

مبدل‌های بی‌کیفیت

در سیستم‌های مداربسته که از کابل‌های Cat5e یا Cat6 برای انتقال تصاویر استفاده می‌کنند، مبدل‌ها نقشی حیاتی در تبدیل و تقویت سیگنال‌ها ایفا می‌کنند. انتخاب مبدل‌های نامناسب و بی‌کیفیت می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند افت کیفیت تصویر، نویز و اختلال در سیگنال شود.

در این شرایط، برای رفع نویز تصویر دوربین مداربسته، از مبدلی استفاده کنید که با تکنولوژی دوربین شما (مانند HDCVI، HDTVI یا AHD) سازگار باشد؛ همچنین، به حداکثر فاصله‌ای که مبدل می‌تواند برای هر تکنولوژی پشتیبانی کند توجه کنید. این اطلاعات در دیتاشیت مبدل و دوربین موجود است.

کابل‌های ‏Cat5e‏ و ‏Cat6‎

بستر نامناسب

بسترسازی مناسب نقشی کلیدی در کاهش نویز دوربین مداربسته و ارتقای کیفیت تصاویر ایفا می‌کند. انتخاب مسیر نامناسب برای کابل‌ها، محل نصب نامناسب دوربین‌ها و دستگاه ضبط و همچنین عدم استفاده از ارت مناسب، می‌تواند منجر به بروز اختلال و نویز در دوربین‌های مداربسته شود.

گرمای بیش از حد

یکی از مشکلاتی که می‌تواند کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته را تحت تاثیر قرار دهد، گرم‌شدن بیش از حد دوربین است. این موضوع دو علت دارد:

  • کیفیت پایین دوربین: گاهی اوقات، دوربین‌های نامرغوب به‌دلیل طراحی و ساخت نامناسب، گرمای زیادی تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به افت کیفیت تصویر و نویز دوربین مداربسته شود.
  • تهویه نامناسب: عدم تهویه مناسب در محل نصب دوربین، به‌ویژه در مکان‌های بسته و یا در معرض تابش مستقیم نور خورشید، می‌تواند باعث گرم‌شدن بیش‌ازحد آن شود.

برای تعمیر دوربین مداربسته خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

گرمای بیش از حد باعث ایجاد نویز می‌شود

اتصالات ضعیف

در دوربین‌های مداربسته، اتصالات نقشی حیاتی در انتقال صحیح و بدون نویز تصاویر ایفا می‌کنند. اتصالات ضعیف، چه در بخش برق‌رسانی و چه در بخش اتصالات کواکسیال، می‌تواند باعث نویز دوربین مداربسته، افت کیفیت تصویر و حتی قطعی در آن شود.

برای جلوگیری از نویز تصویر دوربین مداربسته، به‌طور مرتب اتصالات برق و اتصالات کواکسیال را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که کاملا سفت و محکم باشند و هیچگونه لقی یا پارگی در آن‌ها وجود نداشته باشد. همچنین از کانکتورهای BNC باکیفیت استفاده کنید. کانکتورهای نامرغوب می‌توانند به مرور زمان شل شده و باعث ایجاد نویز در تصاویر شوند.

نور کم

نورپردازی مناسب یکی از فاکتورهای اساسی در کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته است. کمبود نور، چه در دوربین‌های معمولی و چه در دوربین‌های مداربسته، می‌تواند دلیل نویز دوربین مداربسته و افت کیفیت تصویر باشد. برای حل این مشکل، بهتر است دوربین‌های مداربسته باکیفیت‌تری انتخاب کنید تا میزان نویز در تصویر دریافتی شما کاهش یابد.

کمبود نور از عوامل کاهش کیفیت تصویر و ایجاد نویز

اتصال نامناسب به زمین

اتصال به زمین نقشی حیاتی در کاهش نویز و تداخل ایفا می‌کند. اتصال نادرست به زمین می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند ایجاد خطوط متحرک روی تصویر (حلقه زمین) شود. حلقه زمین زمانی رخ می‌دهد که مسیرهای مختلفی برای بازگشت جریان الکتریکی به زمین وجود داشته باشد. این امر می‌تواند باعث ایجاد تداخل الکترومغناطیسی و در نتیجه باعث ایجاد انواع نویز در دوربین مداربسته و خطوط مزاحم روی تصویر شود.

اولین قدم برای حذف نویز دوربین مداربسته، بررسی اتصال به زمین تمام تجهیزات سیستم مداربسته است. اطمینان حاصل کنید که همه آن‌ها به‌درستی به زمین متصل شده‌اند. همچنین می‌توانید از جداکننده‌های حلقه زمین برای کاهش یا حذف نویز و تداخل ایجاد شده استفاده کنید.

دلایل وجود نویز در میکروفون دوربین مداربسته

نویز در میکروفن دوربین مداربسته می‌تواند آزاردهنده باشد و کیفیت صدای ضبط شده را به ‌شدت کاهش دهد. در این بخش چند علت نویز میکروفون دوربین مداربسته آورده شده است:

  • تداخل الکترومغناطیسی (EMI): نزدیکی کابل‌های برق و تجهیزات الکترونیکی به دوربین مداربسته، باعث تولید نویز در میکروفون می‌شود؛ سعی کنید برای جلوگیری از نویز دوربین مداربسته، این تجهیزات را از آن دور کنید.
  • کیفیت نامناسب میکروفن: میکروفون بی‌کیفیت یا خراب، خود عامل ایجاد نویز است؛ بنابراین یک میکروفون باکیفیت تهیه نمایید.
  • فاصله نامناسب میکروفن: یک علت نویز میکروفن دوربین مداربسته، فاصله منبع صدا از آن است. با قراردادن میکروفون در مکان مناسب، وجود نویز در دوربین مداربسته را کاهش دهید.
  • مشکلات زیرساختی: این مشکلات شامل سیم کشی ناصحیح، تجهیزات ناسازگار و… هستند که باعث ایجاد نویز دوربین مداربسته ‏می‌شوند؛ بنابراین از سیم‌کشی صحیح اطمینان حاصل کنید.
  • محیط پر سر و صدا: میکروفون‌های دوربین‌های مداربسته، به جز ضبط صدای مورد نظر، می‌توانند صداهای محیط اطراف را نیز ضبط کنند. این امر در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا، می‌تواند مشکل‌ساز شود و کیفیت صدای ضبط شده را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد.

دلایل وجود نویز در میکروفون دوربین مداربسته

نویز در تصاویر و صدای دوربین‌های مداربسته، یک مشکل رایج است که می‌تواند کیفیت تصاویر و ویدیوها را به‌صورت قابل توجهی کاهش دهد. با وجود اینکه تا حدی وجود نویز در انواع دوربین‌های مدار بسته امری طبیعی است، می‌توان با رعایت برخی اصول و اقدامات پیشگیرانه، این مشکل را به حداقل رساند و از عملکرد بهینه دوربین‌ها اطمینان حاصل کرد.

چنان‌چه با انجام روش‌های بالا موفق به حل نویز دوربین مداربسته نشدید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. شما برای مطرح کردن سوالات خود درباره دوربین مداربسته و درخواست کمک، می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *