مقالات مربوط به تعمیر دی وی آر (DVR)

بررسی نحوه تست هارد دی وی آر در انواع دوربین‌‌های مداربسته

دوربین‌های مداربسته تصاویر را در هارد دی وی آر ذخیره می‌کنند. اما گاهی اوقات هارد دستگاه DVR با مشکل مواجه می‌شود و در چنین شرایطی باید با نحوه تست هارد دی وی آر به دنبال پیدا کردن راه چاره و در صورت نیاز تعمیر دوربین یا دستگاه ضبط باشیم. اما سوال اصلی اینجاست که از کجا بفهمیم هارد دی وی آر به چه مشکلی برخورده است؟ برای این منظور لازم است دو نوع تست سخت افزاری و نرم افزاری را انجام دهید تا منبع مشکل پیدا شود. پس در ادامه این نوشته از پرشیا سرویس با ما همراه باشید تا روش تست هارد دی وی ار را شرح دهیم.

دلایل ضبط نکردن تصاویر توسط هارد دوربین مداربسته

قبل از بررسی تست هارد دیسک دستگاه دی وی آر به صورت نرم افزاری و سخت افزاری، لازم است بدانیم که اصلا چرا هارد به مشکل برمی‌خورد؟ دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر منبع چالش پیش آمده برای هارد دیسک را پیدا کنید و تست هارد دستگاه دی وی آر را انجام دهید. در ذیل به این موارد اشاره می‌کنیم:

کیفیت پایین هارد دی وی آر

گاهی اوقات خرید دستگاه ضبط یا خرید هارد DVR با کیفیت پایین باعث خرابی زود هنگام این منبع ذخیره اطلاعات دوربین می‌شود.

آسیب به هارد

اگر هارد دستگاه ضبط آسیب ببیند، بلافاصله باید به دنبال نحوه تست هارد دی وی آر باشید؛ چراکه در این حالت احتمال خرابی هارد یا بروز مشکل در آن پیش می‌آید.

عوامل محیطی

گاهی اوقات عواملی مثل گرما و رطوبت باعث آسیب به هارد می‌شوند و ممکن است در این حالت هارد از کار بیوفتد.

مشکل در منبع تغذیه

افت ولتاژ، نوسانات برق، خرابی آداپتور و منبع تغذیه به مرور به هارد دیسک آسیب می‌رساند و در مواردی منجر به سوختگی هارد می‌شود.

دلایل ضبط نکردن تصاویر توسط هارد دوربین مداربسته

نحوه تست هارد دی وی آر

پس از مواجه شدن با مشکلاتی که در بالا برای هارد دیسک اشاره کردیم، کاربران به دنبال راهکارهایی برای روش مناسب تست هارد دی وی ار می‌افتند. برای این منظور دو روش سخت افزاری و نرم افزاری باید انجام شود که در ذیل اشاره کرده‌ایم:

تست سخت افزاری هارد

برای انجام تست هارد دیسک دی وی آر داهوا، هایک ویژن، تیاندی و هر برند مشابه دیگر از نظر سخت افزاری، لازم است ابتدا اتصالات دستگاه و دوربین را چک کنید. گاها پیش می‌آید که از کار افتادن هارد به اتصالات این قسمت از دستگاه مربوط می‌شود. برای این منظور باید اتصالات کابل برق و کابل SATA را بررسی کنید و ببینید که آسیب دیدگی، شل شدگی، پیچ خوردگی و غیره در کابل وجود دارد یا خیر. علاوه بر این مورد در نحوه تست هارد دی وی آر کابل آداپتور را نیز چک کنید و مطمئن شوید که ولتاژ خروجی از آن به اندازه ولتاژ ذکر شده بر روی آداپتور است یا خیر. برای چک کردن ولتاژ می‌توانید از مولتی‌متر استفاده کنید.

به غیر از آداپتور و کابل‌ها، بدنه هارد را بررسی کنید و مطمئن شوید که ضربه‌ای به این قسمت از دستگاه وارد نشده است. معمولا جای ضربه یا خراش روی هارد مشخص می‌شود که در این حالت باید نسبت به تعمیر دستگاه دی وی آر اقدام کنید.

نحوه تست سخت افزاری هارد دوربین مداربسته

تست نرم افزاری هارد

گاها پیغام‌های خطا در دوربین به نمایش در می‌آید یا دستگاه دی وی آر بوق می‌زند که در این شرایط با بروزرسانی دی وی آر یا نحوه تست هارد دی وی آر می‌توان مشکل را شناسایی و برطرف کرد. برای رفع مشکل در چنین شرایطی باید روش‌های نرم افزاری را جهت تست دی وی آر و در زمان بالا نیامدن محتویات هارد طی کنید. در ادامه به روش مناسب تست هارد دی وی ار به صورت نرم افزاری پرداخته‌ایم:

مرحله اول: ورود به منو اصلی و فضای ذخیره

در ابتدا لازم است برای پیگیری مراحل چگونگی تست هارد دستگاه دی وی آر به منویی که اطلاعات هارد و تنظیمات هارد در آن قرار دارد، وارد شوید.

ورود به منو اصلی و فضای ذخیره

برای این منظور با راست کلیک در صفحه به منو اصلی Main Menu بروید و سپس وارد فضای ذخیره Storage شوید.

ورود به Storage

مرحله دوم: تست خطاهای هارد دیسک

این بار در ادامه نحوه تست هارد دی وی آر وارد پنجره HDD Detect یا Disk check شوید و نوع شناسایی خطای هارد و نام هارد مورد نظر را برای تست انتخاب کنید. اگر چند دستگاه و دوربین داشته باشید، در این مرحله باید انتخاب هارد برای تست را درست انجام دهید.

وارد شدن به بخش disk check

پس از آن که نام هارد را انتخاب کردید، روی Start Detect یا Start Check (بسته به مدل دی وی آر) کلیک کنید و چند ثانیه تا چند دقیقه بسته به وضعیت فعلی هارد منتظر بمانید تا عمل تست به پایان برسد. چک کردن همین مرحله باعث می‌شود تا مواردی مثل نیاز به تعمیر هارد، بروزرسانی دی وی آر، شناسایی منبع مشکل یا نیاز به ریست پسورد دی وی آر معلوم شود.

انتخاب start check یا start detect

مرحله سوم: گزارش تست هارد دیسک

همانطورکه در شکل زیر می‌بینید ما پس اتمام تست دی وی آر متوجه شدیم که خطایی از جانب هارد وجود ندارد و دلیل اطمینان از این قضیه از روی سبز شدن کل نتیجه در نحوه تست هارد دی وی آر معلوم شده است. اگر در این مرحله مشکلی وجود داشت، قسمت‌هایی از نتیجه تست نارنجی یا قرمز می‌شد.

نمایش نتیجه تست

در نهایت با کلیک روی گزارش (Report) نتیجه تست با ارائه گزارشی دقیقی به کاربر نمایش داده می‌شود. در صورتی که متوجه خطایی در این بخش شدید، حتما به مرکزی معتبر برای تعمیر یا تعویض هارد دوربین مداربسته مراجعه کنید.

بررسی ارورها در قسمت گزارش

جمع بندی

گاهی اوقات مشکلی در نمایش محتویات هارد و یا ضبط تصاویر دوربین مداربسته پیش می‌آید که در این شرایط لازم می‌شود به دنبال پیدا کردن مسیر تست هارد دیسک باشیم. در خصوص نحوه تست هارد دی وی آر دو روش نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارد که در این نوشته به این دو راه پرداختیم و دیدیم که این دو نوع تست به ما کمک می‌کند تا نسبت به وجود یا عدم وجود خطا در هارد دیسک مطمئن شویم. این تست باعث می‌شود تا در صورت توان خودمان مشکل هارد را برطرف کنیم و یا در صورت نیاز به دنبال مرکزی معتبر و کاربلد برای حل مشکل هارد دی وی آر باشیم.

پرشیا سرویس با کادری مجرب و متخصص در حوزه دوربین‌های مداربسته، آماده ارائه مشاوره رایگان و پاسخ دهی به سوالات شما همراهان برای حل مشکلات دی وی آر و دوربین‌های مداربسته است. کافیست با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم را در خصوص نیاز به تعمیر دستگاه دی وی آر، تعویض و عیب یابی سیستم‌های نظارتی دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *