مقالات مربوط تعمیر ویدئو پروژکتور

عیب یابی ویدئو پروژکتور؛ بررسی ۷ مشکل رایج به همراه راهکارها

عوامل بسیار زیادی در بروز عیب های رایج ویدئو پروژکتور تاثیر می‌گذارند و امکان تماشای تصویری واضح و با کیفیت را از ما سلب می‌کنند. در چنین شرایطی ابتدا باید به دنبال عیب یابی ویدئو پروژکتور باشیم و سپس در صورت امکان با راهکارهای ارائه شده برای هر مشکل، چالش پیش آمده را برطرف کنیم. در این نوشته از پرشیا سرویس قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و نحوه عیب یابی دستگاه ویدئو پروژکتور را شرح دهیم.

آموزش عیب یابی ویدئو پروژکتور

برای عیب یابی ویدئو پروژکتور اولین قدمی که هر کاربری باید انجام دهد، توجه به علائم و نشانه‌های دستگاه است. این علائم به شما کمک می‌کند منبع مشکل را راحت‌تر شناسایی کنید و تشخیص دهید که دستگاه پروژکتور نیاز به تعمیر تخصصی دارد یا خیر. حال با آگاهی از این مسائل در ادامه به عیب های رایج ویدئو پروژکتور می‌پردازیم:

آموزش عیب یابی ویدئو پروژکتور

عیب اول: مشاهده شدن لکه بر روی تصاویر

مشاهده شدن لکه روی تصویر ویدئو پروژکتور دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. در این حالت برای عیب یابی ویدئو پروژکتور باید نوع لکه مشخص شود تا به دنبال آن راهکارهای لازم اجرایی شود. برای مثال اگر لکه‌ها به صورت سایه رنگی باشند، احتمالا ماژول آلوده شده و باید صفحات پلاریزه و چرخه رنگ را تمیز کنید. اما اگر وجود لکه‌ها با این روش حل نشود، احتمالا چیپ DLP آسیب دیده است و این آسیب دیدگی در بلوک‌های نوری منجر به ایجاد تصویری لکه دار می‌شود. بنابراین اگر احتمال می‌دهید وجود لکه یا هاله‌ای از گرد و غبار به این مووع ارتباط دارد، در اسرع وفت به مرکز تعمیرات معتبر پروزکتور مراجعه کنید.

عیب دوم: روشن نشدن دستگاه ویدئو پروژکتور

عوامل زیادی در روشن نشدن دستگاه ویدئو پروژکتور دخیل هستند. برای مثال این اتفاق ممکن است به منبع تغذیه ارتباط داشته باشد و یا چرخ رنگ پروژکتور آسیب دیده باشد. همچنین بروز مشکل در مین برد، سیستم خنک کننده و قفل بودن پنل دستگاه از دیگر مواردی هستند که در عیب یابی ویدئو پروژکتور به هنگام روشن نشدن دستگاه نقش ایفا می‌کنند. معمولا در صورت بروز چنین حالتی اگر مشکل با بررسی منبع تغذیه، کابل‌ها و تنظیمات دستگاه حل نشود، لازم می‌شود از یک متخصص کمک بگیرید.

حل مشکل روشن نشدن دستگاه ویدئو پروژکتور

عیب سوم: تغییر رنگ در تصویر ویدئو پروژکتور

از رایج‌ترین چالش‌هایی که در ویدئو پروژکتورها به چشم می‌خورد، تغییر رنگ در تصویر ویدئو پروژکتور است. معمولا این مشکل از چرخه رنگ دستگاه یا صفحات پلارایزر پروژکتور نشات می‌گیرد. اگر پروژکتور شما از نوع LCD است، باید صفحات پلاریزه را برای عیب یابی ویدئو پروژکتور چک کنید؛ در غیر این صورت سراغ بررسی چرخه رنگ در پروژکتورهای DLP بروید.

در صورتی که تغییر رنگ به تازگی اتفاق افتاده است، احتمالا با کالیبره کردن مجدد یا تمیز کردنن ماژول رنگ مشکل برطرف شود؛ اما اگر دستگاه سایه‌های رنگی زرد، قرمز، بنفش و یا آبی را در بخشی و یا تمام صفحه نمایش نشان دهد، در چنین حالتی باید برای رفع مشکل به مرکز تعمیرات پروژکتور مراجعه کنید و هزینه‌هایی برای تعویض صفحات پلاریزه یا منشور را پرداخت کنید.

تغییر رنگ در تصویر ویدئو پروژکتور

عیب چهارم: چشمک زدن چراغ ویدئو پروژکتور

گاهی اوقات دلایلی مانند نوسانات جریان برق، اتصالی در کابل‌ها، عدم تطابق نرخ تازه سازی، بالا رفتن حرارت دستگاه و مشکل در لامپ پروژکتور باعث چشمک زدن چراغ پروژکتور می‌شود. عیب یابی ویدئو پروژکتور در این حالت دشوار است؛ اما با انجام کارهایی مانند استفاده از محافظ برق، تعویض لامپ، افزایش نرخ تازه سازی، کنترل و بررسی سیستم خنک کننده و تعمیر درایور ویدئو پروژکتور می‌توان چشمک زنی ویدئو پروژکتور را برطرف کرد. در صورتی که عیب یابی دستگاه ویدئو پروژکتور با این روش‌ها مشخص نشد و راهکارهای ذکر شده جواب نداد، توصیه می‌کنیم از یک متخصص د حوزه تعمیرات پروژکتور راهنمایی بگیرید.

چشمک زدن چراغ ویدئو پروژکتور

عیب پنجم: کم شدن روشنایی تصویر پروژکتور

معمولا برای عیب یابی ویدئو پروژکتور در حالت کم شدن نور تصویر سراغ بررسی لامپ دستگاه می‌روند. در این حالت اگر ویدئو پروژکتور ساعت‌های زیادی کار کند، ممکن است با خرابی یا احتمال سوختگی در لامپ مواجه شود. لذا پیشنهاد می‌کنیم برای عیب یابی پروژکتور لامپ فعلی را لامپ جدید تعویض کنید. در این صورت به احتمال زیاد مشکل کم نور شدن تصویر پروژکتور حل می‌شود. در غیر این صورت تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور نیاز به بررسی قطعات اصلی پروژکتور در بخش LED پیدا می‌کند و لازم می‌شود انجام این کار را به فردی خبره در حوزه فنی بسپارید.

عیب ششم: سیاهی بخشی از تصویر پروژکتور

سیاه شدن قسمتی از تصویر ویدئو پروژکتور معمولا در پروژکتورهای DLP به چشم می‌خورد. در صورت بروز سیاهی تصویر توصیه می‌کنیم تراشه DLP را چک کنید و مطمئن شوید که تراشه دچار شکستگی نشده باشد. پس از آن اگر نیازی به تعویض یا تعمیر بود به مراکز معتبر تعمیرات پروژکتور مراجعه کنید. علاوه بر این سیاهی تصویر می‌تواند ناشی از خرابی منشور یا آسیب به بلوک‌های نوری باشد که این چالش نیز پس از عیب یابی ویدئو پروژکتور نیاز به تعمیر تخصصی دارد.

سیاهی بخشی از تصویر پروژکتور

عیب هفتم: عدم نمایش تصویر روی پرده نمایش پروژکتور

مورد آخری که قصد پرداختن به آن را داریم، بحث مفصلی دارد. عدم نمایش تصویر روی پرده نمایش پروژکتور از رایج‌ترین مشکلاتی هستند که اغلب کاربران با آن روبه‌رو می‌شوند. در این حالت عوامل مختلفی می‌تواند در عیب یابی ویدئو پروژکتور نقش داشته باشد که ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

  • قبل از هر چیزی از فعال بودن گزینه Duplicate در لپ تاپ مطمئن شوید. برای این منظور کافیست گزینه Win+P را در لپ تاپ یا کامپیوتر انتخاب کنید و سپس از میان گزینه‌ها سراغ Duplicate بروید.
  • مطمئن باشید که کابل‌های دستگاه را به درستی وصل کرده‌اید. گاهی اوقات لپ تاپ یا پروژکتور از برخی کابل‌ها پشتیبانی نمی‌کنند که در این حالت باید از مبدل استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که کابل‌ها آسیب ندیده باشند.
  • این احتمال وجود دارد که خاموشی موقت باعث عدم نمایش تصویر روی پرده نمایش شود که در این حالت باید دکمه A/V را انتخاب کنید.
  • اگر لامپ پروژکتور خاموش باشد، احتمالا پروژکتور در حالت خواب با آماده به کار است که در این صورت با فشار دادن دکمه پاور مشکل حل می‌شود.
  • در نهایت اگر مشکل عدم نمایش تصویر حل نشد، سراغ تنظیمات دستگاه پروژکتور بروید که در این باره مطلبی جداگانه برای بررسی علت عدم نمایش تصویر پروژکتور و راهکارهای آن در وبلاگ پرشیا سرویس تدوین کرده‌ایم.

عدم نمایش تصویر روی پرده نمایش پروژکتور

جمع بندی

ویدئو پروژکتورها دارای مشکلات رایجی هستند که اغلب کاربران با این دسته از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات می‌تواند مربوط به روشن نشدن پروژکتور، عدم اتصال لپ تاپ به پروژکتور، چشمک زدن چراغ، سیاهی و لکه روی صفحه نمایش، کاهش روشنایی تصویر و مواردی از این قبیل باشد. لذا عیب یابی ویدئو پروژکتور باید به صورت دقیق پیگیری شود تا بدون آسیب رسانی به سایر تنظیمات و قطعات، مشکل پیش آمده برطرف شود.

در این نوشته به آموزش عیب یابی ویدئو پروژکتور پرداختیم و چند مورد از عیب های رایج ویدئو پروژکتور را با هم بررسی کردیم؛ اما گاهی اوقات پیش می‌آید که امکان حل عیب‌های به وجود آمده با دانش فنی کم نیست و در این شرایط باید به دنبال متخصصی در حوزه تعمیر ویدئو پروژکتور بود. در این راستا تیم کارشناسان پرشیا سرویس آماده ارائه راهکارهای لازم برای حل مشکل پروژکتور شما هستند و در صورت نیاز برای مراجعه حضوری جهت تعمیر پروژکتور اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *