مقالات مربوط تعمیر ویدئو پروژکتور

بررسی علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی + معرفی روشهای برطرف کردن مشکل

گاهی اوقات پیش می‌آید که ویدئو پروژکتور را روشن کنیم و با تصاویری کم نور و غیرشفاف روبه‌رو شویم. این امر باعث می‌شود تا به دنبال علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی باشیم و راهکارهای لازم برای رفع چنین مشکلی را پیدا کنیم. نور کم ال ای دی پروژکتور نه تنها در تماشای فیلم و تصویر روی پرده نمایش آزار دهنده است، بلکه به چشم هم آسیب می‌رساند و درک صحنه را بیش از پیش سخت‌تر می‌کند. از این رو ما در این نوشته از پرشیا سرویس تصمیم گرفته‌ایم به بحث مهم علت کم نور شدن ویدئو پروژکتور بپردازیم و راهکارهای مربوط به هر مشکل را شرح دهیم.

فاکتورهای مهم در علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی

عوامل بسیاری در کاهش نور ال ای دی پروژکتور تاثیرگذار هستند که برخی از آن‌ها بدون نیاز به تخصص قابل رفع و برخی دیگر نیاز به مراجعه به نمایندگی و شرکت‌های فعال در حوزه تعمیر پروژکتور دارند. در این بخش ما قصد داریم به بررسی عواملی بپردازیم که علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی را به راحتی معلوم می‌کنند و نیازی به بررسی تخصصی ندارند. اما در پایان هم راهکارهایی برای مشکلات تخصصی در ضعیف شدن نور لامپ را ارائه خواهیم داد.

بررسی علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی

مشکلات مربوط به لامپ

یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که علت کم نور شدن ویدئو پروژکتور را در بر می‌گیرد، مشکلات مربوط به خود لامپ است. در ذیل به دلایل ناشی از مشکلات لامپ در ضعیفی نور اشاره کرده‌ایم:

تمام شدن طول عمر لامپ

اتمام عمر مفید لامپ از روی کم شدن نور لامپ قابل تشخیص است. با کاهش نور دستگاه به کاربر هشدار می‌دهد که عمر لامپ در حال تمام شدن است و باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. اگر نسبت به تعویض لامپ اقدام نکنید، به سایر بخش‌های ویدئو پروژکتور هم آسیب می‌رسد.

برای این که مطمئن شوید عمر مفید لامپ ال ای دی دستگاه پروژکتور تمام شده است، می‌توانید مواردی همچون سیاه شدن قسمت‌هایی از لامپ، قطعی سیم‌ها و نور ضعیف را بررسی کنید تا علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی مشخص شود.

مشکلات مربوط به علت کم نور شدن لامپ LED

آسیب دیدن لامپ

هر گونه ضربه ناخواسته به لامپ باعث بروز آسیب به آن می‌شود. یکی از این آسیب‌ها که در اثر ضربه به لامپ وارد می‌شود، کم نور شدن ال ای دی است. به همین خاطر در اثر ضربه به لامپ حتی اگر با مشکلی مواجه نشدید، لامپ را تعویض کنید.

داغ شدن لامپ

وقتی از لامپ انسی لومن زیادی نشر شود، منجر به داغ شدن آن می‌شود. داغی لامپ باعث کاهش کیفیت تصویر خروجی می‌شود و همین مورد می‌تواند علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی باشد. اگر داغ شدن لامپ ادامه‌دار باشد، در نهایت لامپ می‌ترکد و یا در اثر گرم شدن به سایر قطعات پروژکتور هم آسیب می‌رساند.

پروژکتور ال ای دی

گرم شدن لامپ برای ویدئو پروژکتورهایی است که فن خودکار ندارند و یا فن آن‌ها خراب شده است. در چنین حالتی قبل از روشن کردن دستگاه خودتان باید فن را روشن کنید و یا نسبت به تعمیر فن اقدامات لازم را انجام دهید. علاوه بر این در زمان گرم شدن لامپ بهتر است مدتی پروژکتور را خاموش کنید تا لامپ فرصتی برای خنک شدن پیدا کند.

نوسانات برق

افت و خیز در ولتاژهای ورودی، یکنواخت نبودن آن و خطاهای سیم کشی می‌تواند علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی باشد. این امر در مواردی باعث ترکیدن لامپ و یا داغ شدن آن می‌شود. همچنین نوسانات برق تاثیر خود را با کاهش نور لامپ و چشمک زدن آن نیز نشان می‌دهد. با این اتفاقات عمر ال ای دی تا حد زیادی کاهش می‌یابد و مشکلات دیگری هم در آینده برای پروژکتور ایجاد می‌شود. برای رفع چنین مشکلی حتما از فیوز یا نوسانگر استفاده کنید.

نوسانات برق؛ علتی دیگر در کاهش نور پروژکتور

عدم تناسب در فاصله پروژکتور از پرده نمایش

علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی می‌تواند به فاصله پروژکتور از پرده نمایش مربوط باشد. اگر قصد دارید برای رفع ضعیفی نور، پروژکتور را به پرده نمایش نزدیک ‌کنید، بهتر است از این کار خودداری کنید؛ چراکه مشکل نور ال ای دی از جای دیگری است و در این حالت لامپ نیمه سالم در نهایت با انفجار یا خرابی مواجه می‌شود و به بخش‌های دیگر دستگاه آسیب می‌رساند.

در مقابل وقتی پروژکتور از پرده نمایش هم فاصله زیادی پیدا می‌کند، باز هم ممکن است با کاهش نور لامپ مواجه شوید و به دنبال علت کم نور شدن لامپ LED بگردید. در هر دو صورت لازم است تعادل را رعایت کنید و طبق راهنمای پروژکتور، فاصله پرتابی که همان بهترین فاصله پروژکتور از پرده است را بیابید. این کار باعث می‌شود تا مطمئن شوید که مشکل از کم نور بودن خود لامپ ویدئو پروژکتور است یا امکان رفع آن با پیدا کردن فاصله پرتابی وجود دارد.

پیدا کردن فاصله پرتابی در علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی

رنگ دیوار یا پرده نمایش

اگر تصاویر ویدئو پروژکتور بر روی دیوار به نمایش در ‌آید، رنگ دیوار بر روی ضعیفی نور خروجی از پروژکتور اثر می‌گذارد. این علت کم نور شدن ویدئو پروژکتور به خصوص در زمانی رخ می‌دهد که رنگ دیوار کمی تیره‌تر باشد و به اندازه پرده نمایش سفید نباشد. برای این که مطمئن شوید مشکل از رنگ دیوار است، می‌توانید از چند کاغذ سفید استفاده کنید و دوباره نور خارج شده از پروژکتور را بررسی کنید. همچنین می‌توانید این کار را در محیط دیگری با دیوار روشن‌تر امتحان کنید. در پایان اگر با انجام این راهکارها مشخص شد که علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی، رنگ دیوار است، از پرده نمایش استاندارد برای خروجی پروژکتور استفاده کنید.

تاثیر رنگ دیوار در علت ضعیف شدن نور لامپ ال ای دی

میزان نور محیط

پروژکتورها زمانی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند که نور محیط در کمترین میزان خود باشد. نور محیط عامل بیرونی در علت ضعیف شدن نور لامپ ال ای دی محسوب می‌شود و اگر شدت آن زیاد باشد، تصاویر خروجی را کدر و با وضوح پایین ارائه می‌دهد. پس برای اطمینان از عدم تاثیر نور محیط بر کیفیت نور خروجی از پروژکتور، از ورود هر گونه نور طبیعی به اتاق جلوگیری کرده و چراغ‌ها را خاموش کنید.

در نظر داشته باشید که پروژکتور در نور متوسط اتاق هم تصویر مناسبی ارائه می‌دهد. همچنین از تنظیمات دستگاه می‌توانید سطح روشنایی روی پرده نمایش را تنظیم کنید. اگر بعد از این هر دو این حالت فهمیدید که ضعیفی نور از روشنایی محیط نیست، دنبال مشکل در جای دیگری برای علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی بگردید.

بررسی نور محیط در کاهش روشنایی پروژکتور

تنظیمات Auto Iris

اگر تمامی مشکلات بالا را بررسی کردید و همچنان منبع اصلی علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی را پیدا نکردید، این بار سراغ تنظیمات Auto Iris دستگاه ویدئو پروژکتور بروید.

زمانی که تنظیمات Auto Iris در دستگاه فعال باشد، روشنایی صفحه بسته به صحنه نمایش تغییر می‌کند. چگونه؟ به عنوان مثال وقتی تصاویر تاریکی بر روی پرده به نمایش در می‌آید، دستگاه به نور کمتری اجازه ورود به صفحه را می‌دهد. در مقابل وقتی رنگ روشنی برای نمایش روی صفحه می‌افتد، نور بیشتری عبور کرده و کیفیت رنگ‌ها بهتر و جزئیات بیشتری در صحنه مشخص می‌شود.

این ویژگی اغلب در مواقعی کاربرد دارد که نور محیط مدام دچار تغییر شود و به عبارتی بهتر از پروژکتور در فضاهای بیرونی استفاده کنیم. به همین خاطر است که تنظیمات Auto Iris بیشتر در سیستم‌های نظارتی و مانیتورینگ به کار گرفته می‌شود. با این وجود استفاده از این قابلیت در ویدئو پروژکتور و در فضای داخلی با نور ثابت هم احتمال دیگری برای علت کم نور شدن لامپ LED ایجاد می‌کند. بنابراین اگر پروژکتور شما در محیط داخلی با نور ثابتی قرار دارد، تنظیمات Auto Iris را غیرفعال کرده و دوباره دستگاه را راه اندازی کنید. برای این منظور کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • ویدئو پروژکتور و منبع نمایش تصویر را روشن کنید.
  • بر روی دکمه منو بروید و سپس منو مربوط به تنظیمات تصویر را انتخاب کنید.
  • تنظیمات Auto Iris را پیدا و آن را خاموش کنید.

تنظیمات روشنایی دستگاه ویدئو پروژکتور

تنظیمات Eco-mode

اکو مود تنظیمات مربوط به صرفه اقتصادی دستگاه است. به عبارتی این قابلیت هر آن چه را که باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش طول عمر دستگاه می‌شود را کم می‌کند. این مورد می‌تواند مربوط به صرفه جویی در مصرف برق باشد و یا به حداقل رساندن روشنایی دستگاه. برای همین است که Eco-mode را علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی تلقی می‌کنند و اگر این حالت روشن باشد، تصاویر با روشنایی کمتری در پرده به نمایش در می‌آیند. اگر قصد دارید وضوح تصاویر را در این حالت افزایش دهید، لازم است حالت اکو را خاموش کنید.

تنظیمات اکو مود در بررسی دلیل کاهش نور پروژکتور

جمع بندی

در این نوشته از پرشیا سرویس به بررسی علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی پرداختیم و دیدیم که عوامل بسیاری در کاهش نور خروجی از ویدئو پروژکتور دخیل هستند. از طرفی گاها پیش می‌آید که با وجود بررسی تمامی فاکتورهای ذکر شده در این مطلب، همچنان مشکل نور کم ال ای دی پروژکتور به قوه خود باقی بماند و رفع نشود. از این رو توصیه می‌شود به هیچ عنوان تنظیمات و اجزای داخلی دستگاه را دستکاری نکنید و رفع مشکل و تعمیر پروژکتور را به تیم کاربلد و حرفه‌ای پرشیا سرویس بسپارید. کارشناسان ما از طریق بخش «تماس با ما» در هر ساعت کاری آماده پاسخگویی به سوالات شما همراهان پرشیا سرویس هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *