مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

آشنایی با ۵ علت نچرخیدن دوربین اسپید دام

دوربین‌های اسپید دام از جمله دوربین‌های پر کاربرد با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای هستند که اغلب برای مکان‌هایی با حساسیت بالا از نظر نظارتی استفاده می‌شوند. این دوربین‌ها راه حل امنیتی ایده آلی برای نظارت لحظه به لحظه‌ای و با جزئیات دقیق هستند که گاهی اوقات با مشکلاتی در عدم چرخش مواجه می‌شوند. لذا در این شرایط باید علت نچرخیدن دوربین اسپید دام مشخص شود و راهکارهای لازم برای حل این مسئله اجرایی شود. حال به نظر شما چرا دوربین مداربسته اسپید دام چرخش ندارد و چه عواملی در بروز چنین چالشی دخیل هستند؟ در این مطلب از پرشیا سرویس به این سوالات پاسخ می‌دهیم و در صورت امکان راه حل‌هایی برای هر علت نچرخیدن دوربین مداربسته اسپید دام شرح می‌دهیم.

دلایل نچرخیدن دوربین اسپید دام

در برخی مواقع دوربین‌های اسپید دام عملکرد چرخشی خود را به یکباره از دست می‌دهند و تصاویر را بدون حالت چرخشی کامل ضبط می‌کنند. البته در مواردی دیگر می‌بینیم که علاوه بر قطع شدن چرخش دوربین، تصویری نیز ضبط نمی‌شود. برای بررسی علت نچرخیدن دوربین اسپید دام در ادامه مهم‌ترین مشکلات مرتبط با عدم چرخش دوربین PTZ یا همان اسپید دام را با هم مرور می‌کنیم:

آشنایی با دلایل نچرخیدن دوربین اسپید دام

علت اول: منبع تغذیه دوربین اسپید دام

معمولا اولین موردی که در بروز مشکل دوربین‌های مداربسته به فکرمان خطور می‌کند، منبع تغذیه است و متخصصان قبل از هر چیزی این بخش مرتبط با دوربین را چک می‌کنند. دوربین‌های PTZ در حالت کلی در دو نوع مینی و اسپید دام عرضه می‌شوند که نوع مینی از منبع تغذیه ۱۲ ولتی و نوع اسپید دام از منبع تغذیه ۲۴ ولتی استفاده می‌کند. اگر منبع تغذیه دوربین شما با ولتاژهای ذکر شده سازگار نباشد، به قطعات دوربین آسیب وارد می‌کند و احتمالا همین موضوع علت نچرخیدن دوربین اسپید دام باشد. پس اگر به دنبال علتهای نچرخیدن دوربین اسپید دام هستید، قبل از هر چیزی منبع تغذیه و ولتاژ خروجی از آن را با بک مولتی‌متر بررسی کنید.

علاوه بر خود منبع تغذیه، فاصله از منبع تغذیه نیز منجر به افت توان، آمپر و ولتاژ ورودی به دوربین می‌شود و همین موضوع اختلالاتی در عملکرد دوربین اسپید دام ایجاد می‌کند. بنابراین اگر مجبور به ایجاد فاصله بین منبه تغذیه و دوربین هستید، از سیم‌هایی مثل سیم AWG استفاده کنید تا ولتاژ دچار افت نشود.

بررسی علت نچرخیدن دوربین مداربسته اسپید دام با اتصالات منبع تغذیه

علت دوم: تنظیم نشدن دوربین چرخشی در دستگاه ضبط

هر دوربینی که خریداری می‌شود، قبل از هر چیزی باید تنظیمات چرخش دوربین مداربسته بر روی آن اعمال شود. در غیر این صورت برخی از قابلیت‌ها و امکانات این سیستم‌های نظارتی فعال نمی‌شود. برای مثال در دوربین‌های چرخشی یا PTZ علت نچرخیدن دوربین اسپید دام می‌تواند مربوط به تنظیم نکردن دستگاه ضبط NVR یا DVR در سیستم‌های آنالوگی و IP باشد.

در دوربین‌های اسپید دام از کابل RS485 برای اتصال دستگاه ضبط به دوربین استفاده می‌کنند و اگر به هر دلیلی نحوه اتصال کابل‌ها با خطا همراه باشد، دوربین نمی‌چرخد. پس اگر برای شما هم سوال است که چرا گاهی دوربین های ptz (اسپیددام) نمی چرخد، به دنبال اتصالات و کابل‌های دستگاه باشید و از تنظیم درست و فعال بودن قابلیت چرخش در تنظیمات دستگاه ضبط دوربینتان اطمینان حاصل کنید.

تنظیم نشدن دوربین چرخشی در دستگاه ضبط؛ علت بعدی در نچرخیدن دوربین PTZ

علت سوم: نقص فنی در دوربین اسپید دام

سومین علت نچرخیدن دوربین اسپید دام به نقص فنی مربوط می‌شود. این مورد در دوربین‌های با کیفیت پایین بیشتر به چشم می‌خورد که مدام دچار نقص فنی می‌شوند و قابلیت چرخشی خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر است که همواره توصیه می‌شود در خرید دوربین اسپید دام سراغ بهترین برندهای بازار بروید تا از ساخته شدن این دوربین‌ها از قطعات و مواد اولیه با کیفیت مطمئن شوید. در غیر این صورت مدام با نقص فنی در دوربین دست و پنجه نرم خواهید کرد.

علت چهارم: خراب شدن یا آسیب دیدن موتور محرک

موتور محرک در دوربین‌های چرخشی وجود دارد و وظیفه فراهم کردن چرخش کامل دوربین‌های اسپید دام را برعهده دارد. این موتورها از حساسیت زیادی برخوردارند و هر گونه آسیب و ضربه به آن‌ها باعث مختل شدن عملکرد دوربین‌های اسپید دام می‌شود. بنابراین اگر به دنبال علت نچرخیدن دوربین اسپید دام هستید، از یک متخصص کمک بگیرید تا عملکرد موتور محرک سیستم نظارتی شما را بررسی کند و در صورت بروز مشکل نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد. از این رو توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از خرابی چرخش دوربین اسپید دام آن را در محل مناسبی نصب و تنظیم کنید و اگر در حال حاضر با چنین مشکلی مواجه هستید، به مرکزی معتبری جهت تعویض یا تعمیر سیستم مراجعه کنید.

خراب شدن یا آسیب دیدن موتور محرک دوربین چرخشی

علت پنجم: پاره شدن تسمه دوربین اسپید دام

دوربین اسپید دام یا چرخشی در صورت پارگی در تسمه نیز قابلیت چرخش خود را از دست می‌دهد. پاره شدن تسمه آخرین علت نچرخیدن دوربین اسپید دام است که در این مطلب به آن می‌پردازیم و از جمله مواردی است که نیاز به کمک گرفتن از دانش فنی متخصص حوزه دوربین‌های مداربسته دارد. بنابراین اگر بعد از باز کردن دوربین متوجه پارگی در تسمه شدید، اقدامات لاز م را برای جایگزینی تسمه فعلی با تسمه جدید انجام دهید.

احتمال پاره شدن تسمه در دوربین PTZ

جمع بندی

دوربین‎‌های اسپید دام که با نام‌های دوربین چرخشی و PTZ نیز معروف هستند، از محبوبیت بیشتری در بین سیستم‌های نظارتی برخوردار هستند. این موضوع به رزولوشن بالای این دوربین‌ها و امکان چرخش ۳۶۰ درجه‌ای برای ثبت کوچکترین اتفاقات از دید دوربین مربوط می‌شود. با این وجود گاها کاربران از نچرخیدن دوربین مداربسته گله می‌کنند و به دنبال حل این مشکل می‌گردند. علت نچرخیدن دوربین اسپید دام می‌تواند مربوط به منبع تغذیه، تنظیمات دستگاه ضبط، موتور محرک، تسمه‌ها و یا نقص فنی باشد که بیشتر این گزینه‌ها نیاز به راهنمایی گرفتن از متخصص حوزه دوربین‌های مداربسته دارد.

خوشبختانه پرشیا سرویس با گرد هم آوردن بهترین متخصصان در حوزه دوربین‌های مداربسته، آماده ارائه راهنمایی و راهکارهای لازم برای حل مشکل نچرخیدن دوربین اسپید دام است. با این حال حتی اگر با ارائه مشاوره رایگان نقص دوربینتان حل نشد، کارشناسان ما برای مراجعه حضوری جهت تعمیرات دوربین مداربسته شما را راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *