مقالات دسته‌بندی نشده

آشنایی با ۶ علت قطع شدن تصویر دوربین ip به همراه راه حل

وقتی صحبت از بررسی علت قطع شدن تصویر دوربین ip می‌شود، بدین معنی است که بخشی از شبکه قطع شده است و بین دو دستگاه ارتباط کافی برقرار نمی‌شود. این مشکل می‌تواند به روتر بی‌سیم یا مودم مربوط باشد. از طرفی گاهی اوقات علت قطع تصویر دوربین مداربسته IP به نوع ارتباط، آدرس IP و تنظیمات نادرست دستگاه دی وی آر یا ان وی آر مربوط می‌شود. با توجه به این توضیحات در ادامه این نوشته از پرشیا سرویس به بررسی دلایل قطعی تصویر در دوربین‌های تحت شبکه می‌پردازیم و راه حل‌هایی برای رفع علت قطع شدن تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه شرح می‌دهیم.

بررسی ۶ علت قطع شدن تصویر دوربین ip

جهت رفع مشکلات تصویر دوربین مداربسته می‌توان الگوی مشخصی را در پیش گرفت و بر اساس راهکارهای ارائه شده و مرحله به مرحله این کار را انجام داد. در برخی مواقع کاربران به صورت تجربی و با آزمون و خطا کردن به دنبال علت قطع شدن تصویر دوربین ip می‌گردند و سپس بر پایه دانش فنی و دانش تکنولوژی خود سعی بر حل مشکل می‌کنند. اما این راه چالش‌های زیادی دارد و ممکن است باعث ایجاد خطا و مشکلات جدیدتری هم بشود! لذا ما در ادامه به بررسی ۶ علت قطع و وصل شدن تصویر دوربین مدار بسته IP می‌پردازیم و در صورت امکان راه حل‌های قابل اجرا توسط کاربر و بدون نیاز به بررسی تخصصی را بازگو می‌کنیم:

بررسی دلایل قطع شدن تصویر دوربین ip

علت اول: مشکل در سیگنال روتر یا مودم دوربین مداربسته

اولین علت قطع شدن تصویر دوربین ip می‌تواند به سیگنال روتر مربوط باشد. وضعیت سیگنال‌های روتر به عوامل محیطی بستگی دارند و ممکن است سیگنال در منطقه‌ای از یک محیط قوی‌تر و در منطقه‌ای دیگر ضعیف‌تر باشد. برای مثال اگر روتر بی‌سیم یا مودم در کانال شلوغی تنظیم شده باشد، با افت سرعت و قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته روبه‌رو می‌شود. در این شرایط سعی کنید تنظیمات روتر را تغییر دهید تا مشکل در سیگنال تا یک حدی برطرف شود.

توجه کنید که عواملی مثل جنس مواد به کار رفته در ساخت ساختمان، نزدیک بودن روتر به تلفن بی‌سیم، دستگاه‌های گیرنده امواج مانند تلویزیون و رادیو، مایکروفر و بلوتوث در ضعیف شدن سیگنال روتر تاثیر می‌گذارند.

مشکل در سیگنال روتر

علت دوم: کار نکردن شبکه کابل و شبکه بی‌سیم

هر زمان که متوجه کار نکردن دوربین شدید، سراغ کابل‌های اترنت برای شناسایی علت قطع شدن تصویر دوربین ip بروید و آن را بررسی کنید. در برخی مواقع شل شدن کابل‌ها و درآمدن کابل از جای خود باعث قطع اتصال و عدم نمایش تصویر دوربین مداربسته می‌شود. در صورتی که از این نظر مشکلی در کابل‌ها نبود، این بار شکستگی و پیچ خوردگی آن‌ها را چک کنید. پس از انجام این دو کار و اطمینان از وصل درست سیم و کابل‌ها، مودم یا روتر را دوباره وصل و راه اندازی کنید و برای خاموش روشن کردن چند دقیقه‌ای به مودم وقفه دهید.

علت سوم: قطع شدن شبکه

گاهی اوقات یکی از دوربین‌های مداربسته به صورت مستمر قطع و وصل می‌شود. به طوری که متوجه می‌شویم این دوربین اتصال ثابتی به شبکه ندارد. برای عیب یابی باید نصب دستی کارت شبکه را انجام دهید.

روش بعدی برای حل مشکل قطع شدن شبکه دوربین مداربسته استفاده از سیستم عیب یابی ویندوز Troubleshoots problems است. هر چند این ابزار در ویندوز نمی‌تواند به طور دقیق منبع مشکل را برای رفع علت قطع شدن تصویر دوربین ip پیدا کند؛ اما به عنوان ابزار کمکی می‌توان سراغ این قابلیت در ویندوز رفت.

قطع شدن شبکه دوربین مداربسته

علت چهارم: تنظیمات IP دستگاه و دوربین مداربسته

راه حل بعدی در هنگام قطع شدن شبکه تنظیم دوباره آدرس ip شبکه و گرفتن آدرس جدید است. این کار به این خاطر است که احتمال دارد دستگاه دیگری در شبکه به صورت همزمان از آی پی کامپیوتر استفاده کرده باشد و همین امر باعث ایجاد تداخل در آدرس آی پی دوربین مداربسته شود. این مورد رایج‌ترین علت قطع شدن تصویر دوربین ip در ایران است و اغلب اوقات کاربران با مشکل تغییر آی پی دوربین مداربسته دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای حل این مشکل آدرس آی پی را در دستگاه ضبط دوربین مداریسته به صورت دستی وارد کنید و توجه کنید که فقط سه رقم آخر با هم متفاوت باشد. تصویر زیر نمونه‌ای آی پی‌های تنظیم شده را نشان می‌دهد:

تنظیمات IP دستگاه و دوربین مداربسته

علت پنجم: افت سرعت شبکه دوربین مداربسته

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که سرعت شبکه به شدت کاهش می‌یابد. برای بررسی علت این موضوع ابتدا سراغ مودم یا روتر بروید و دمای آن را بررسی کنید. گاهی اوقات داغ شدن روتر باعث کاهش سرعت شبکه و در نتیجه علت قطع شدن تصویر دوربین تحت شبکه می‌شود. بنابراین اگر متوجه داغ شدن روتر شدید، چند دقیقه آن را خاموش کنید و حتی الامکان مکان آن را در صورت گرم بودن محیط اطراف روتر تغییر دهید.

گاها اشتباهی که کاربران در این حالت انجام می‌دهند، قرار دادن روتر در کنار دستگاه NAS است و همین کار باعث افزایش گرمای تولید شده می‌شود.

مورد بعدی در بررسی علت قطع شدن تصویر دوربین ip به تداخل امواج ربط پیدا می‌کند. در این حالت قدرت سیگنال‌های رادیویی کاهش می‌یابد و تصویر دوربین مداربسته قطع و وصل می‌شود. اگر به تازگی سرور پرینتر با شبکه بی‌سیم جدیدی راه اندازی کرده‌اید، ممکن است با این مشکل مواجه شوید.

افت سرعت شبکه دوربین مداربسته

علت ششم: مشکل در منبع تغذیه و آداپتور

گاهی اوقات علت اصلی قطع شدن تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه، فارغ از بحث شبکه و آی پی به منبع تغذیه و آداپتور مربوط می‌شود. اگر منبع تغذیه به درستی وصل نباشد یا به درستی ولتاژ کافی را به شبکه ارسال نکند، تصویر قطع و وصل می‌شود. در صورت بروز چنین مشکلی اگر احتمال می‌دهید علت قطع شدن تصویر دوربین ip به منبع تغذیه مربوط است، سوکت و فیش‌های منبع تغذیه و آداپتور را بررسی کنید. حتی در این حالت در مواردی ممکن است تقسیم کننده‌ای که در مسیر منبع تغذیه قرار می‌گیرد دچار مشکل شود. این تقسیم کننده گاهی اوقات منجر به افت ولتاژ و در نتیجه قطع شدن تصویر دوربین مداربسته می‌شود. پس اول ولتاژ خروجی را با یک منبع تغذیه چک کنید و مطمئن شوید که ولتاژ خروجی کمتر از میزان استاندارد برای دوربین مداربسته نیست. اگر ولتاژ کمتر از حد انتظار بود، در اسرع وقت نسبت به تعویض منبع تغذیه و آداپتور اقدام کنید.

مشکل در منبع تغذیه و آداپتور

در زمان بررسی قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته از سالم بودن فیوز نیز مطمئن شوید. خرابی فیوز اغلب با روشن شدن چراغ نشانگر روی منبع تغذیه معلوم می‌شود و اگر خاموش باشد احتمالا فیوز ایراد دارد و به همین خاطر تصویر قطع و وصل می‌شود.

راهکارهایی برای رفع مشکل قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته IP

راهکارهای حل علت قطع شدن تصویر دوربین مداربسته IP

  • دوربین مداربسته با کیفیتی از برند معتبر خریداری کنید. دوربین با کیفیت پایین و بدون گارانتی طول عمر کمتری خواهد داشت و پس از مدتی با خرابی دوربین مواجه خواهید شد.
  • دستگاه ضبط را متناسب با سیستم دوربین مداربسته خریداری کنید. به عبارتی پهنای باند دستگاه، فرمت دوربین و رزولوشن دوربین اولین مواردی هستند که باید هنگام انتخاب دستگاه و دوربین در نظر بگیرید. اگر پهنای باند دستگاه از پهنای مورد نیاز دوربین مداربسته کمتر باشد، نمایش تصاویر با مشکل مواجه می‌شوند.
  • مودم و روتر عوامل دیگری هستند که در علت قطع شدن تصویر دوربین ip نقش دارند. هر چه سرعت شبکه بیشتر باشد و سیگنال شبکه ضعیف نباشد، دوربین تصاویر را با کیفیت بهتری نمایش می‌دهد.
  • اتصالات، سوئیچ، فیش BNC و کابل‌های دوربین و دستگاه ضبط را چک کنید. خرابی، معیوب شدن و حتی شل شدگی را در کابل‌ها و اتصالات شبکه و دوربین بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • بیشتر دوربین‌های مداربسته نیاز به دریافت انرژی ۱۲ ولتی دارند. البته برخی دوربین‌ها ۲۴ ولتی هستند و این مشخصه بر روی آداپتور ذکر می‌شود. علت تصویر ندادن دوربین مداربسته هم می‌تواند به کاهش ولتاژ خروجی از آداپتور و منبع تغذیه مربوط باشد که در این حالت پس از بررسی با مولتی‌متر، آداپتور باید تعویض شود.
  • از کابل کشی طولانی خودداری کنید و دوربین و دستگاه ضبط را در فاصله نزدیک‌تری نسبت به روتر یا مودم قرار دهید. گاهی اوقات عوامل محیطی باعث کاهش سیگنال دهی می‌شود و در این حالت حتما باید دوربین‌ها و دستگاه نزدیک روتر باشند.
  • گاهی اوقات تنظیمات IP به هم می‌خورد که در این صورت باید طبق راهنمای مدل دستگاه تنظیمات آن را در NVR یا DVR انجام دهید.

حل مشکل وصل نشدن تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه

جمع بندی

یکی از مشکلاتی که دوربین‌های مداربسته تحت شبکه نسبت به دوربین‌های آنالوگی زیاد با آن مواجه می‌شوند، قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته است. این قطع و وصلی علاوه بر عوامل مشابهی که در دوربین‌های آنالوگ به چشم می‌خورد، (مانند: خرابی در منبع تغذیه، شل شدن یا خرابی کابل و اتصالات، آسیب دیدگی و یا مسدود شدن مسیر نوری و غیره) به سایر فاکتورها نیز وابسته است. این فاکتورها در بررسی علت قطع شدن تصویر دوربین ip به شبکه روتر و اتصالات اینترنت و IP دستگاه مربوط می‌شود. در بیشتر مواقع چنین تنظیمات و مشکلاتی با پیچیدگی‌هایی مواجه می‌شود و این جاست که باید به فکر تعمیر دوربین مداربسته باشید. برای این منظور همکاران ما در پرشیا سرویس آماده ارائه مشاوره رایگان برای شما همراهان هستند. پس از دریافت مشاوره، اگر مشکل دوربین و دستگاه شما حل نشد، راهنمایی‌های لازم برای مراجعه به مرکز معتبر تعمیر دوربین به شما ارائه خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *