مقالات مربوط به تعمیر دی وی آر (DVR)

علت فلش دستگاه ‏dvr و روش انجام آن

علت فلش دستگاه ‏dvr‏ و روش انجام آن

در این مقاله، درباره علت فلش دستگاه ‏dvr و روش‌های انجام آن صحبت خواهیم کرد. DVR‌ها و NVR‌ها تصاویر و ویدئوهای دوربین‌های مداربسته را ضبط و ذخیره می‌کنند و به شما امکان می‌دهند تا از راه دور به آن‌ها دسترسی داشته باشید؛ اما گاهی اوقات، این دستگاه‌ها با مشکلاتی همانند ریست شدن دستگاه دی وی آر، پاک‌شدن اطلاعات و… مواجه می‌شوند که می‌تواند ضبط تصاویر، اتصال به شبکه یا عملکرد کلی آن‌ها را مختل کند. در چنین مواردی، فلش کردن آن می‌تواند راه‌حلی کارآمد باشد.

فلش کردن دستگاه dvr یا nvr چیست؟

دستگاه‌های ضبط دوربین مداربسته برای بوت شدن نیاز دارند تا اطلاعات را از یک منبعی بخوانند. این منبع که IC FLASH نامیده می‌شود یک چیپ حافظه کوچک است که در داخل دستگاه قرار دارد و اطلاعات حیاتی برای راه‌اندازی و ‏عملکرد آن را ذخیره می‌کند؛ به برنامه‌ریزی روی این چیپ نیز فایل فلش گفته می‌شود. فلش دستگاه DVR یا NVR، فرآیندی است که در آن سیستم عامل و firmware دستگاه بر روی آی سی فلش آن مجدداً نصب می‌شود.

علت پاک شدن اطلاعات از آی‌سی فلش

دلیل اصلی پریدن فایل‌های فلش از روی آی‌سی فلش، نوسان برق یا شوک لحظه‌ای در مدار است. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی مانند اتصال کوتاه، مشکلات مربوط به منبع تغذیه و رعد و برق باشد. علاوه‌بر نوسان برق، خود برنامه نرم‌افزاری دستگاه نیز می‌تواند در حالت دیفالت مشکل داشته و باعث شود تا دستگاه به‌درستی کار نکند و فایل‌های فلش از روی IC آن پاک شوند.

در هر صورت، اگر فایل‌های فلش از روی آی‌سی فلش پاک شده باشند، شما نیاز دارید با استفاده از یک دستگاه پروگرامر و فایل فلش مناسب، فلش دستگاه ‏dvr را انجام دهید. در صورتی که خودتان قادر به انجام این کار نیستید، می‌توانید از یک متخصص تعمیر دی وی آر برای انجام این کار کمک بگیرید.

IC FLASH دستگاه DVR

علت نیاز به فلش DVR

گاهی اوقات به‌دلیل عوامل مختلفی مانند پاک‌شدن اطلاعات از ic flash یا مشکلات نرم‌افزاری، راه‌اندازی دستگاه‌های دی وی آر دچار مشکل می‌شود و در این زمان دستگاه از انجام وظایف خود عاجز می‌ماند. این مشکل می‌تواند به‌صورت گیرکردن در صفحه لودینگ یا عدم روشن‌شدن کامل دستگاه، خود را نشان دهد.

در چنین مواردی، به‌خصوص زمانی که رمز عبور دستگاه فراموش شده و امکان دسترسی به تنظیمات نرم‌افزاری وجود نداشته باشد، فلش‌کردن آی سی فلش دستگاه تنها راه‌حل برای رفع مشکل خواهد بود. فلش دستگاه dvr به منظور ریست بایوس و آپگرید دستگاه نیز استفاده می‌شود.

نحوه فلش دستگاه DVR با استفاده از پروگرامر

همان‌طور که گفته شد، برای فلش ‏dvr به دستگاهی به نام پروگرامر نیاز است. یکی از مدل‌های پرکاربرد پروگرامر در بازار، مدل TNM است که در مدل‌های ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ آن یافت می‌شود. برای قراردادن آی سی فلش بر روی پروگرامر، به مبدل SMD به DIP نیاز است. پس از قراردادن آی سی بر روی مبدل، آن را در سوکت پروگرامر قرار می‌دهیم تا آماده ریختن برنامه و پروگرام شدن شود. برای فلش دستگاه DVR، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • آی سی را بر روی مبدل SMD به DIP قرار دهید.
  • مبدل را بر روی سوکت پروگرامر قرار دهید.
  • نرم‌افزار پروگرامر را اجرا کنید.
  • فایل فلش (دامپ) مربوط به دستگاه دی وی آر را انتخاب نمایید.
  • بر روی دکمه پروگرام کلیک کنید.

پس از انجام مراحل بالا، دستگاه شروع به کپی‌کردن فایل‌ها بر روی آی سی می‌کند. همواره سعی کنید تا قبل از کپی فایل جدید روی آی‌سی، یک کپی از نسخه قبلی را تهیه کنید تا در صورت نیاز، به اطلاعات قبل از فلش دستگاه، دسترسی داشته باشید. مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که هر فایل فلش DVR مختص آن دستگاه است.

به‌عنوان مثال فایل فلش ‏dvr‏ هایک ویژن تنها مختص دستگاه‌های هایک ویژن و فایل فلش ‏dvr‏ داهوا تنها برای دستگاه‌های این برند هستند. در صورت استفاده از فایل فلش دستگاه غیرمرتبط، ممکن است به دستگاه آسیب وارد شده و روشن نشود.

دستگاه پروگرامر

جمع‌بندی

فلش دستگاه DVR می‌تواند راه‌حلی کارآمد برای رفع مشکلات مختلف این دستگاه‌ها باشد. بااین‌حال، این فرآیند باید با دقت و ظرافت انجام شود؛ چراکه در صورت بروز خطا، ممکن است دستگاه شما آسیب ببیند. فلش ‏دستگاه دی وی آر می‌تواند یک فرآیند خطرناک باشد و در صورت انجام نادرست، دستگاه شما را خراب ‏کند. اگر در مورد انجام این کار مطمئن نیستید، با تیم پرشیا سرویس به شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *