مقالات دسته‌بندی نشده

آشنایی با ۵ علت روشن نشدن دستگاه دی وی آر

دستگاه دی وی آر نقش مهمی در پردازش اطلاعات ورودی، ذخیره تصاویر و فیلم‌های دوربین مداربسته دارد. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که این دستگاه با مشکلاتی مواجه می‌شود. یکی از این مشکلات رایج در دستگاه‌های DVR، روشن نشدن آن است. برای عیب یابی چنین چالشی ابتدا باید علت روشن نشدن دستگاه دی وی آر را شناسایی کنید و سپس در صورت امکان به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکل پیش آمده باشید. در این نوشته از پرشیا سرویس قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و پس از بررسی دلایل روشن نشدن دستگاه دی وی آر، برخی راهکارهای عمومی و قابل اجرا توسط کاربران بدون نیاز به دانش فنی را شرح دهیم.

دلایل روشن نشدن دستگاه دی وی آر

در حالت کلی ما با ۵ علت روشن نشدن دستگاه دی وی آر روبه‌رو می‌شویم که تک تک این عامل‌ها برای عیب یابی دستگاه باید بررسی شوند. در ادامه به توصیف هر یک از این عوامل روشن نشدن دستگاه دی وی آر پرداخته‌ایم:

دلایل روشن نشدن دستگاه دی وی آر

علت اول: معیوب شدن هارد دیسک

گاهی اوقات خرابی هارد دیسک منجر به روشن نشدن دی وی آر می‌شود. از آن جایی که هارد دیسک وظیفه ذخیره کردن تمامی اطلاعات سیستم را برعهده دارد، خرابی آن باعث می‌شود هیچ فیلم و تصویری ذخیره نشود و سیستم به درستی کار نکند. برای تشخیص این که علت روشن نشدن دستگاه دی وی آر به هارد دیسک ارتباط دارد یا نه، به صداهای خارج شده از DVR گوش دهید؛ اگر صداهای غیرعادی یا صدای کلیک مانند به گوشتان خورد، به احتمال زیاد منبع مشکل از هارد دیسک است. علاوه بر این معمولا زمانی که هارد دچار مشکل می‌شود، پیغام‌های خطا نیز در صفحه به نمایش در می‌آید.

البته برای اطمینان از این که منبع مشکل به هارد ارتباط دارد می‌توانید هارد دستگاه را با هارد جدیدی جایگزین کنید. اگر مشکل در این حالت حل شود، می‌توان مطمئن شد که علت روشن نشدن دستگاه دوربین مداربسته به هارد مربوط است. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم تعمیر و یا تعویض هارد را به یک کارشناس دوربین مداربسته بسپارید؛ چرا که هارد دوربین حساسیت بالایی دارد و هر گونه خطا در تعویض و تعمیر ممکن است به از دست رفتن اطلاعات منجر شود.

معیوب شدن هارد دیسک

علت دوم: منقضی شدن سیستم عامل

اگر مدت زیادی است که سیستم عامل DVR را بروزرسانی نکرده‌اید، به احتمال زیاد علت روشن نشدن دستگاه دی وی آر به این موضوع ارتباط دارد. هر دستگاه دی وی آری در بازه‌های زمانی مختلف نیازمند بروزرسانی است تا باگ‌ها و مشکلات نرم افزاری آن حل شود.

لذا توصیه می‌کنیم طبق دستورالعمل‌های ذکر شده برای مدل دوربین مداربسته و دستگاه دی وی آر، از سایت مرجع DVR، فایل بروزرسانی دستگاه را با وارد کردن مدل آن در سایت پیدا کرده و دانلود کنید. سپس مطابق دستورالعمل ذکر شده در سایت یا دفترچه راهنما مراحل نصب را پیگیری کنید. توجه کنید که به هنگام دانلود، فایل بروزرسانی را درست انتخاب کنید؛ در غیر این صورت علت روشن نشدن دستگاه DVR با سیستم عامل شناسایی نمی‌شود و دستگاه همچنان در حالت خاموشی باقی می‌ماند و این گونه نمی‌توانید به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنید.

منقضی شدن سیستم عامل در دلیل روشن نشدن دستگاه dvr

علت سوم: اتصالات شل یا کابل‌های آسیب دیده

شل شدن، پیچ خوردن و خرابی در کابل‌ها و اتصالات دی وی آر و دوربین مداربسته می‌تواند علت روشن نشدن دستگاه دی وی آر باشد. برای شناسایی علت روشن نشدن دی وی ار در این حالت کابل‌های برق، اترنت و ویدئو را چک کنید و مطمئن شوید که هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نشده است و اگر کابلی آسیب دیده بود، حتما در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

علت چهارم: گرم شدن بیش از حد دستگاه

گرمای بیش از حد باعث راه اندازی مجدد دی وی آر می‌شود و می‌توان این مورد را علت خاموش روشن شدن دستگاه دی وی آر نام گذاری کرد. در نظر داشته باشید که فن پردازنده وظیفه خنک کردن سیستم را برعهده دارد و اگر در حال چرخش نباشد و یا گرد و غبار مانع چرخش درست آن شود، سیستم به مشکل برمی‌خورد و همین می‌تواند علت روشن نشدن دستگاه دی وی آر باشد. بنابراین برای اطمینان از این موضوع، ابتدا بررسی کنید و ببینید که دستگاه مدام با گرمای بیش از حد مواجه می‌شود یا خیر. سپس فن خنک کننده روی مادر برد دی وی آر را چک کنید و اگر مطمئن شدید که فن درست کار می‌کند، عوامل خارجی که ممکن است باعث گرم شدن دستگاه شود (مثل تهویه بد، گرمای بالای محیط، محفظه و غیره) را بررسی کنید.

گرم شدن بیش از حد دستگاه و نیاز به فن خنک کننده

علت پنجم: منبع تغذیه و آداپتور

از جمله گزینه‌هایی که می‌تواند علت روشن نشدن دستگاه دی وی آر باشد، منبع تغذیه و آداپتور است. منبع تغذیه وظیفه فراهم کردن ولتاژ و جریان مورد نیاز برای دستگاه دی وی آر را برعهده دارد؛ اما اگر به هر دلیلی ولتاژ کافی به دستگاه نرسد، تغذیه دوربین و دستگاه با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود و در نهایت ممکن است دستگاه روشن نشود. برای عیب یابی ابتدا چک کنید و مطمئن شوید که منبع تغذیه و آداپتور به درستی وصل شده است یا خیر. اگر اتصالات درست بود، این بار پریز منبع را با دستگاه دیگری تست کنید. البته به جای این کار می‌توانید از یک مولتی‌متر برای بررسی مقدار ولتاژ خروجی از آداپتور و منبع تغذیه استفاده کنید. در صورتی که منبع تغذیه ولتاژی کمتر از ولتاژ مورد نیاز برای دستگاه را فراهم کند، باید به دنبال جایگزینی برای منبع تغذیه باشید.

روشن نشدن دستگاه دی وی آر به دلیل منبع تغذیه و آداپتور

جمع بندی

بسیار پیش می‌آید که کاربران از روشن نشدن دستگاه دی وی آر گله می‌کنند و نمی‌توانند منبع مشکل را شناسایی کنند. در چنین حالتی بنا بر توصیه‌های متخصصین پرشیا سرویس، ابتدا پیشنهاد می‌کنیم ۵ علت روشن نشدن دستگاه دی وی آر که در این مطلب بازگو کردیم را مطالعه کنید و اگر پس از امتحان کردن راهکارهای این ۵ علت نتوانستید مشکل پیش آمده را برطرف کنید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید. کارشناسان مجرب و حرفه‌ای پرشیا سرویس در تمامی ساعات کاری طول هفته آماده ارائه مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما هستند و اگر نیازی به تعمیر دستگاه دی وی آر باشد، در این خصوص نیز شما را راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *