مقالات مربوط به تعمیر دی وی آر (DVR)

بررسی ۷ علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr با نکات مهم و کاربردی

دستگاه دی وی آر اهمیت بسیار بالایی در پردازش و ذخیره تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته دارد. اما گاهی اوقات این دستگاه با مشکلاتی مواجه می‌شود. یکی از این مشکلات رایج خاموش روشن شدن مداوم DVR در حین استفاده از آن است. برای رفع چنین مشکلی ابتدا باید علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr شناسایی شود و سپس راهکارهای لازم به اجرا در آید. لذا پیشنهاد می‌کنیم قبل از مراجعه به مرکز تعمیرات دوربین مداربسته و دستگاه‌های دی وی آر، این مطلب را مطالعه کنید و حتما برای رفع مشکل با کارشناسان ما در پرشیا سرویس در ارتباط باشید تا به صورت رایگان در خصوص مشکل پیش آمده شما را راهنمایی کنند.

علت روشن نشدن دستگاه dvr

روشن نشدن دستگاه دی وی آر به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و همین عامل باعث می‌شود که گاها شناسایی مشکل دستگاه در زمان روشن نشدن آن به سختی انجام گیرد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم اگر اطلاعات کافی در زمینه فنی و تعمیرات دستگاه دی وی آر ندارید، از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. در ادامه به چند علت روشن نشدن dvr می‌پردازیم:

بررسی ۴ علت روشن نشدن دستگاه dvr

علت اول: مشکل در منبع تغذیه و آداپتور

یکی از رایج‌ترین مواردی که باعث بروز مشکلاتی در دستگاه دی وی آر می‌شود، خرابی منبع تغذیه و گاها آداپتور است. منبع تغذیه مورد نیاز برای دی وی آر وظیفه فراهم کردن ولتاژ و جریان را برای راه اندازی دستگاه برعهده دارد. از طرفی آداپتور نیز جریان برق AC شهری را به برق DC قابل قبول برای DVR مهیا می‌کند.

بنابراین اگر آداپتور و منبع تغذیه نتوانند برق مورد نیاز DVR را تامین کنند، دستگاه با مشکل مواجه می‌شود. گاهی اوقات استفاده از آداپتورهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت پس از گذشت چند ماه چنین مشکلاتی را به وجود می‌آورد. برای نمونه آداپتوری که وظیفه تامین جریان ۲ آمپری را دارد، احتمالا پس از چند ماه توان تامین ۱.۵ آمپر جریان را داشته باشد و همین مورد می‌تواند علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr باشد.

برای عیب یابی ابتدا بررسی کنید و مطمئن شوید که منبع تغذیه و آداپتور به درستی وصل شده باشند. اگر ایراد از اتصالات بود، از برق جدا کنید و دوباره اتصالات را وصل کنید. در صورتی که مشکل مربوط به علت خاموش روشن شدن دی وی آر دیجیتال حل نشد، این بار پریز را با دستگاه دی وی آر دیگری تست کنید تا مطمئن شوید ایراد از آداپتور و منبع تغذیه نیست. اما اگر دستگاه دوم هم روشن نشد، می‌توان فهمید که منبع تغذیه و آداپتور معیوب است و باید جایگزین شود.

مشکل در منبع تغذیه و آداپتور، علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr

علت دوم: مشکل در هارد دیسک DVR

هارد دیسک وظیفه ذخیره تمامی تصاویر و فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته را برعهده دارد و زمانی که با مشکل مواجه می‌شود دستگاه دی وی آر سوت می‌کشد و در چنین شرایطی باید به دنبال علت سوت کشیدن دستگاه دی وی آر و تعمیر آن باشیم. پس اگر هارد دیسک به درستی کار نکند، سیستم مختل می‌شود و احتمال دارد DVR مدام ریستارت شود. این مورد نیز می‌تواند به عنوان علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr در نظر گرفته شود. پس برای این که مطمئن شوید منبع مشکل از خرابی هارد است، دقت کنید و ببینید که آیا از سمت دستگاه صداهای غیرعادی به گوشتان می‌رسد یا خیر. اگر چنین صداهایی بشنوید، احتمالا هارد دیسک از کار افتاده است؛ البته معمولا در چنین شرایطی پیغام خطا در خصوص هارد دیسک نیز به نمایش در می‌آید.

متاسفانه خرابی هارد دیسک مادر برد دستگاه را درگیر می‌کند و دی وی آر به خودی خود خاموش می‌شود. به همین خاطر اینجاست که باید به دنبال علت خاموش و روشن شدن دستگاه DVR باشیم.

برای این که بفهمیم علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr به هارد برمی‌گردد، علاوه بر صداهای غیرعادی و سوت کشیدن دستگاه، لازم است اقدامات عملی انجام دهید. برای این منظور درب یونیت را باز کرده و به دنبال درایوهای سخت باشید. دقت کنید که دو کابل از هارد به مادر برد وصل می‌شود و باید هر دو را قطع کنید. پس از آن دستگاه را مجدد روشن کنید و مدت زمان مشخصی منتظر بمانید. اگر این بار دستگاه روشن و خاموش نشد، به احتمال زیاد مشکل از هارد دیسک است.

در صورتی که پس از بررسی‌های دقیق و راهنمایی گرفتن از کارشناسان پرشیا سریس مطمئن شدید که هارد دیسک خراب شده است، آن را با هارد جدید و با کیفیت جایگزین کنید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر دانش فنی کافی ندارید حتما این کار را به کارشناس ارائه دهنده خدمات تعمیر دی وی آر بسپارید.

خرابی هارد دیسک، علت روشن نشدن دی وی آر

علت سوم: اتصالات و کابل‌های آسیب دیده

گاهی اوقات دستگاه دی وی آر به خاطر شل بودن اتصالات و کابل‌ها و یا خرابی در کابل‌ها روشن نمی‌شوند. پس برای بررسی علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr این بار سراغ اتصالات و کابل‌ها نیز بروید و کابل برق، اترنت و کابل‌های ویدئو را چک کنید. اگر اتصالی شل بود آن را محکم کنید و اگر در ظاهر با خرابی کابل مواجه شدید حتما در اسرع وقت آن کابل را با کابل جدید و با کیفیت جایگزین کنید.

مشکل در کابل و اتصالات برای بررسی علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr

علت چهارم: نیاز به بروزرسانی سیستم عامل dvr

گاهی اوقات به عقب انداختن زیاد بروزرسانی نرم افزار دستگاه دی وی آر باعث روشن نشدن آن می‌شود. پس اگر با چنین شرایطی مواجه هستید و می‌دانید که خیلی وقت است سیستم عامل دی وی آر را بروزرسانی نکرده‌اید، حتما به یک مرکز معتبر تعمیرات DVR مراجعه کنید. البته اگر دستگاهتان کامل خاموش نشده است و باز هم می‌توانید آن را روشن کنید، خودتان دستورالعمل‌های بروزرسانی دستگاه را طی کنید. برای این منظور وب سایت رسمی برند دستگاه و مدل DVR را در سایت پیدا کرده و آخرین نسخه سیستم عامل را از سایت رسمی آن دانلود کنید. پس از آن دستورالعمل نصب نسخه جدید را مطابق با مدل دستگاهتان پیگیری نمایید. مراقب باشید که در حین بروزرسانی دستگاه به هیچ عنوان خاموش نشود تا با مشکل جدیدی مواجه نشوید.

بروزرسانی دی وی آر برای حل مشکل روشن نشدن دستگاه

علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr

عواملی که در بالا شرح دادیم، مربوط به زمان روشن نشدن دستگاه دی وی آر بود، اما گاهی اوقات پیش می‌آید که دستگاه مدام ریستارت شود و به عبارتی با روشن و خاموش شدن دی وی آر مواجه شویم. در ادامه با آگاهی از این مسائل می‌خواهیم علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr را بررسی کنیم:

هارد دیسک؛ اولین علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr

گاهی اوقات هارد دیسک معیوب نه تنها می‌تواند علت روشن نشدن دستگاه دی وی آر باشد، بلکه می‌تواند عاملی برای ریستارت شدن دستگاه نیز باشد. برای بررسی این که مشکل در این حالت از هارد دیسک است یا نه، همانند قبل باید هارد دیسک را از مادر برد جدا کنید. اگر با جدا کردن هارد دیسک از مادر برد علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr برطرف شد، می‌توان فهمید که خطای پیش آمده با هارد دیسک ارتباط دارد. متاسفانه هارد دیسک معیوب انرژی زیادی از مادر برد می‌گیرد و به سیستم دستگاه آسیب می‌رساند. لذا پیشنهاد می‌کنیم در چنین حالتی برای تعمیر هارد و یا جایگزینی آن با مرکز تعمیرات دوربین مداربسته و دی وی آر پرشیا سرویس در ارتباط باشید.

خطای هارد دیسک؛ علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr

ولتاژ ناپایدار؛ دومین علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr

زمانی که ولتاژ ورودی به دی وی آر کمتر از مقدار استاندارد دستگاه باشد، احتمال دارد باعث ریستارت شدن dvr شود. ولتاژ ناپایدار در بهترین حالت باعث بروز چنین خطایی می‌شود، اما در مواردی هم پیش می‌آید که دلیل اصلی پریدن فایل‌های فلش باشد و اینجاست که باید به دنبال بررسی علت فلش دستگاه DVR باشید. شرایطی که مشکل به ریستارت شدن DVR مربوط می‌شود، ابتدا دستگاه را از UPS یا محافظ برق جدا کنید و سپس وضعیت آداپتور را چک کنید. علاوه بر این پریز اتصالی به دستگاه را بررسی کنید و با اتصال پریز به دستگاه دیگر مطمئن شوید که علت خاموش و روشن شدن دی وی ار دوربین مداربسته به اتصالات ربط دارد یا خیر.

علاوه بر موارد بالا اتصال هر دوربین به دستگاه را قطع کنید و دوباره دی وی آر را تست کنید. گاهی اوقات علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr به اتصال کوتاه دوربین‌ها ربط پیدا می‌کند. اگر دوربین‌ها در نزدیکی منبع تغذیه با ولتاژ بالا نصب شده باشند، احتمال این خطا وجود دارد که دستگاه برای محافظت از خود ریستارت شود.

ولتاژ ناپایدار دلیلی برای خاموش روشن شدن دستگاه dvr

مشکلات گرمایشی و خرابی فن؛ سومین علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr

در صورتی که دستگاه دی وی آر بسیار گرم شود و متوجه خرابی در فن دستگاه شوید، دستگاه روشن و خاموش می‌شود. اگر فن در حال چرخش نباشد و کار نکند، DVR گرم می‌شود و این گونه می‌توان علت خاموش روشن شدن دستگاه دی وی آر دیجیتال را شناسایی کرد. در حالت گرمای زیاد نه تنها دستگاه ریستارت می‌شود، بلکه به مادر برد و سیستم نیز آسیب می‌رسد. از این رو خرابی فن را جدی بگیرید و برای تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید.

جمع بندی

دلایل بسیاری در بررسی علت خاموش روشن شدن دستگاه dvr وجود دارد. این دلایل گاها قابل رفع توسط کاربر است؛ اما در بیشتر مواقع علت خاموش روشن شدن dvr نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصصین حوزه دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های دی وی آر دارد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم ابتدا دلایل و راهکارهای شرح داده شده در این مطلب را مطالعه کنید تا چشم اندازی در خصوص مشکل پیش آمده و احتمال رفع آن با دانش فنی خودتان به دست آورید. سپس با کارشناسان پرشیا سرویس در ارتباط باشید تا درباره مشکل پیش آمده و پیدا کردن منبع خاموشی دستگاه یا خاموش روشن شدن آن شما را راهنمایی کنند و در صورت نیاز شما را به متخصصین تعمیر دی وی آر ارجاع دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *