مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

روش‌های گوناگون عیب یابی دوربین مدار بسته

روش‌های گوناگون عیب یابی دوربین مدار بسته

در این مقاله به معرفی روش‌های عیب یابی دوربین مدار بسته و مشکلات رایج در استفاده از این دوربین‌ها خواهیم پرداخت. دوربین‌ها مانند هر دستگاه دیگری یک عمر مفید دارند و بعد از آن دچار مشکلاتی در خود خواهند شد. علاوه‌بر‌آن، ممکن است صحیح نصب نشوند که در این صورت نیاز به عیب یابی نصب دوربین مدار بسته خواهد بود. برای دانستن این‌که چطور باید این مشکلات را رفع کنید، تا آخر مقاله همراه ما باشید.

مشکلات رایج در دوربین‌های مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته نقش مهمی در حفظ امنیت اماکن ایفا می‌کنند؛ بااین‌حال، گاهی اوقات ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. خبر خوب این است که بسیاری از این مشکلات به آسانی و بدون نیاز به کمک متخصص قابل حل هستند. در این ‌بخش به مشکلات رایج و عیب‌یابی دوربین مدار بسته خواهیم پرداخت.

مشکل اول: رنگ‌های غیرطبیعی در تصاویر دوربین مدار بسته

گاهی اوقات تصاویر دوربین مداربسته به رنگ‌های غیرطبیعی مانند قرمز، نارنجی یا آبی دیده می‌شوند. این مشکل به‌دلیل عدم تعادل نور سفید در محیط رخ می‌دهد. برای حل این مشکل می‌توانید از تنظیمات “تراز رنگ سفید” (AWB) در دوربین مدار بسته استفاده کنید. این تنظیمات به دوربین مداربسته کمک می‌کند تا رنگ‌های موجود در محیط را به درستی تشخیص دهد و آن‌ها را به‌صورت طبیعی نشان دهد. این تنظیمات با حذف رنگ‌های غیرواقعی و غیرطبیعی، میزان نور سفید را در فضای پیرامون دوربین به تعادل می‌رساند.

برای تنظیم تراز رنگ سفید می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • بررسی تنظیمات فعلی: برای عیب‌یابی دوربین مداربسته ابتدا تنظیمات دوربین را بررسی کنید. ممکن است این تنظیمات برای استفاده در فضای داخلی تنظیم شده باشند و لازم باشد آن را به “تنظیمات داخل ساختمان” تغییر دهید.
  • تنظیم خودکار: همچنین ممکن است تنظیمات “AWB” (Automatic White Balance) در دوربین به‌صورت خودکار تنظیم شده باشد. در این صورت، کمی زاویه دوربین را به سمت پایین تغییر دهید.
  • دور کردن منابع نور: نور شدید، به‌خصوص نور مستقیم خورشید، می‌تواند بر رنگ تصاویر دوربین تاثیر بگذارد. سعی کنید تا حد امکان منابع نور را از سیستم نظارتی خود دور کنید.
  • تنظیم دستی: اگر دوربین شما دارای تنظیمات دستی تراز رنگ سفید است، می‌توانید با مشاهده مشکل، به‌صورت دستی این تنظیمات را انجام دهید.

رنگ غیرطبیعی دوربین مداربسته

مشکل دوم: مشاهده خطوط افقی در تصاویر دوربین مدار بسته

مشاهده خطوط افقی در تصاویر دوربین مدار بسته، مشکلی رایج است که می‌تواند به‌طور کامل مانع از مشاهده جزئیات شود. در این شرایط، برای عیب یابی دوربین مدار بسته باید نور محیط و اتصالات دستگاه را بررسی کرد. در برخی مواقع، تابیده‌شدن نور منابع الکتریکی مختلف به دوربین باعث تداخل با عملکرد سنسورهای آن شده و این خطوط افقی نمایان می‌شود.

البته این اتفاق ممکن است موجب لرزش تصاویر نیز شود؛ بنابراین باید این منابع نور را از دوربین دور کرد. در صورتی که انجام این کار غیرممکن باشد، استفاده از دوربین‌هایی با قابلیت WDR یا CMOS به رفع این مشکل کمک می‌کند.

در قدم بعدی، منبع تغذیه را بررسی کرده و از سالم‌بودن و تناسب آن با دوربین اطمینان حاصل کنید. یک منبع تغذیه خراب یا آسیب‌دیده نیز می‌تواند منجر به بروز چنین اتفاقی شود. در آخر نیز کابل دوربین مداربسته را بررسی کنید و مطمئن شوید که به زمین برخورد نکرده باشند.

خطوط افقی در دوربین مداربسته

مشکل سوم: سیاه و سفید بودن تصویر دوربین مدار بسته

یکی دیگر از مشکلات رایج در دوربین‌های مدار بسته، ثبت تصاویر سیاه و سفید است. البته در هنگامی که نور محیط کم باشد و این موضوع رخ بدهد، طبیعی بوده و جای نگرانی نیست؛ اما اگر نور کافی وجود داشته باشد، وقت آن است تا چند مورد را بررسی کنید.برای شروع عیب یابی دوربین مدار بسته، ابتدا نور محیط را افزایش داده و تنظیمات دوربین را با توجه به شرایط نوری محیط تنظیم کنید.

اگر دوربین شما از سیگنال‌های ویدیویی آنالوگ یا کامپوزیت استفاده می‌کند و با مشکل تصویر سیاه و سفید مواجه هستید، مطمئن شوید که نوع سیگنال ویدیویی ورودی با نوع سیگنال ویدیویی خروجی مطابقت دارد؛ به‌عنوان مثال، اگر سیگنال ورودی کامپوزیت است، باید سیگنال خروجی نیز کامپوزیت باشد.

برای عیب یابی دوربین مدار بسته خود با کارشناسان ما به شماره زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰

مشکل چهارم: وجود صدا و نویز در تصاویر دوربین مدار بسته

یکی از مشکلاتی که ممکن است در عیب یابی دوربین‌های مدار بسته با آن مواجه شوید، وجود صدا یا نویز در تصاویر است. این صدا می‌تواند ناشی از تداخل الکتریکی یا RF باشد. برای رفع این مشکل، ابتدا تمام اتصالات و کابل‌ها، به‌خصوص کابل‌های ویدئویی آنالوگ را بادقت بررسی کنید. مطمئن شوید که هیچ‌کدام از آن‌ها آسیب‌دیده یا شل نشده باشند. همچنین، کابل‌ها را از منابع احتمالی تداخل مانند سیم‌های برق دور نگه‌دارید.

همچنین اگر دوربین شما دارای خروجی آنالوگ است، کابل ویدئو را از دوربین جدا کنید و بررسی کنید که آیا مشکل صدا همچنان در مانیتور وجود دارد یا خیر. اگر مشکل برطرف شد، ممکن است ایراد از کابل ویدئو باشد. عواملی مانند برق ناپایدار و منبع تغذیه نامناسب نیز می‌توانند باعث سوسوزدن تصویر شوند؛ پس اتصالات منبع تغذیه را نیز بررسی کنید.

وجود نویز در دوربین مداربسته

مشکل پنجم: عدم ضبط تصاویر در DVR و NVR

اگر دوربین‌های مداربسته شما کار می‌کنند اما NVR یا DVR شما تصاویر را ضبط نمی‌کند، چند دلیل احتمالی وجود دارد. معمولی‌ترین مشکل در این ‌بخش  مربوط به پرشدن حافظه دستگاه است که منجر به عدم ضبط توسط دوربین مدار بسته می‌شود. دلیل دیگر قطع‌شدن سیم برق یا سیم ساتا است که عیب‌یابی دوربین مدار بسته در این حالت باید توسط متخصصین مربوطه انجام شود.

مشکل ششم: سیاهی تصویر دوربین مدار بسته

اگر تصویر دوربین مداربسته شما سیاه است، به این معنی است که DVR یا NVR شما قادر به دریافت سیگنال ویدئو از دوربین نیست. ممکن است کابل کواکسیال یا کابل شبکه که دوربین را به DVR یا NVR متصل می‌کند، آسیب‌دیده یا شل باشد. همچنین امکان دارد کانکتورها به‌درستی به دوربین یا دستگاه ضبط متصل نشده باشند. برای رفع این مشکل، DVR را ری‌استارت کنید.

مشکل هفتم: صفحه سفید دوربین

یکی از مشکلات رایج در دوربین‌های مدار بسته، نمایش تصویر به رنگ سفید است. این مشکل معمولا به‌دلیل تابش نور قوی به‌طور مستقیم به لنز دوربین ایجاد می‌شود. برای عیب‌یابی دوربین مداربسته، ابتدا سعی کنید منبع نور را از دوربین دور کنید؛ به‌عنوان مثال، می‌توانید چراغ‌های خودرو یا پروژکتور را خاموش کنید و یا زاویه دوربین را تنظیم کنید تا نور مستقیم به آن نتابد.

به وجود آمدن صفحه سفید در CCTV

مشکل هشتم: عدم کارکرد دید در شب دوربین مدار بسته

اگر دوربین مداربسته شما در طول روز تصویر واضحی ارائه می‌دهد اما در شب صفحه‌نمایش آن سیاه است، احتمالا مشکل از LEDهای مادون قرمز آن است؛ در این صورت باید برای تعویض آن‌ها اقدام کنید. اگر LEDها کم مصرف باشند، ممکن است به‌دلیل برق‌رسانی ناقص، نور کافی برای دید در شب را تولید نکنند. این مشکل بیشتر در دوربین‌های POE و دوربین‌های مداربسته باتری‌خور شایع است. همچنین اگر دوربین شما به‌طور ۲۴ ساعته تصویربرداری می‌کند، باید تنظیمات اتومات تغییر حالت به روز و شب را فعال کنید.

آموزش عیب‌یابی دوربین مدار بسته

برای تعمیر دوربین مدار بسته، ابتدا باید بتوان عیب‌های آن را به‌درستی تشخیص داد. در این‌ بخش نحوه عیب‌یابی دوربین‌های مدار بسته را به شما آموزش خواهیم داد.

برای عیب یابی دوربین مدار بسته خود با کارشناسان ما به شماره زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰

عیب یابی آداپتور دوربین مداربسته

در سیستم‌های دوربین مدار بسته که فاصله‌ بین دوربین و دستگاه ضبط کننده زیاد است، به جای استفاده از منبع تغذیه مرکزی، از آداپتور برای تامین برق دوربین‌ها استفاده می‌شود. با عیب یابی دوربین مدار بسته با مولتی‌متر می‌توانید از وصل‌بودن برق ورودی به آداپتور در حالت AC مطمئن شوید؛ ولتاژ ورودی باید حدود ۲۲۰ ولت AC باشد. بعد از آن از سالم‌بودن خروجی آداپتور با استفاده از ولت متر مطمئن شوید؛ ولتاژ خروجی باید حدود ۱۲ ولت DC باشد.

آداپتور دوربین مداربسته

عیب یابی دوربین مدار بسته تخت شبکه

در سیستم‌های دوربین مدار بسته تحت شبکه، به‌دلیل دیجیتال‌بودن سیگنال‌های ارتباطی بین تجهیزات، نویز عملاً تاثیر زیادی ندارد. برخلاف سیستم‌های آنالوگ، که افزایش نویز می‌تواند منجر به افت کیفیت تصویر و یا حتی قطع کامل آن شود، در سیستم‌های تحت شبکه، نویز تا حدی قابل‌تحمل است و فقط در صورت عبور از حد مشخصی، تصویر به‌طور کامل قطع می‌گردد. در اکثر دوربین‌های تحت شبکه، به جای استفاده از منبع تغذیه و آداپتور مجزا، از فناوریPoE  برای تامین برق و توان مورد نیاز دوربین استفاده می‌شود.

از موارد مهم در عیب یابی دوربین مدار بسته تحت شبکه، سوییچ شبکه است. برق دوربین مدار بسته از طریق سوییچ شبکه تامین می‌شود. پورت سوییچ در مواقعی همچون برخورد صاعقه به سیستم دوربین مدار بسته می‌تواند آسیب ببیند.

در فرآیند عیب یابی دوربین‌های مدار بسته، معمولا بررسی سلامت خود دوربین در مرحله آخر انجام می‌شود؛ چراکه در بسیاری از موارد، مشکل از اجزای دیگر سیستم مانند کابل‌ها، اتصالات، سوئیچ یا منبع تغذیه است. بااین‌حال، گاهی اوقات مشکلات دوربین مدار بسته ناشی از خرابی در خود دوربین است. این خرابی‌ها می‌توانند به دو علت کلی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باشند. در اکثر مشکلات نرم‌افزاری، با یک آپدیت نیز می‌توان مشکل را حل کرد.

دوربین مداربسته تحت شبکه

تخمین هزینه عیب یابی دوربین مدار بسته

هزینه‌های عیب یابی و تعمیر دوربین مدار بسته ثابت نیست و در شرایط مختلف متفاوت است. همچنین تخصص و تجربه تعمیرکار نیز در نرخ قیمت‌گذاری تاثیر دارد. نرخ دستمزد تعمیرات در سال ۱۴۰۳ به‌طور معمول بین ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان است؛ اما قیمت نهایی بعد از بازدید حضوری تعیین خواهد شد. شما استعلام هزینه عیب یابی و تعمیر دوربین مدار بسته خود را می‌توانید از تیم پرشیا سرویس دریافت کنید.

امیدواریم مطالب بیان‌شده درباره عیب یابی دوربین مدار بسته برای شما مفید واقع شده باشد. توجه داشته باشید که عیب‌یابی دوربین‌ها در برخی مواقع کار سختی است و بهتر است به یک متخصص سپرده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *