مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

بررسی دلایل روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته + کاربرد انواع چراغ دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های نظارتی دارای چراغ و LED هستند. این چراغ‌ها انواعی دارند و کارکرد هر کدام با یکدیگر متفاوت است. لذا باید قبل از آشنایی با دلایل روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته، با انواع چراغ‌های دوربین‌های مداربسته آشنا شویم. از آن جایی که کاربرد این چراغ‌ها با هم فرق دارند، باعث آشنایی بهتر کاربر با سیستم‌های نظارتی می‌شوند. بنابراین اگر با چشمک زنی و یا روشن شدن چراغ در دوربین مواجه شدید، قبل از هر چیزی باید دلیل آن را پیدا کنید. در این نوشته از پرشیا سرویس قصد داریم به بررسی علت روشن شدن چراغ دوربین مداربسته بپردازیم و کاربرد هر چراغ را در سیستم‌های نظارتی شرح دهیم. همراه پرشیا سرویس باشید.

 

روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته

آشنایی با انواع چراغ‌های روشنایی دوربین‌های مداربسته

روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته همیشه نشانی برای اعلام خطر یا جلوگیری از وقوع جرم و جنایت نیست؛ بلکه این چراغ‌ها بسته به نوع دوربین، مدل دوربین و زمان استفاده از دوربین می‌توانند دلایل دیگری در پشت پرده خود داشته باشند. به عبارتی گاهی اوقات روشن شدن چراغ در دوربین مدار بسته می‌تواند به نفع کاربر باشد، اما در مواردی دیگر لازم است به دنبال آموزش رفع مشکل روشن شدن چراغ دوربین مداربسته باشید. با آگاهی از این مسائل در ذیل به انواع کاربرد چراغ‌های دوربین مداربسته می‌پردازیم و در ادامه مطلب دلایل روشن شدن چراغ در دوربین‌های مداربسته را بازگو می‌کنیم:

آشنایی با انواع چراغ‌های روشنایی دوربین‌های مداربسته

LEDهای نور سفید (White Light LEDs)

چراغ‌های نور سفید در دوربین‌هایی به چشم می‌خورند که مجهز به تکنولوژی White Light LED هستند. این تکنولوژی در شرایط کم نور و یا شبانه فعال می‌شود و امکان ثبت تصاویر رنگی را حتی در نور کم شب فراهم می‌کند. از این رو این فناوری را می‌توان به عنوان سیستم امنیتی هوشمند مبتنی بر آشکارساز به حساب آورد. روشنایی نور سفید در برخی از دوربین‌های نظارتی باعث می‌شود تا تصاویر رنگی بدون لکه‌های روشن و در تاریکی محیط به خوبی ثبت شوند و این گونه کیفیت و وضوح تصاویر افزایش یابد.

LEDهای نور سفید یا White Light LEDs

چراغ‌های مادون قرمز (Infrared LEDs)

نور مادون قرمز با چشم انسان قابل مشاهده نیست و برای تامین روشنایی مجزا در شب و یا روشنایی مخفی در شب استفاده می‌شود. این تکنولوژی مربوط به روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته دید در شب رنگی که در برخی از مدل‌های دوربین‌های مداربسته به چشم می‌خورد، در فواصل IR و با لنزهای با کارایی بالا به کار گرفته می‌شود.

نورپردازهای مادون قرمز که برای استفاده در شب طراحی شده اند، برای چشم انسان نامرئی هستند. بنابراین از آنجایی که IR برای چشم انسان نامرئی است، برای نظارت مخفی ایده آل محسوب می‌شود. به عبارتی دوربین با چراغ مادون قرمز می‌تواند سوژه را شناسایی کند، اما سوژه توان تشخیص این نور را ندارد. به همین خاطر علت روشن شدن چراغ مادون قرمز دوربین مداربسته در این حالت صرفا با فعال بودن این تکنولوژی در دوربین و تنظیمات آن معلوم می‌شود و کاربر هیچ چراغ روشنی در دوربین و در شب نمی‌بیند.

از دوربین‌های با قابلیت تکنولوژی مادون قرمز برای افزایش وضوح تصاویر و ثبت تصاویر با کیفیت در تاریکی استفاده می‌شود. همچنین روشنایی مادون قرمز یا همان فروسرخ در فواصل طولانی نیز به خوبی کار می‌کند. (با نوردهی تا محدوده حداکثر ۳۷۰ متری) پس اینجاست که روشنایی IR را می‌توان یک گزینه عالی برای ثبت تصاویر واضح و شفاف سیاه و سفید در شب در نظر گرفت.

چراغ‌های مادون قرمز یا Infrared LEDs

چراغ‌های آلارم (Alarm LEDs)

روشن شدن آلارم چشمک زن دوربین مدار بسته یکی دیگر از گزینه‌های مربوط به روشنایی‌های دوربین‌های مداربسته است. البته این چراغ آلارم در تمامی دوربین‌ها وجود ندارد و معمولا در دوربین‌های پیشرفته‌تر برای هشداردهی به کاربر نصب می‌شوند.

هنگام روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته آلارم، اگر حرکت مشکوکی در محیط اطراف دوربین مداربسته شناسایی شود، بلافاصله این چراغ آلارم روی دوربین فعال می‌شود. دقت کنید که چراغ آلارم کاملا با چراغ چشمک زن دوربین مداربسته فرق می‌کند و در صورت بروز این اتفاق باید به دنبال علت چشمک زدن دوربین مداربسته باشید و مشکل پیش آمده را رفع کنید.

نحوه هشداردهی به کاربر در زمان تشخیص سوژه ناشناس یا حرکت مشکوک در دوربین‌های مداربسته با فعال شدن چراغ آلارم یا صدای بوق توسط دوربین انجام می‌گیرد. همچنین اگر ایمیل خود را فعال کرده باشید، در برخی دوربین‌ها هنگام بروز حرکت مشکوک پیغامی به ایمیل نیز ارسال می‌شود. از این رو یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته می‌تواند مرتبط با همین آلارم باشد که در برخی مدل‌های سیستم‌های نظارتی تعبیه می‌شود.

چراغ‌های آلارم یا Alarm LEDs و چراغ مادون قرمز یا Infrared LEDs

چراغ‌های چشمک زن (Strobe LEDs)

چراغ‌های چشمک زن یکی دیگر از گزینه‌ها برای روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته است. این چراغ‌ها اغلب در شرایط اضطراری دوربین فعال می‌شوند. این شرایط اضطراری می‌تواند مربوط به مشکلات برق و اتصال، خرابی دوربین، دستکاری دوربین، نویز دوربین مداربسته، فعالیت شبکه و غیره باشد. بنابراین در بررسی علت روشن شدن چراغ دوربین مداربسته این گزینه باید جدی گرفته شود و منبع مشکل شناسایی شود. در غیر این صورت احتمال خرابی دوربین و از کار افتادن سیستم‌های نظارتی به وجود می‌آید.

چراغ‌های چشمک زن یا Strobe LEDs

بررسی علت روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته

حال که با انواع روشنایی در دوربین‌های مداربسته آشنا شدیم، نوبت به شناسایی دلایل روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته می‌رسد:

علت اول: ثبت تصاویر با کیفیت و وضوح بالا

گاهی اوقات علت روشن شدن چراغ دوربین مداربسته به استفاده دوربین از لامپ‌های LED سفید و یا چراغ مادون قرمز مربوط می‌شود. چراغ‌های با نور سفید در شب تصاویر رنگی ثبت می‌کنند و کیفیت و وضوح تصاویر ضبط شده را افزایش می‌دهند. این چراغ‌ها در کنار چراغ مادون قرمز کارایی خود را در روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته نشان می‌دهند؛ چراکه اگر فناوری مادون قرمز فعال نباشد، سوژه‌ای در تاریکی شب و در نبود نور کافی به خوبی ثبت و شناسایی نمی‌شود.

روشن شدن چراغ دوربین مداربسته برای ثبت تصاویر با کیفیت و وضوح بالا

علت دوم: اطلاع رسانی و هشدار به کاربر

دلیل دیگری که برای روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته وجود دارد، هشدار به کاربران در زمان شناسایی سوژه و حرکت مشکوک است. در این حالت اغلب آلارم با چراغ قرمز و یا صدای هشدار از سمت دوربین فعال می‌شود تا کاربر مطلع شود مورد مشکوکی در محیط پیش آمده است. با این چراغ‌ها از بروز جرم و جنایات نیز کاسته می‌شود و در مکان‌های مختلف امنیت محیط افزایش می‌یابد.

روشن شدن چراغ دوربین مداربسته برای اطلاع رسانی و هشدار به کاربر

علت سوم: نظارت در شب

اهداف دوربین‌های مداربسته نظارت در طول روز و شب است. نظارت در شب با چالش‌هایی مواجه است و باید نور محیط فراهم باشد تا دوربین تصاویر را به خوبی ثبت کند. البته اگر دوربین مجهز به فناوری‌هایی مثل BLC، HLC، چراغ LED نور سفید و چراغ مادون قرمز باشد، حتی در کمترین شرایط نوری سوژه‌ها توسط دوربین با کیفیت بسیار خوبی ضبط و ثبت می‌شوند. از این رو یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته برای نظارت در شب و افزایش کیفیت تصاویر ضبط شده در تاریکی شب است.

روشن شدن چراغ‌های دوربین مداربسته برای نظارت در شب

جمع بندی

سیستم‌های نظارتی وظبفه کنترل و امنیت محیط را برعهده دارند. این سیستم‌ها که متشکل از دوربین‌های مداربسته هستند، هر گونه سوژه و حرکت مشکوک را شناسایی و به کاربر اطلاع می‌دهند. یکی از قطعاتی که در این دوربین‌ها به چشم می‌خورد، چراغ دوربین مداربسته است. چراغ‌های دوربین مداربسته بسته به نوع دوربین، نوع LED و شرایط محیط کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال روشن شدن چراغ دوربین مدار بسته گاها به دلیل اعلام خطر و هشدار برای کاربر و به جهت شناسایی سوژه مشکوک است. در مواردی دیگر ممکن است علت روشن شدن چراغ دوربین مداربسته به افزایش کیفیت تصاویر ثبت شده در طول شب ارتباط داشته باشد.

تمامی این موارد به نفع کاربر است؛ اما تنها در یک حالت روشن شدن چراغ در دوربین مدار بسته خطرناک است. اگر چراغی که در مدل دوربین شما تعبیه شده است، مربوط به چشمک زنی در زمان بروز مشکل برای دوربین باشد، باید به دنبال راه چاره باشید. در این شرایط روشن شدن چراغ چشمک زن نشان می‌دهد که مشکلی در دوربین و سیستم نظارتی پیش آمده است و باید منبع آن شناسایی و سپس رفع شود.

در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، توصیه می‌کنیم بلافاصله اتصالات دوربین را قطع کنید و برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان با کارشناسان پرشیا سرویس در ارتباط باشید. کارشناسان ما ابتدا در خصوص مشکل پیش آمده شما را راهنمایی می‌کنند و سپس در صورت نیاز اطلاعات لازم را برای تعمیر دوربین مداربسته به شما ارائه می‌دهند تا تعمیر مشکل پیش آمده توسط متخصصین این حوزه در تیم پرشیا سرویس در اسرع وقت پیگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *