مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

بررسی پرتکرارترین عوامل خرابی دوربین مداربسته

عوامل خرابی دوربین مداربسته

دوربین ‌های مداربسته یا cctv از ابزارهای حیاتی در امنیت و نظارت در محیط‌ های مختلف می ‌باشند. بدون شک مانند هر تجهیزات الکترونیکی دیگر، این دوربین‌ ها نیز ممکن است با مشکلات و خرابی‌ های مختلف مواجه شوند. بدون شک در چنین شرایطی فورا باید جهت تعمیر دوربین مداربسته اقدام نمود. از این رو، شناخت و درک عوامل خرابی در دوربین‌ های مداربسته می ‌تواند به مدیران سیستم ‌های امنیتی کمک کند تا با راهکارهای مناسب، این مشکلات را به حداقل برسانند و عملکرد سیستم را بهبود ببخشند. در این مقاله، به بررسی برخی عوامل پرتکرار خرابی دوربین مداربسته می ‌پردازیم و راهکارهایی را برای پیشگیری و رفع این مشکلات بیان خواهیم کرد. همراه ما باشید.

بررسی پرتکرارترین عوامل خرابی دوربین مداربسته

بررسی پرتکرارترین عوامل خرابی دوربین مداربسته

خرابی های دوربین مداربسته به چه مواردی تقسیم بندی می گردد؟

مشخصا دوربین مداربسته از جمله وسایل الکترونیکی حساس است که می تواند به علت های گوناگونی دچار خرابی گردد. به طور کلی این عوامل می توانند منبع داخلی داشته و یا خارجی باشند. در ادامه برخی از این علت ها را بررسی می نماییم.

خرابی هارد دوربین مداربسته 

یکی از علت های خرابی دوربین مداربسته به خرابی هارد این وسیله مربوط می شود. در واقع خرابی هارد، مهم ‌ترین علت ضبط نکردن دوربین مداربسته است. برای آن که مطمئن شوید خرابی دوربین مداربسته ناشی از هارد است، می توانید هارد دستگاه را تست کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. خوب است بدانید خرابی هارد دوربین مداربسته می ‌تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد که برخی از آن ها شامل موارد زیر می شوند.

  1. کیفیت پایین هارد: از این رو توصیه می ‌شود هنگام خرید هارد دوربین مدار بسته، از هاردهای با کیفیت و برندهای معتبر استفاده کنید.
  2. وجود مشکل در منبع تغذیه: خرابی منبع تغذیه، عدم تأمین برق کافی برای هارد و یا نوسانات برق می ‌توانند باعث سوختن هارد دوربین مداربسته شوند.
  3. ضربه وارد شدن به هارد: وارد شدن آسیب یا ضربه به هارد می ‌تواند باعث سوختن یا خرابی آن شود.
  4. عوامل محیطی: برخی عوامل محیطی مانند گرما و رطوبت نیز می ‌توانند باعث از کار افتادن هارد شوند. از این رو بهتر است این قطعه را در جای مناسب نصب نمایید.

بدون شک حفظ هارد دوربین مدار بسته از آسیب‌ های مختلف و استفاده از تجهیزات با کیفیت و ایجاد شرایط محیطی مناسب می ‌تواند از خرابی آن جلوگیری نماید.

خرابی هارد دوربین مداربسته

خرابی هارد دوربین مداربسته

خرابی اداپتور دوربین مداربسته

از دیگر عواملی که می تواند باعث خرابی دوربین مدار بسته شود، خرابی اداپتور یا خرابی منبع تغذیه دوربین مداربسته است. خوب است بدانید آداپتور برق دوربین‌ های مداربسته یک قطعه الکترونیکی است که برای تأمین برق دوربین ‌های مداربسته یا تجهیزات مشابه استفاده می‌ شود. آداپتورها از ولتاژ و جریان مشخصی برای تأمین برق به دستگاه ‌ها استفاده می ‌کنند و به عنوان یک منبع تغذیه برق عمل می نمایند.

لازم به ذکر است آداپتورهای برق دارای دو بخش اصلی هستند: یک بخشی که به پریز برق متصل می ‌شود و بخش دیگر که دارای یک کابل یا اتصال به دوربین یا دستگاه مداربسته است. مهم ترین نکته هنگام استفاده از آداپتور برق برای دوربین ‌های مداربسته این است که ولتاژ و جریان آن باید با نیاز دوربین مداربسته شما همخوانی داشته باشد.

در غیر این صورت، ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود یا دستگاه به درستی کار نکند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که هنگام خرید یا تعویض آداپتور برق، به مشخصات دوربین مداربسته خود دقت کنید. مشخصا سوختن آداپتور دوربین مداربسته به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. در زیر، برخی از دلایل متداول سوختن یا خراب شدن آداپتورهای دوربین مداربسته آورده شده است:

    • ولتاژ نامناسب: اگر آداپتوری با ولتاژ نامناسب به دوربین متصل شود، ممکن است دستگاه دچار خرابی شود. برای اطمینان از سازگاری ولتاژ آداپتور با دوربین، باید مشخصات تغذیه برق دستگاه را با مشخصات آداپتور مطابقت دهید.
    • جریان اضافی: چنانچه آداپتور به دستگاه با جریان اضافی متصل شود، آن را می سوزاند. این پروسه معمولاً در نتیجه استفاده از آداپتور با ولتاژ نامناسب اما جریان بیشتر اتفاق می ‌افتد.
    • نوسانات برق: نوسانات و افت و خلل ولتاژ در شبکه برق می ‌تواند آداپتور و دوربین مداربسته را تحت تأثیر قرار دهد. استفاده از تجهیزات محافظتی برقی مانند UPS می ‌تواند در این مورد کمک نماید.
    • کیفیت نادرست آداپتور: اگر آداپتور از کیفیت پایینی برخوردار شده باشد، عمر کوتاه‌ تری دارد و به مرور زمان خراب می شود. برای پیشگیری از این مشکل، ترجیحاً از آداپتورهای باکیفیت استفاده کنید.
    • شرایط محیطی: شرایط محیطی مانند گرما، رطوبت، گرد و غبار و … می ‌توانند به آداپتور آسیب وارد کنند و باعث خرابی آن شوند. بهتر است آداپتورها را در مکان‌ های خشک و خنک نگه دارید و آن ها را در معرض شرایط محیطی خطرناک نگذارید.
خرابی اداپتور دوربین مداربسته

خرابی اداپتور دوربین مداربسته

 خرابی دستگاه DVR دوربین مداربسته

دستگاه DVR یا Digital Video Recorder یک قطعه سخت ‌افزاری است که از آن برای ضبط و ذخیره ‌سازی ویدیوهایی که از دوربین‌ های مداربسته (CCTV) دریافت می ‌شود، بهره برداری می گردد. از این دستگاه ‌ها عموماً برای امنیت و نظارت در مکان ‌های مختلف مانند خانه ‌ها، مغازه ‌ها، دفاتر و محیط‌ های تجاری استفاده می شود. DVR ها دارای قابلیت‌ هایی مانند ضبط به صورت زمان بندی، ضبط حرکت، پخش زنده ویدیو و امکان مشاهده و مدیریت از راه دور از طریق اینترنت هستند. یکی از علت های خرابی دوربین مداربسته ناشی از بروز مشکل در این دستگاه می باشد. دستگاه DVR می تواند به علت های زیر دچار خرابی گردد.

  1. نوسانات برق: نوسانات برق یا بروز مشکلات در تامین برق به DVR می تواند باعث خرابی آن شود.
  2. بروز مشکلات نرم ‌افزاری: نرم ‌افزار DVR می تواند دچار خطاها یا مشکلاتی شود که عملکرد صحیح دستگاه را مختل می کند.
  3. مشکلات سخت ‌افزاری: قطعات سخت ‌افزاری دستگاه مانند مادربورد، کارت شبکه و … ممکن است دچار خرابی شوند و باعث از کار افتادن DVR شوند.
  4. بروز نوعی تداخل الکترومغناطیسی: پدید آمدن تداخل ‌های الکترومغناطیسی یا RF از سایر دوربین ‌ها یا دستگاه ‌های الکترونیکی دیگر باعث بروز مشکلات در DVR می شوند.Top of FormTop of Form

تا به اینجای امر مواردی را بررسی کردیم که سبب خرابی دوربین مداربسته می شوند. خوب است بدانید این عوامل در دسته بندی عوامل داخلی قرار می گیرند. بجز عوامل داخلی خرابی دوربین مداربسته می تواند منشا خارجی نیز داشته باشد که به برخی از آن ها اشاره می نماییم.

خرابی دستگاه DVR دوربین مداربسته

خرابی دستگاه DVR دوربین مداربسته

وارد شدن ضربه یا خوردن صاعقه

دوربین مداربسته به عنوان یک وسیله الکترونیکی به ضربه و یا تخلیه بارهای الکتریکی حساس است. از این رو می تواند به این علت ها دچار آسیب شود. همانطور که بیان نمودیم اجزای داخلی یک سیستم امنیتی به علت های مختلفی دچار فرسودگی می گردند که مهم ترین آن ها وارد شدن ضربه یا تخلیه بار الکتریکی می باشد.

دستکاری غیراصولی دوربین مداربسته

یکی دیگر از علت های خرابی دوربین مداربسته دستکاری غیراصولی این سیستم است. چنانچه سیستم امنیتی شما به درستی تنظیم نشده باشد و یا به هر علتی با دستکاری غیراصولی افراد دچار تغییر گردد، از کار می افتد. عموما این عمل به وسیله افراد خلافکار در جهت دزدی یا اعمال غیرقانونی انجام می پذیرد. از این رو بهتر است دوربین را به دور از دسترس افراد نصب نمایید.

مشکلاتی که احتمالا هنگام استفاده خرابی دوربین مداربسته با آن ها روبرو می شوید

تا به اینجای امر متوجه شدیم که خرابی دوربین مدار بسته عمدتا به علت بروز مشکلات در اجزای این سیستم امنیتی-حفاظتی است. در ادامه قصد داریم رایج ترین مشکلات که احتمالا هنگام استفاده از این وسیله با آن ها روبرو می شوید را بررسی نماییم و مشخص کنیم چگونه می توانید آن ها را حل کنید.

مشکلاتی که احتمالا هنگام استفاده از دوربین مداربسته با آن ها روبرو می شوید

مشکلاتی که احتمالا هنگام استفاده از دوربین مداربسته با آن ها روبرو می شوید

دوربین مداربسته شما تصویر ندارد

برای حل این مشکل باید اطمینان حاصل کنید که منبع تغذیه به درستی به دوربین متصل شده است. برای این کار، می ‌توانید دست خود را بر روی دوربین قرار دهید تا ببینید آیا چراغ در شب ها روشن می‌ شود یا خیر. اگر چراغ روشن شود، نشان‌ دهنده این است که منبع تغذیه به درستی به دوربین متصل است. در صورت روشن بودن چراغ، مطمئن شوید که ولتاژ مناسب (معمولاً ۱۲ ولت) به دوربین متصل شده باشد.

می ‌توانید با استفاده از یک تستر ولتاژ پشت دوربین را چک کنید. اگر همه این مراحل را انجام دادید و همچنان تصویری دریافت نکردید، ممکن است دوربین دچار مشکل فنی باشد. در این صورت، بهتر است با یک نصاب دوربین مداربسته تماس بگیرید تا مشکل را تشخیص دهد و دستگاه را تعمیر کند. در چنین شرایطی ممکن است منبع تغذیه دستگاه دچار مشکل شده باشد و نیاز به تعویض آن باشد.

تصویر دوربین مداربسته به صورت مرتب قطع و وصل می‌ شود

تصویر دوربین مداربسته به صورت مرتب قطع و وصل می‌ شود

تصویر دوربین مداربسته به صورت مرتب قطع و وصل می‌ شود

چنانچه تصویر دوربین مداربسته به صورت مرتب قطع و وصل می‌ شود، علت آن را باید در یکی از موارد زیر جستجو نمایید:

  • خرابی منبع تغذیه دوربین مداربسته: همانطور که گفتیم خرابی آداپتور یا منبع تغذیه می تواند باعث خرابی دوربین مداربسته و قطع و وصل تصویر در آن شود. در این صورت بهتر است آداپتور را تعویض کنید و مطمئن شوید که آداپتور جدید مناسب برای دوربین استفاده می ‌شود.
  • مشکل در اتصالات BNC: از اتصالات BNC برای اتصال دوربین به دی ‌وی ‌آر یا مانیتور استفاده می ‌شود، ممکن است به دلیل تغییرات دمایی این اتصال دچار مشکل شود. در این صورت، نیاز است اتصالات را مجدداً بررسی و لحیم کاری کنید و اطمینان حاصل نمایید که اتصالات به درستی انجام شده اند.
  • خرابی دستگاه DVR دوربین مداربسته: مشخصا می دانید دی ‌وی ‌آر (DVR) دستگاهی است که از آن برای ضبط و نمایش تصاویر دوربین استفاده می ‌شود. ممکن است این دستگاه دچار مشکل شده و باعث بروز اختلال گشته باشد. برای تست این مورد، می ‌توانید دوربین را به یکی از کانال‌ های دیگر DVR متصل کنید و ببینید آیا مشکل حل می ‌شود یا خیر.
  • مشکل در دوربین مداربسته: در صورتی که با تعویض آداپتور، بررسی اتصالات و تست با دی ‌وی ‌آر مشکل حل نشد، احتمالا خود دوربین دچار مشکل شده است. در این صورت، بهتر است با یک نصاب دوربین مداربسته تماس بگیرید.
  • تصویر دوربین مداربسته به صورت مرتب قطع و وصل می‌ شود

    تصویر دوربین مداربسته به صورت مرتب قطع و وصل می‌ شود

دستگاه دی وی آر تصاویر را ضبط نمی ‌کند

یکی از مشکلات رایجی که برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد، عدم ضبط تصاویر توسط دستگاه   DVRاست. برای حل این مشکل می توانید موارد زیر را بررسی نمایید.

ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که هارد دستگاه DVR سالم است و مشکل از آن نیست. برای این کار می‌ توانید هارد را به یک کامپیوتر متصل کرده و تست کنید که آیا به درستی کار می‌ کند یا خیر.(لازم به ذکر است بسیاری از تکنسین ها بیان می کنند دستگاه را به کامپیوتر وصل نکنید زیرا ممکن است باعث وارد شدن آسیب و پاک شدن اطلاعات آن شود.) در صورتی که هارد سالم بود، می ‌توانید به تنظیمات دستگاه DVR بروید و مطمئن شوید که حالت تنظیمات پیش فرض آن فعال می باشد.

برای این کار معمولاً باید به رابط های تنظیمات (Settings) دستگاه دسترسی پیدا کنید و بخش مربوط به ضبط و ذخیره سازی را پیدا نمایید. چنانچه با “Overwrite”  مواجه شدید، اطمینان حاصل کنید که گزینه فعال باشد. اگر مراحل بیان شده را طی کردید و مشکل همچنان پابرجا بود، ممکن است آداپتور دستگاه DVR خراب شده باشد که در این صورت باید آن را تعویض کنید. لازم است بیان کنیم عمدتا با انجام این مراحل، مشکل عدم ضبط تصاویر در دستگاه DVR شما حل می شود. در صورتی که مشکل ادامه پیدا کرد بهتر است با تکنسین متخصص یا نماینده‌ تولید کننده دستگاه تماس بگیرید.

دستگاه دی وی آر تصاویر را ضبط نمی ‌کند

دستگاه دی وی آر تصاویر را ضبط نمی ‌کند

کیفیت تصاویر دوربین مداربسته در شب کم است

چنانچه دوربین مداربسته شما کار می کند اما کیفیت تصاویر آن کم است می توانید مراحل زیر را پیش ببرید:

  1. مطمئن شوید دوربین شما در نزدیکی منابع نور خیلی روشن (مانند چراغ ‌های اتومبیل) قرار نگرفته است.
  2. اطمینان حاصل کنید که پارچه محافظ، به اندازه کافی لنز را پوشانده است.
  3. دوربین را در نزدیکی یا رو به روی پنجره‌ ها قرار ندهید.

دوربین مداربسته در شب کیفیت خوبی ندارد

یکی دیگر از چالش هایی که هنگام استفاده از این وسیله با آن روبرو خواهید بود، کیفیت نامناسب این دستگاه در شب است. برای افزایش کیفیت این دستگاه می توانید اقداماتی را انجام دهید که برخی از آن ها عبارتند از:

  • بررسی پیکربندی دوربین: مطمئن شوید که دوربین به درستی برای کار در شب تنظیم شده است. بسیاری از دوربین ‌های مدار بسته دارای حالت خاص شبانه (Night Mode) هستند که باید به صورت دستی یا اتوماتیک فعال شوند.
  • چک توان دستگاه: اگر دوربین به باتری یا PoE (تامین توان از طریق کابل شبکه) مجهز است، مطمئن شوید که توان کافی برای فعال نگه داشتن LED ها در شب وجود دارد. ممکن است به یک منبع تغذیه قوی ‌تر یا بهبود توان دوربین نیاز باشد.
  • بررسی وضعیت LED: اگر LED های درون دوربین آسیب دیده یا کارایی آن ها کاهش یافته باشد، دوربین ممکن است نتواند نور کافی را برای تصویر‌برداری در شب فراهم کند. در این صورت، بهتر است LED ها را تعویض نمایید یا دوربین را تعمیر کنید.
  • دوربین مداربسته در شب کیفیت خوبی ندارد

    دوربین مداربسته در شب کیفیت خوبی ندارد

دستگاه DVR به طور مداوم سوت می‌ کشد

اگر با مشکل بوق مکرر و بدون توقف دستگاه DVR مواجه هستید، احتمالاً دستگاه DVR  شما دچار خرابی شده است اما اگر سوت دستگاه به صورت متناوب می باشد احتمالا یکی از دوربین‌ های مداربسته قطع شده است. در این صورت، ابتدا دوربین ‌ها را بررسی کنید و از اتصال تمامی آن ها مطمئن شوید. در صورت حل نشدن مشکل برای تعویض دستگاه اقدام نمایید. توجه داشته باشید ممکن است این مشکل ناشی ناشی از دلایل دیگری باشد که باید توسط تکنسین مربوطه چک گردد.

تصویر دارای نویز است

اگر تصاویری که روی مانیتور مشاهده م ی‌کنید، دارای نویزهای افقی یا عمودی می باشند، این امر نشان دهنده بروز مشکلاتی در دوربین مداربسته، کابل‌ های ارتباطی یا دستگاه ضبط خواهد بود. برای رفع این مشکل، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا اتصالات و فیش ‌ها را چک کنید و اطمینان حاصل نمایید که به ‌درستی به یکدیگر متصل شده‌ اند.
  • آداپتورها را مجدداً بررسی کنید و از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • مسیر کابل‌ کشی دوربین مداربسته را بررسی کنید و مطمئن شوید کابل ‌های ۲۲۰ ولت وجود ندارند. ممکن است مشکل از کابل باشد.
  • دستگاه DVR (ضبط) را بررسی نمایید تا اطمینان حاصل کنید که تصویر بدون وجود دوربین‌ ها نیز دارای نویز نیست.
  • در مرحله آخر می توانید خروجی HDMI را نیز چک کنید.

اگر با طی کردن این مراحل مشکل حل نشد، توصیه ما این است که از یک تکنسین متخصص یا یک تعمیرکار دوربین مداربسته استفاده کنید.

تصویر دارای نویز است

تصویر دارای نویز است

تصاویر ضبط شده سیاه و سفید هستند

گاها تصاویر ضبط شده دوربین مدار بسته سیاه و سفید هستند. این امر ممکن است بخاطر عدم بالانس رنگ سفید (White Balance) به وجود آمده باشد. برای رفع این مشکل می ‌توان با انجام مراحل زیر این مشکل را رفع کرد:

  1. بررسی تنظیمات دوربین: مطمئن شوید که دوربین به درستی برای کار در محیط باز یا بسته پیکربندی شده است.
  2. تنظیمات بالانس رنگ سفید: اگر دوربین دارای قابلیت بالانس رنگ سفید خودکار (ATW یا AWB) است و در فضای باز استفاده می ‌شود، زاویه دید آن را به سمتی بچرخانید که دید مستقیم به آسمان را کاهش دهد. این کار باعث جلوگیری از انعکاس نور آسمان در تصویر می شود. اگر بالانس رنگ سفید به صورت دستی تنظیم می ‌شود، آن را به‌گونه ‌ای تنظیم کنید که رنگ ‌ها به درستی نمایش داده شوند. این کار برای هر محیط و نوردهی خاصی متفاوت می باشد. لازم است تنظیمات را تا رسیدن به نتیجه مطلوب، تغییر دهید.
  3. تکرار تنظیمات: ممکن است نیاز باشد که این تنظیمات را به مراتب با سطوح نور مختلف و در زمان‌ های مختلف تکرار کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

اگر با انجام این مراحل مشکل همچنان حل نشد، ممکن است نیاز به بررسی دقیق ‌تر سخت ‌افزار دوربین یا مشاوره با تولیدکننده دوربین می باشد.

تصویر دارای نویز است

تصویر دارای نویز است

جمع بندی

با توجه به اهمیت استفاده از سیستم های امنیتی-حفاظتی، امروزه می توان شاهد افزایش روزافزون استفاده از انواع دوربین های مداربسته بود. یکی از موضوعاتی که برای بسیاری از افراد ممکن است چالش به نظر بیاید این است که هنگام استفاده از آن با مشکلات متعددی مواجه می شوند و نمی توانند به درستی از این وسیله بهره ببرند. در این مقاله بیان نمودیم علت خرابی دوربین مداربسته می تواند منشا خارجی یا داخلی داشته باشد.

بدون شک آگاهی از این منشاها و جلوگیری از بروز مشکلات در قطعات داخلی این سیستم سبب می شود شما هنگام استفاده از این وسیله با چالش های کمتری مواجه شوید. به عنوان نکته آخر یاداوری می کنیم بهتر است در صورتی که از تخصص کافی برخوردار نیستید، چک این وسیله را به یک تکنسین ماهر بسپارید. لازم به ذکر است می توانید جهت تعمیر انواع خرابی های دوربین مداربسته روی کمک مجموعه پرشیا سرویس حساب باز نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *