مقالات مربوط تعمیر ویدئو پروژکتور

قدم به قدم تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور+ بررسی دلایل تغییر رنگ تصاویر

 

نحوه تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور از عوامل بسیار مهمی است که پس از خرید ویدئو پروژکتور و نصب آن باید پیگیری و اجرایی شود. البته در برخی مواقع می‌بینیم که پس از چند ماه و یا چند سال استفاده از ویدئو پروژکتور، تنظیمات رنگ به هم می‌خورد و یا وضوح و کیفیت تصاویر ارائه شده روی پرده نمایش کم می‌شود. در چنین شرایطی ابتدا باید به دنبال عیب یابی تغییر رنگ تصاویر باشیم و سپس اصلاح رنگ ویدئو پروژکتور را با ریموت انجام دهیم. در این نوشته از پرشیا سرویس ابتدا به چند عامل مهم در بهم خوردن تنظیمات رنگ ویدئو پروژکتور اشاره می‌کنیم و سپس با آموزش تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور تا انتهای مطلب شما را همراهی می‌کنیم.

بررسی دلایل تغییر رنگ و وضوح تصاویر در ویدئو پروژکتور

چند عامل مهم در تغییر رنگ و کیفیت تصاویر ارائه شده روی پرده نمایش تاثیر می‌گذارند که به شرح زیر هستند:

بررسی دلایل تغییر رنگ و وضوح تصاویر در ویدئو پروژکتور

دلیل اول: هاله‌های رنگی در تصاویر

وجود سایه‌های رنگی در تصویر ویدئو پروژکتور نشان دهنده یک نقص فنی مهم است و به دلیل وجود اختلال در چرخه رنگ پروژکتور DLP یا صفحات پلاریزه رخ می‌دهد. رفع چنین مشکلی از عهده کاربران خارج است و باید برای تعمیر به مرکز معتبر تعمیرات ویدئو پروژکتور مراجعه کنید.

دلیل دوم: سیاهی یا حذف بخشی از تصاویر

چند عامل در سیاهی یا حذف قسمتی از تصاویر نمایش داده شده اثر می‌گذارد. این عوامل می‌تواند مربوط به خرابی بلوک‌های نوری و منشور ویدئو پروژکتور یا تراشه‌های شکسته شده در پروژکتورهای DLP باشد. در این حالت نیز تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور تغییری در وضع موجود نمی‌کند و باید برای رفع مشکل اقدام به تعویض تراشه شکسته شده نمایید.

دلیل سوم: لکه‌های موجود در تصاویر

پیدا شدن لکه‌های کوچک و بزرگ در تصاویر از رایج‌ترین مشکلات مربوط به تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور و بهم خوردن این تنظیمات است. برای از بین بردن این لکه‌ها باید صفحات پلاریزه، ماژول‌ها و چرخه رنگ پاکسازی و سرویس دهی شود که این کار معمولا هر ۶ ماه یکبار با سرویس دهی دوره‌ای توسط کارشناسان تعمیرات پروژکتور انجام می‌گیرد.

لکه‌های تصاویر؛ دلیل بعدی در تغییر رنگ و کیفیت تصاویر پروژکتور

دلیل چهارم: رنگ صفحه نمایش

رنگ دیوار یا رنگ پرده نمایش تصویر ویدئو پروژکتور می‌تواند باعث کاهش وضوح تصویر و بی‌رنگ شدن تصاویر به نمایش درآمده بر روی پرده نمایش شود.

دلیل پنجم: فاصله از صفحه نمایش

اگر فاصله ویدئو پرژکتور از پرده نمایش کم یا زیاد باشد، تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور تغییری در کیفیت و وضوح تصویر ایجاد نمی‌کند. در چنین شرایطی باید فاصله استاندارد پروژکتور تا پرده نمایش را پیدا کرده و در آن فاصله پروژکتور را نصب کنید.

دلیل ششم: تجمع کثیفی

گرد و غبار و هر نوع ناخالصی بر روی لامپ پروژکتور و سطوح اجزای نور داخلی باعث تغییر رنگ تصاویر و افت کیفیت تصاویر می‌شود که در این حالت باید با دستمالی تمیز سطوح کثیف پاکسازی شود.

دلیل هفتم: پلارایزر معیوب

تصاویر عبوری از پنل‌های LCD توسط پلارایزر کنترل می‌شوند و اگر به هر دلیلی پلارایزر آسیب ببیند، لکه‌هایی در تصویر ایجاد می‌شود و همین عامل منجر به تغییر رنگ در پروژکتور می‌شود. در این شرایط باید اقدامات لازم برای تعویض یا تعمیر پلارایزر انجام گیرد.

پلارایزر معیوب در پروژکتور

آموزش تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور

گاهی اوقات تنظیمات رنگ ویدئو پروژکتور تغییر می‌کند و یا در مواردی با کاهش کیفیت و وضوح تصاویر روبه‌رو می‌شویم. علاوه بر این تغییر مکان ویدئو پروژکتور به محیطی دیگر، تنظیم اندازه تصویر ویدئو پروژکتور و اعمال تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور را می‌طلبد که در مطلبی جداگانه به تنظیمات اندازه تصویر پرداخته‌ایم و حال در ادامه این بخش می‌خواهیم نحوه تنظیم رنگ در ویدئو پروژکتور را شرح دهیم:

قدم اول: ورود به تنظیمات تصویر پروژکتور

برای تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور از طریق دکمه منو (Menu) روی کنترل وارد تنظیمات تصویر (Image) شوید.

ورود به تنظیمات منو پروژکتور

قدم دوم: تنظیمات Color Mode

پس از ورود به منو تنظیمات رنگ، با گزینه Color Mode روبه‌رو می‌شوید که با انتخاب آن ۶ گزینه جدید به نمایش در می‌آید که برای تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور باید با هر کدام آشنا باشید:

  • Dynamic

این گزینه برای افزایش روشنایی تصویر در اتاق با نور بالا کاربرد دارد. (تنظیمات این گزینه برای صفحه نمایش‌هایی به جز کامپیوتر به کار می‌رود.)

  • Presentation

این گزینه برای تنظیم رنگ ارائه‌های کامپیوتری روی پرده نمایش پروژکتور استفاده می‌شود.

  • Theatre

برای تصاویر با حالت تئاتری با کنتراست افزایش یافته این گزینه را انتخاب می‌کنند.

  • Living Room

این گزینه برای افزایش روشنایی (Brightness) در زمان بازی‌های ویدئویی یا فیلم دیدن روی پرده نمایش ویدئو پروژکتور به کار گرفته می‌شود.

  • sRGB

برای سازگار کردن رنگ نمایشگر RGB کامپیوتر با رنگ نمایشگر پرده نمایش ویدئو پروژکتور سراغ این گزینه می‌روند.

  • Blackboard

گزینه بلک بورد برای زمانی کاربرد دارد که قصد دارید رنگ‌ها با وضوح دقیقی بر روی پرده نمایش رنگی (از جمله تخته‌های سبز) نمایش داده شود.

تنظیمات Color Mode در منو Image

قدم سوم: تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور

برای انجام دقیق اصلاح رنگ ویدئو پروژکتور لازم است چند گزینه را چک کنیم و مطابق با شرایط محیط، پرده نمایش و مدل ویدئو پروژکتور تنظیمات لازم را اعمال کنیم:

  • Brightness

برای اصلاح میزان روشنایی و تاریک کردن کل تصویر باید Brightness را تغییر دهید.

  • Contrast

کنتراست تفاوت بین بخش تاریک و بخش روشن تصویر را واضح‌تر و یا محوتر می‌کند. به تنظیمات کنتراست، تنظیمات بخش‌های تضاد تصویر در ویدئو پروژکتور نیز گفته می‌شود. بنابراین اگر قصد دارید تفاوت بین بخش تاریک و روشن بیشتر شود کنتراست را افزایش و در غیر این صورت کاهش دهید.

  • Color Intensity

این بخش در برخی ویدئو پروژکتورها با نام Saturation نیز شناخته می‌شود و برای تنظیم عمق و شدت رنگ به کار می‌رود.

تاثیر تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور در نمایش تصویر

  • Tint

این مورد تنها برای پروژکتورهایی با سیگنال NTSC کاربرد دارد. در این حالت تنظیمات ته رنگ یا Tint باعث می‌شود تا نمایش برخی خطوط در پرده نمایش ویدئو پروژکتور برطرف شود.

  • Sharpness

گزینه Sharpness برای افزایش وضوح تصویر و نمایش جزئیات بیشتر در تصاویر ویدئو پروژکتور استفاده می‌شود. افزایش در حد اعتدال این گزینه به شما کمک می‌کند تا تصاویری با کیفیت و وضوح بالاتری داشته باشید.

  • Color Adjustment

اگر تنظیمات رنگ را از بخش sRGB انجام دهید، این گزینه برای شما فعال نمی‌شود. اما اگر sRGB را در تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور دست نخورده بگذارید، می‌توانید تنظیمات مربوط به Color Temp یا RGB را از این بخش تغییر دهید. در گزینه Color Temp امکان ست کردن دمای رنگ تصویر بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلوین وجود دارد و برای تغییر جداگانه طیف رنگ‌های قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) می‌توانید سراغ RGB بروید.

تنظیمات RGB در تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور

جمع بندی

گاهی اوقات پیش می‌آید که تنظیمات رنگ پروژکتور به هم می‌خورد و یا رنگ‌ها با کیفیت و وضوح سابق در پرده نمایش پروژکتور مشاهده نمی‌شوند. این اتفاقات دلایلی در پشت پرده خود دارد که در این نوشته به بررسی مهم‌ترین عامل‌های تاثیر گذار در تغییر رنگ و وضوح تصاویر پروژکتور پرداخته‌ایم. پس از آشنایی با این عوامل نوبت به نحوه تنظیم رنگ ویدئو پروژکتور می‌رسد که برای این منظور باید سراغ منو Image در پروژکتور بروید و تمامی اصلاحات مربوط به تنظیم رنگ پروژکتور را مطابق با دستورالعمل ذکر شده در این نوشته انجام دهید. اگر پس از انجام تمامی این مراحل مشکل رنگ پروژکتور حل نشد، با کارشناسان ما در پرشیا سرویس تماس بگیرید و با دریافت مشاوره رایگان و تخصصی، مشکل به وجود آمده را حل کنید. در صورتی که امکان حل مشکل با مشاوره ممکن نبود، همکاران ما در خصوص مراجعه حضوری جهت تعمیر ویدئو پروژکتور شما را راهنمایی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *