مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

آموزش تعمیر هارد دوربین مداربسته (قدم به قدم+تصاویر)

هارد دوربین مداربسته بیشترین اهمیت را در ذخیره اطلاعات دارد. بدون هارد عملا دستیابی به فیلم‌های ذخیره شده توسط دوربین مداربسته ممکن نیست. با این حال گاهی اوقات ما با مشکلاتی در هارد دستگاه دی وی آر روبه‌رو می‌شویم که این مشکلات گاها قابل حل و در مواردی غیرقابل حل هستند و در حالت غیرقابل حل، اطلاعات دستگاه به کلی از دست می‌رود. از آن جایی که هارد دوربین مداربسته حساسیت بسیار بالایی دارد، لذا توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان خودتان اقدام به تعمیر هارد دوربین مداربسته نکنید. در صورتی که محتویات هارد شما بالا نمی‌آید، پیشنهاد می‌کنیم بلافاصله با کارشناسان پرشیا سرویس تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

حال با آگاهی از حساسیت بالای تعمیر هارد دی وی آر، در این نوشته به بررسی رایج‌ترین مشکلات هارد و علائم خرابی هارد می‌پردازیم و نکات مهمی درباره تعویض هارد دی وی آر دوربین مداربسته شرح می‌دهیم.

علائم مربوط به مشکلات هارد دوربین مداربسته

  • در صورتی که هیچ تصویری در صفحه مانیتور دیده نشود و سیستم نتواند هارد را شناسایی کند.
  • زمانی که دستگاه دی وی آر بوق بزند.
  • وقتی که محتویات هارد دوربین بالا نیاید.
  • وقتی که برخی پیغام‌های مربوط به خطای هارد در دوربین به نمایش دربیاید.

در تمامی موارد بالا می‌توان متوجه شد که هارد با چالش‌هایی مواجه شده است و بلافاصله باید برای تعمیر هارد دوربین مداربسته به شرکت‌های معتبر ارائه دهنده خدمات پس از فروش دوربین و یا تعمیر دوربین مراجعه کرد.

علائم مهم در شناسایی خطای هارد

رفع مشکل عدم تشخیص هارد دوربین مداربسته در DVR

در ابتدا دستگاه DVR را خاموش کنید تا بتوانید قسمت اتصال سوکت و منبع تغذیه را بررسی کنید تا مطمئن شوید در قدم اول دستگاه به منبع تغذیه وصل است.

اگر هارد و منبع تغذیه به دستگاه وصل باشند، این بار سوکت را جدا و هارد از دستگاه بیرون بیاورید.

حال دستگاه دی وی آر را روشن کرده و سراغ گزینه بازگشت به کارخانه یا همان ریست فکتوری بروید تا دستگاه ریست شود.

بعد از ریست شدن دی وی آر دوباره آن را خاموش کنید و این بار هارد را در جای قبلی خودش نصب کنید.

در نهایت دی وی آر را روشن کنید و تنظیمات مربوط به تست هارد را همچون مراحلی که در بالا شرح دادیم انجام دهید تا مطمئن شوید دستگاه امکان تشخیص هارد را پس از ریست دارد یا با مشکل مواجه است. این کار باعث می‌شود تا متوجه شوید آیا دستگاه نیاز به تعمیر هارد دوربین مداربسته دارد یا نه.

اگر باز هم دستگاه هارد را تشخیص نداد، این بار از آداپتوری با جریان بالا استفاده کنید و در صورتی که مشکل رفع نشد، در اسرع وقت به یک نمایندگی معتبر مراجعه کنید. چون احتمال سوختگی هارد وجود دارد و باید علت سوختن هارد دوربین مداربسته مشخص و در صورت امکان رفع شود.

عدم تشخیص هارد در زمان تعمیر هارد دوربین مداربسته

دلایل بروز خطای هارد دیسک در دوربین مداربسته

در برخی مواقع خطای هارد دیسک به خاطر خرابی فنی رخ می‌دهد. برای نمونه تعمیرات غیرحرفه‌ای و عوامل خرابی در قطعات داخلی ممکن است باعث بروز مشکلاتی در هارد شود.

تعداد زیاد بد سکتور در هارد دیسک خطایی در خواندن و نوشتن ایجاد می‌کند و به هارد آسیب می‌رساند. در صورت وجود چنین چالشی حتما باید نسبت به تعمیر هارد دوربین مداربسته اقدام کنید.

گاها مشکلات نرم افزاری از جمله بروزرسانی نکردن به موقع دستگاه یا نصب ناموفق فایل بروزرسانی در نمایش ویدئوهای هارد ارور ایجاد می‌کند.

اگر تنظیمات دوربین مداربسته به درستی انجام نگیرد، هارد دچار مشکل می‌شود. به خصوص اگر تنظیمات مربوط به بخش هارد دستگاه درست اعمال نشود.

ممکن است کابل‌های متصل به دوربین و دستگاه دی وی آر خراب باشند و یا درست در جای خود وصل نشده باشند. در این صورت احتمالا هارد با خطا مواجه می‌شود و اطلاعات را نمایش نمی‌دهد.

دلایل بروز خطای هارد دیسک

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در سوختن هارد دوربین مداربسته

چند گزینه در بروز سوختن هارد دوربین تاثیرگذار هستند و در این شرایط باید نسبت به تعویض هارد دی وی آر دوربین مداربسته اقدام کرد. این گزینه‌ها در ذیل لیست شده‌اند:

کیفیت پایین هارد دوربین مداربسته

شاید بدیهی‌ترین موردی که در سوختن هارد دوربین مداربسته به ذهنمان برسد، کیفیت پایین هارد دوربین است. کیفیت پایین هارد باعث می‌شود تا مدام به دنبال تعمیر هارد دوربین مداربسته باشیم. از این رو در نظر داشته باشید که هارد دیسک هر دستگاه دی وی آر مهم‌ترین بخش آن است و اگر از هاردهای ارزان قیمت استفاده کنید، در آینده نزدیک باعث بروز خطا و مشکلاتی می‌شود.

هارد ارزان و باکیفیت؛ عاملی برای نیاز به تعمیر هارد دوربین مداربسته

نصب دوربین در سطح رسانا و فلزی

هنگام نصب دوربین‌های مداربسته در محیط‌های مختلف باید به این نکته کلیدی توجه داشت که هیچ دوربینی در سطح رسانا و فلزی نباید نصب شود. این کار باعث سوختن دوربین مداربسته می‌شود و هارد را دچار مشکل می‌کند. در چنین شرایطی مجبور می‌شوید همانند سایر مواردی که ذکر کردیم به شرکت‌های معتبر در زمینه تعمیر دوربین مداربسته مراجعه کنید.

نصب دوربین در سطح فلزی باعث بروز جریان‌های ناخواسته در دوربین می‌شود. این جریان باعث ایجاد اتصالاتی در داخل دوربین می‌شود و احتمال دارد هارد دیسک را از کار بیندازد و این گونه به تعمیر هارد دوربین مداربسته نیاز پیدا کنید. پس حتما دوربین را در جایی نصب کنید که سطح آن عایق باشد و هیچ بخش از دوربین تماسی با سطح رسانا نداشته باشد.

منبع تغذیه؛ دلیل دیگری در سوختن هارد دوربین

منبع تغذیه تاثیر زیادی در از کار افتادن دوربین و هارد دیسک دی وی آر دارد و اگر با ارور مواجه شود، مجبور به تعمیر هارد دوربین مداربسته می‌شوید. برای نمونه اگر فیلم با خطوط نورد ظاهر شود و این خطوط از پایین به بالا در صفحه مانیتور حرکت کنند، می‌توان فهمید که به احتمال زیاد مشکل از منبع تغذیه است و باید به دنبال علت تغییر رنگ دوربین مداربسته در این حالت بود. هر چند که این مورد قطعی نیست، اما در هر صورت اگر ادامه‌دار باشد به هارد دیسک هم آسیب می‌رسد.

اهمیت منبع تغذیه در بروز خطای هارد

شرایط نابسامان محیطی

گاهی اوقات رطوبت بیش از اندازه، حرارت، گرد و غبار و مواردی از این قبیل به دوربین‌های مداربسته آسیب می‌رسانند. حرارت زیاد در دستگاه دی وی آر به مرور باعث ایجاد سوختگی در هارد دیسک می‌شود و اطلاعات آن را نابود می‌کند. بنابراین مراقب باشید که دی وی آر داغ نشود؛ وگرنه مجبور به تعمیر هارد دوربین مداربسته می‌شوید.

بروز مشکل در هارد به خاطر نوسانات برقی

کم و زیاد شدن ولتاژ نه تنها به دستگاه DVR بلکه به هر وسیله الکتریکی ضربه بدی وارد می‌کند و عمر مفید آن را کاهش می‌دهد. پس برای دی وی آر حتما از یک محافظ استفاده کنید تا دستگاه و هارد در مقابل نوسانات و تغییرات ولتاژ آسیب نبیند.

خرابی هارد به دلیل ضربه خارجی

اگر به هارد دیسک ضربه وارد شود، ممکن است اطلاعات آن نمایش داده نشود و برای تعمیر هارد دوربین مداربسته و بازگرداندن اطلاعات آن مجبور به ارسال دستگاه به تعمیرکنندگان دی وی آر شوید. بنابراین دستگاه را در جای امنی قرار دهید تا از آسیب‌های خارجی و ضربات دور بماند.

محافظت از هارد در برابر آسیب

مراحل تست دستگاه قبل از تعمیر هارد دوربین مداربسته

در ابتدا با کلیک راست در صفحه، وارد منو اصلی (Main Menu) دستگاه دی وی آر شوید.

در صفحه باز شده روی گزینه فضای ذخیره (Storage) کلیک کنید و سپس به بخش HDD Manage بروید.

انتخاب فضای ذخیره سازی و بخش مدیریت هارد دیسک

در این بخش اطلاعات هارد دیسک نمایش داده می‌شود. همانطورکه در شکل زیر می‌بینید نام این هارد دیسک SATA-1 است و در زیر اسم هارد دایره توخالی داده می‌شود. این دایره تو خالی نشان می‌دهد که هارد مشکلی ندارد و نیازی به تست خاصی نیست؛ اما ما برای آموزش ادامه مراحل تست هارد را برای جلوگیری از نیاز به تعمیر هارد دوربین مداربسته را برای شما شرح می‌دهیم.

بررسی وضعیت هارد

در صورتی که به جای دایره توخالی، خط تیره مشاهده شود، لازم است نسبت به تست هارد و در مواردی تعمیر آن اقدام کنید، اما در همین ابتدا می‌توانید هارد را فرمت کنید تا ببینید ارورهای هارد برطرف می‌شود یا نه. در نظر داشته باشید که فرمت کردن هارد باعث از دست رفتن اطلاعات آن می‌شود. پس قبل از اقدام به این کار از اطلاعات هارد بکاپ بگیرید.

در شکل زیر مراحل فرمت هارد دیسک نمایش داده شده است.

فرمت هارد دیسک

برای تست ارورهای هارد کافیست این بار وارد پنجره HDD Detect شوید و نوع شناسایی ارورها و نام هارد موردنظرتان را جهت تست انتخاب کنید.

پس از آن روی گزینه Start Detect کلیک کنید و منتظر بمانید تا شناسایی خطاهای هارد تکمیل شود. این کار باعث می‌شود تا نیاز یا عدم نیاز به تعمیر هارد دوربین مداربسته مشخص شود.

پنجره مربوط به شناسایی خطاهای هارد

 

شروع فرایند شناسایی ارورهای هارد دیسک

همانطورکه در شکل زیر می‌بینید این هارد هیچ اروری ندارد و نتیجه تست کاملا به رنگ سبز درآمده است. اگر مشکلی در هارد بود بخش‌هایی از صفحه قرمز یا نارنجی می‌شد.

تکمیل فرایند

به این ترتیب با کلیک بر روی Report گزارشی از تست برای کاربر نمایش داده می‌شود. اگر هارد شما در نتیجه آزمایش ارورهایی بروز داد، حتما در اسرع وقت نسبت به تعمیر هارد دستگاه DVR اقدام کنید.

گزارش مربوط به خطاهای هارد دیسک

جمع بندی

در این مطلب به بررسی مشکلات رایج در هارد دوربین‌های مداربسته داهوا، تیاندی، هایک ویژن و غیره پرداختیم و دیدیم که خطاها و مشکلات پیش آمده برای هارد می‌تواند دلایل متعددی در بر داشته باشد. به همین خاطر با چند تست و بررسی نمی‌توان مطمئن شد که برای هارد چه مشکلی به وجود آمده است. تنها کاری که در این شرایط توصیه می‌شود، انجام تست اولیه در دستگاه دی وی آر و در بخش هارد دیسک است که در این نوشته مراحل کامل این تست را با آموزش تصویری ارائه دادیم.

پس از این که تست شناسایی ارورهای هارد دیسک انجام شد، بهترین کار مراجعه به مرکزی معتبر برای تعمیر هارد دوربین مداربسته است. شما می‌توانید در خصوص هر گونه مشکل به وجود آمده در دوربین‌های مداربسته مانند نیازمندی به تعمیر هارد سوخته دوربین مداربسته، از همکاران ما در پرشیا سرویس راهنمایی بگیرید و حل مشکلات دستگاه و دوربین را به تیم متخصص و مجرب ما بسپارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *