مقالات مربوط تعمیر ویدئو پروژکتور

آموزش جامع و مرحله به مرحله تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور

گاهی اوقات پیش می‌آید که چراغ هشدار مربوط به لامپ ویدئو پروژکتور فعال شود و یا در مواردی لامپ از کار بیوفتد. در هر دو حالت شما نیاز به تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور و یا احتمالا تعمیر لامپ پروژکتور نیاز پیدا خواهید کرد. در صورتی که پس از بررسی‌های لازم متوجه شدید که باید لامپ را تعویض کنید، حتما برای این کار از متخصصین کمک بگیرید تا لامپی اصل به جای لامپ قبلی قرار دهند. متاسفانه نصب لامپ غیراصل در بسیاری از مواقع باعث بروز مشکلات جدیدتر شده و هزینه تعویض لامپ ویدئو پروژکتور را بالا می‌برد. در این نوشته از پرشیا سرویس، ارائه دهنده خدمات تعمیر ویدئو پروژکتور، قصد داریم به آموزش تعویض لامپ پروژکتور و نحوه تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور بپردازیم و نکات مهمی در این خصوص برای شما همراهان شرح دهیم.

دلایل خرابی لامپ ویدئو پروژکتور

قبل از بررسی آموزش تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور، لازم است بدانیم که خرابی لامپ به چه دلایلی رخ می‌دهد:

  • هر نوع ال ای دی نقطه شکست متفاوتی نسبت به ال ای دی دیگر دارد و حساسیت هر نوع از این LEDها در برابر پیک‌های مخرب شبکه باعث بروز خرابی در لامپ می‌شود.
  • در صورتی که خمیر سیلیکونی خشک شود و هدایت گرمایی بین ال ای دی و هیت سینگ به خوبی رخ ندهد. در این حالت ال ای دی می‌سوزد و مجبور به تعویض لامپ ویدئو پروژکتور می‌شوید.
  • گاهی اوقات نیاز به تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور به خاطر کیفیت پایین هیت سینگ LED یا همان خنک کننده اتفاق می‌افتد.
  • در صورتی که میزان ولتاژ ورودی و خروجی به پروژکتور کنترل نشود و مدام کم و زیاد شود، به مرور زمان لامپ خراب می‌شود و احتمال دارد بسوزد.
  • آخرین و مهم‌ترین دلیل خرابی لامپ و نیاز به تعویض لامپ پروژکتور به خاطر نوسانات جریان برق اتفاق می‌افتد.

آموزش تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور

برررسی انواع پروژکتور LED در تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور

انواع پروژکتورهای ال ای دی به دو نوع درایور خور و بدون درایور تقسیم بندی می‌شوند. در این بین پروژکتور درایور خود کیفیت بالاتری نسبت به بدون درایور دارد و می‌تواند ولتاژ ۲۲۰ ولتی را به ولتاژ مورد نیاز ۳۶ ولتی تبدیل کند. چنین پروژکتورهایی طول عمر بیشتری هم دارند و اگر مشکل خاصی پیش نیاید کمتر به تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور نیاز پیدا می‌کنند؛ اما پروژکتور بدون درایور از چند آی سی بر روی برد استفاده می‌کند. تعمیر این دو نوع مدل با یکدیگر متفاوت هستند و برای بررسی نوع درایور خور ابتدا ال ای دی را تست و سپس در صورت سالم بودن سراغ تست درایور می‌رویم.

نحوه تست لامپ پروژکتور

برای تست سالم بودن یا نبودن ال ای دی ابتدا دو سر  LED را به منبع تغذیه ۳۰ ولتی وصل می‌کنیم و آن را تست می‌کنیم. در صورت نیم سوز شدن یا سوختن لامپ نسبت به تعویض آن اقدامات لازم را طبق مراحلی که در ادامه برای تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور شرح می‌دهیم، انجام می‌دهیم.

انواع روشنایی در پروژکتور

نحوه تست درایور پروژکتور

در صورتی که مشکلی در لامپ وجود نداشت، نوبت به بررسی درایور پروژکتور می‌رسد. بررسی درایور نیاز به متخصص دارد و کاربران بدون دانش فنی کافی نمی‌توانند بررسی‌های اصولی را در تست درایور انجام دهند. البته شایان ذکر است که در بیشتر مواقع مشکل به خود LED برمی‌گردد و بسیار کم پیش می‌آید که به تست درایور نیاز پیدا کنید.

برای تست درایور می‌توانید از ال ای دی سالم استفاده می‌کنیم. اگر با ال ای دی سالم متوجه روشن نشدن لامپ شدید، می‌توان احتمال داد که مشکل به درایور پروژکتور برمی‌گردد و همین موضوع علت روشن نشدن ویدئو پروژکتور است.

آموزش تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور

برای بررسی تعمیرات لامپ ویدئو پروژکتور ال ای دی ابتدا باید با نوع لامپ آشنا باشیم که به سه گروه تقسیم بندی می‌شوند:

  • لامپ ال ای دی خازنی
  • لامپ درایور خطی
  • لامپ بر مبنای آی سی

در هر یک از این سه نوع لامپی که در مدار قرار می‌گیرد، زمانی لامپ خاموش می‌شود که در مدار درایور برخی قطعات مانند مقاومت، خازن، فیوز، آی سی و مواردی از این قبیل بسوزند و یا خراب شوند. همچنین این مشکل می‌تواند به دیودهای نوری مربوط باشد که در دمای بالا می‌سوزند و باید حتما تعویض شوند. در تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور اگر مشکل از قطعات باشد، ابتدا باید منبع آن را با دستگاه‌های تست مانند مولتی‌متر و اسیلوسکوپ پیدا کرد و سپس نسبت به تعویض یا تعمیر آن قطعه اقدامات لازم را انجام داد.

لامپ ویدئو پروژکتور

حال با آشنایی از این دو حالت در خاموشی و خرابی لامپ در ادامه به روش تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور خانگی می‌پردازیم:

مرحله اول تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور؛ تست LED

لامپ پروژکتور بر روی برد به صورت سری یا موازی نصب می‌شود. در حالت اتصال سری اگر حتی یک ال ای دی خراب شود، لامپ به کلی از کار می‌افتد، اما این قضیه در مورد اتصال موازی این گونه نیست و هر ال ای دی مستقل از ال ای دی دیگر کار می‌کند. جریان از تمامی LEDها عبور می‌کند، اما چیزی که باعث روشن شدن لامپ پروژکتور می‌شود، افت ولتاژ است. در این حالت درایورهای ال ای دی جریان را یکسو کرده و جریان مناسب DC را برای روشن شدن لامپ تامین می‌کنند. به همین خاطر است که با تست توسط دستگاه‌های سنجش مانند اسیلوسکوپ باید بدانیم کدام عضو خراب شده تا نسبت به تعویض لامپ پروژکتور اپسون و یا تعمیر آن کارهای لازم را انجام دهیم.

انواع پروژکتور و نوع روشنایی هر کدام

ابزارهای لازم در تست و تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور

برای تعمیر لامپ نیاز به یک سری ابزار داریم. این ابزارها شامل موارد زیر هستند:

  • هویه و سیم لحیم کاری
  • انبرک برای نگهداشتن هر یک از قطعات مورد آزمایش
  • مولتی‌متر برای بررسی دیود و ولتاژ
  • نوار چیپ‌های سالم LED

مرحله دوم تعمیر لامپ پروژکتور؛ باز کردن لامپ و بررسی آن

برای بررسی سوختگی، نیاز به تعمیر و یا تعویض لامپ ویدئو پروژکتور، ابتدا حباب لامپ را باز می‌کنیم. سپس برد LED را چک و با مولتی‌متر وضعیت خازن‌ها را بررسی می‌کنیم. توجه کنید که لامپ پروژکتور به هیچ وجه نباید بروی سرپیچ تعمیر یا تعویض شود. چراکه در این حالت خطر برق گرفتگی دارد.

برای بررسی LEDها از دیودسنج استفاده می‌کنیم. البته اگر لکه سیاه روی ال ای دی باشد، نشان از سوختگی آن دارد و نیازی به بررسی با دیود سنج نیست. از آن جایی که دیودسنج جریان را یک طرفه می‌کند و فقط از یک سمت آن را عبور می‌دهد، با روشن شدن ال ای دی با جابه‌جایی دو سر دیود سنج می‌توان فهمید که مشکلی در ال ای دی لامپ وجود ندارد. در این حالت نیازی به تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور نیست. اما اگر ال ای دی با جابه‌جایی دو سر دیودسنج روشن نشد، می‌توان متوجه خرابی آن شد و باید نسبت به تعویض لامپ ویدئو پروژکتور از متخصصین این حوزه راهنمایی‌ گرفت و در صورت نیاز به یکی از شرکت‌های معتبر تعمیرات ویدئو پروژکتور مراجعه کرد.

تعمیر لامپ پروژکتور

آموزش تعویض ال ای دی خراب در ویدئو پروژکتور

برای تعویض ال ای دی خراب شده پس از تست‌های صورت گرفته، ابتدا دو سر ال ای دی مورد نظر را هویه حرارت داده و با انبرک جدا می‌کنیم. سپس با انبرک ال ای دی جدید را در محل ال ای دی قبلی قرار می‌دهیم و دو طرف آن را بر روی برد لحیم کاری می‌کنیم تا در جای خود محکم شود. دقت کنید که جهت مثبت و منفی LED را درست قرار دهید.

بعد از این کار برد را بسته و به سرپیج می‌بندیم و لامپ را تست می‌کنیم. در بیشتر مواقع علت کم نور شدن پروژکتور ال ای دی به نیاز دستگاه به تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور و یا تعویض آن بستگی دارد. پس اگر با چنین چالشی مواجه شدید حتما اول قطعات برد و ال ای دی را تست کنید.

آموزش تعویض لامپ خراب در ویدئو پروژکتور

اگر مطمئن شدید که لامپ پروژکتور خراب است، در این صورت باید به دنبال خرید لامپ اصل باشید و سپس آن را تعویض کنید. برای آشنایی با روش تعویض لامپ پروژکتور مراحل زیر را طی کنید:

  • ابزار مورد نیاز از جمله پیچ گوشتی، دستمال میکروفیبر، دستکش برای جلوگیری از تماس انگشتان با اسمبلی لامپ را تهیه کنید.
  • بعد از خنک شدن ویدئو پروژکتور در تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور ال ای دی، سیم را از پریز و از دستگاه پروژکتور جدا کنید.
  • در محافظ لامپ که در پشت ویدئو پروژکتور را با باز کردن پیچ‌های آن بردارید.

باز کردن پیچ‌ها در تعمیر لامپ پروژکتور

  • حال باید اسمبلی لامپ را جدا کنید که برای این منظور حتما باید هر نوع سیم برقی متصل به اسمبلی را از آن جدا کرده و کنار بگذارید.جدا کردن اسمبلی لامپ پروژکتور
  • با دستمال میکروفیبر محفظه لامپ را پاک کنید.

پاک کردن محفظه لامپ

  • در مرحله بعدی کابل‌ها را به لامپ جدید وصل کرده و در داخل محفظه قرار دهید.
  • در نهایت محفظه لامپ را در جای خود قرار داده و پیچ‌ها را ببندید.

بستن پیچ‌ها بعد از تعویض لامپ ویدئو پروژکتور

  • تایمر لامپ را مطابق دفترچه راهنما تنظیم کرده و ریست کنید.

جمع بندی

در این نوشته از وبلاگ پرشیا سرویس سعی کردیم به بررسی پایه‌ای‌ترین اطلاعات در خصوص تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور بپردازیم و دیدیم که تست لامپ و تعمیر آن نیاز به دانش فنی دارد و باید برخی ابزارهای تست قطعات را برای انجام مراجل ذکر شده به همراه داشته باشید. از طرفی گاهی اوقات تعمیر لامپ عملیات تخصصی و دقیق‌تری دارد و این جاست که بدون مراجعه به شرکت‌های تعمیر کننده نمی‌توان از پس تعمیر و تعویض لامپ برآمد.

از طرفی شرکت‌های معتبر در زمینه تعمیر پروژکتور ال ای دی همواره از قطعات اصل و مطابق با مدل ویدئو پروژکتور استفاده می‌کنند. این در حالی است که در تعمیر با اطلاعات و دانش فنی شخصی ممکن است در این مورد خطا کنید و بعدا با مشکلات جدیدتری مواجه شوید. لذا توصیه می‌کنیم حتما تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور را به تیم متخصص و کاربلدی همچون پرشیا سرویس بسپارید که با سابقه طولانی در این زمینه تجربه کافی در تعمیر، نصب و تعویض قطعات پروژکتور را در کارنامه کاری خود دارند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *