مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

آموزش تعمیر برد دوربین مداربسته و نحوه تعویض آن

تعمیر برد دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته به‌طور فزاینده‌ای در منازل و مشاغل برای افزایش امنیت استفاده می‌شوند. بااین‌حال، مانند هر دستگاه الکترونیکی، گاهی اوقات خراب می‌شوند. یکی از رایج‌ترین این مشکلات، خرابی برد است. در این صورت، دو راه‌حل پیش روی شماست: تعویض برد یا تعمیر آن. انتخاب بین این دو به عوامل مختلفی از جمله دانش فنی شما و در دسترس بودن ابزار و قطعات یدکی بستگی دارد. اگر دانش و ابزار لازم را دارید، تعمیر برد دوربین مداربسته می‌تواند راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. در غیر این‌صورت، تعویض برد گزینه مناسب‌تری است.

آموزش تعمیر برد دوربین مداربسته

عیب‌یابی و تعمیر بردهای الکترونیکی دوربین مداربسته مهارتی ظریف است که نیازمند دانش پایه‌ای از الکترونیک و تجربه عملی است. عیب یابی برد دوربین مداربسته، به ۳ روش مختلف انجام می‌شود:

  • اندازه‌گیری ولتاژ مدار
  • اندازه‌گیری جریان مدار
  • اندازه‌گیری اهم مدار

برای انجام عیب یابی و تعمیر برد دوربین مداربسته، شما علاوه‌بر داشتن دانش الکترونیک، باید نحوه کار با وسایلی همچون مولتی‌متر، هیتر و… را نیز بدانید. قبل از این‌که شروع به عیب‌یابی و تعمیر برد الکترونیکی دوربین مداربسته خود کنید، این نکته را درنظر داشته باشید که ممکن است مشکل از آداپتور شما باشد.

برای بررسی اینکه آیا آداپتور معیوب است یا خیر، می‌توانید از یک آداپتور دیگر با ولتاژ و آمپر مشابه برای روشن‌کردن دوربین استفاده کنید. اگر دوربین کار کرد، احتمالاً آداپتور قبلی معیوب بوده است. در این شرایط باید به تعویض یا تعمیر آداپتور دوربین مداربسته خود بپردازید.

حال برای تعمیرات برد الکترونیکی دوربین مداربسته، باید ظاهر آن را چک کنید. بر روی ظاهر برد به‌دنبال نشانه‌های ظاهری سوختن یا تغییر شکل برخی قطعات روی برد بگردید. حالا می‌توانید برای تعمیر، قطعات آسیب‌دیده را با قطعات سالم جایگزین کنید. اگر برد شما از نظر ظاهری سالم است، باید جریان مصرفی آن را اندازه‌گیری نمایید. پس از اندازه‌گیری، ۴ حالت جریان مصرفی به‌ دست خواهد آمد.

ابتدار برد را به صورت ظاهری بررسی کنید

اولین حالت: جریان مصرفی صفر

نبود جریان، در حدود نیمی از موارد دلیل اصلی کار نکردن برد شما است. در این شرایط، به‌منظور تعمیر برد دوربین مداربسته خود، موارد زیر را پیگیری کنید:

  • بررسی ولتاژ ورودی: ابتدا مطمئن شوید که ولتاژ به پایه‌های ورودی برد می‌رسد. برای این کار از یک مولتی‌متر استفاده کنید و ولتاژ را در پین‌های ورودی آن اندازه‌گیری کنید. اگر ولتاژ ورودی در پین‌های برد وجود نداشت، مشکل احتمالا از کابل تصویر دوربین است. اتصالات کابل را بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه قطعی یا پارگی، آن را تعویض کنید.
  • بررسی ولتاژ داخلی برد: اگر ولتاژ ورودی به‌درستی به برد می‌رسد، باید در مرحله بعد ولتاژهای داخلی برد را بررسی کنید. برای این کار از مولتی‌متر و نمودار شماتیک برد استفاده کنید و ولتاژ نقاط مختلف را مطابق با مقادیر ارائه شده در نمودار اندازه‌گیری کنید.

حال شما برای تعمیر برد دوربین مداربسته، باید اجزای مختلف مدار مانند وریستور، دیود، خازن‌های صافی، سلف‌ها و آی‌سی‌های تغذیه کننده را بررسی کنید. وریستور، وظیفه محافظت از برد در برابر ولتاژهای ورودی بیش از حد را بر عهده دارد. در صورت خرابی آن، معمولا اتصال کوتاه شده و جریان عبوری از آن به صفر می‌رسد.

برای بررسی سلامت وریستور، از یک مولتی‌متر در حالت تست دیود استفاده کنید. اگر وریستور سالم باشد، باید در یک جهت عبور جریان را نشان دهد و در جهت دیگر مقاومتی در حدود چند مگا اهم داشته باشد. اگر این قطعه خراب باشد، باید آن را با یک وریستور مشابه جایگزین کنید.

تعمیر برد دوربین مداربسته نیازمند دانش و تخصص بالایی است. چنانچه مهارتی در این زمینه ندارید، می‌توانید به‌وسیله تماس به وسیله تماس با ‏۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰‏، با متخصصان تعمیر دوربین مداربسته ما در ارتباط باشید.

بررسی ولتاژ دوربین مداربسته

دومین حالت: جریان مصرفی بیشتر از یک برد سالم

در این بخش از آموزش تعمیر برد دوربین مداربسته، به بررسی سناریویی می‌پردازیم که در آن جریان مصرفی برد بیشتر از حد نرمال است. این مشکل که به اصطلاح جریان کشی نامیده می‌شود، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

در اولین قدم، ولتاژ خروجی آی‌سی‌های تغذیه کننده روی برد را اندازه گیری کنید. از یک مولتی‌متر دقیق برای این کار استفاده کنید و ولتاژ هر کدام از آی‌سی‌ها را با مقادیر ارائه شده در نمودار شماتیک برد مقایسه کنید. اگر ولتاژ خروجی هر کدام از آی‌سی‌ها در محدوده صحیح باشد، به‌سراغ مراحل بعدی بروید. اگر این ولتاژ خارج از محدوده مجاز باشد، ممکن است مشکل از آن آی‌سی خاص باشد. در این صورت، برای تعمیر برد دوربین مداربسته باید آی‌سی معیوب را با یک نمونه مشابه و سالم جایگزین کنید.

در صورتی که ولتاژ خروجی آی‌سی‌های تغذیه صحیح باشد، چهار احتمال برای مشکل جریان کشی وجود دارد:

  • نشتی خازن‌های صافی
  • مشکل در IC فرمان IRCUT
  • اتصالی در لایه‌های داخلی فیبر مدار چاپی
  • مشکل در وریستور ورودی تغذیه

یک روش ساده در تعمیر برد دوربین مداربسته برای یافتن قطعه معیوب، بررسی گرمای تولیدی قطعات روی برد است. با استفاده از دست و یا یک دماسنج مادون قرمز، دمای قطعات مختلف روی برد را بررسی کنید. قطعه‌ای که به‌طور غیرطبیعی گرم شده، احتمالاً معیوب است و باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

گرم شدن غیرعادی قطعات از نشانه‌های خرابی آن است

سومین حالت: جریان مصرفی کمتر از یک برد سالم

در هنگام تعمیر برد دوربین مداربسته، ممکن است حالتی پیش بیاید که در آن جریان مصرفی برد کمتر از حد نرمال است. در این مواقع، احتمالا یکی از فازهای خود را از دست داده‌اید. در اولین قدم، ولتاژ خروجی هر کدام از IC‌های تغذیه کننده روی برد را اندازه‌گیری کنید. از یک مولتی‌متر دقیق برای این کار استفاده کنید و ولتاژ هر کدام از آی‌سی‌ها را با مقادیر ارائه شده در نمودار شماتیک برد مقایسه کنید.

اگر ولتاژ خروجی یکی از آی‌سی‌ها یا هیچ‌کدام آن‌ها در محدوده صحیح نباشد، مدار آن را چک کرده و قطعه معیوب را تعویض کنید؛ اما اگر ولتاژ مقدار درستی را نشان می‌دهد، باید مدار خروجی آی‌سی تغذیه را کنترل کنید. در این حالت، سه احتمال برای مشکل جریان مصرفی پایین وجود دارد:

قطعی سلف خروجی مدار تغذیه: سلف‌های خروجی در مدار تغذیه را با اهم متر بررسی کنید. در صورت نیاز، برای تعمیر برد دوربین مداربسته آن را تعویض کنید.

قطعی خط ولتاژ در لایه‌های داخلی برد: یافتن محل قطعی در فیبر مدار چاپی، دشوار و نیازمند دانش تخصصی و ابزار دقیق است. برای عیب‌یابی و رفع این مشکل، باید به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

لحیم سردی پایه قطعه مصرف کننده ولتاژ: برای بررسی لحیم سردی پایه قطعات، از ذره‌بین و ابزار لحیم کاری استفاده کنید. در صورت مشاهده لحیم سردی، باید پایه قطعه را مجدداً لحیم کنید.

نحوه برداشتن قطعات از روی برد

حالت چهارم: جریان مصرفی برابر با یک برد سالم

در تعمیر برد دوربین مداربسته، تقریبا در ۴۵ درصد موارد خرابی‌های دوربین در این حالت اتفاق می‌افتد. دلیل عمده این اتفاق، خرابی مدار آمپلی‌فایر است. شما برای بررسی این مشکل، موارد زیر را انجام دهید:

  • بررسی وریستور خروجی مدار تصویر: در اثر ولتاژ بالا یا الکتریسیته ساکن ممکن است اتصال کوتاه شده باشد. با مولتی‌متر در حالت تست دیود بررسی کنید. در صورت خرابی، وریستور را با نمونه مشابه جایگزین کنید.
  • بررسی مقاومت ۵۰ اهم خروجی: این مقاومت در بسیاری از موارد دچار مشکل می‌شود. با اهم متر آن را بررسی کنید. در صورت خرابی، برای تعمیر برد دوربین مداربسته، مقاومت را تعویض کنید.
  • بررسی خازن مابین مقاومت و آی‌سی امپلی فایر: احتمال تغییر ظرفیت یا قطعی آن ضعیف است. با ESR متر یا مولتی‌متر بررسی کنید. در صورت خرابی، آن را عوض کنید.
  • بررسی سوختن امپلی فایر تصویر: در اثر افزایش ناگهانی ولتاژ تغذیه یا اتصالی روی خط تصویر ممکن است بسوزد. علائم ظاهری سوختگی را بررسی کنید. در صورت تایید سوختگی، باید از یک امپلی فایر جدید به‌عنوان جایگزین استفاده کنید.

شماتیک مدار آمپلی فایر

تعویض برد دوربین مداربسته

تعویض بورد دوربین مداربسته کار خیلی پیچیده‌ای نیست و نسبت به تعمیر برد دوربین مداربسته بسیار ساده‌تر است. اغلب اوقات، دسترسی به آن از بین تمام اجزای داخلی کل دوربین آسان‌تر خواهد بود. پیدا کردن یک برد جایگزین جدید در برندهای معتبری همچون هایک‌ویژن، داهوا و… بسیار ساده‌تر از برندهای گمنام است. برای انجام این‌کار، ابتدا پیچ‌های بدنه دوربین را باز کنید. سپس برد را از بقیه محفظه جدا کنید. پس از انجام این کار، کابل برق همچنان به یک سوکت سفید رنگ در پشت برد متصل خواهد ماند.

با احتیاط، کانکتور کابل برق را از پایه آن در سوکت سفید رنگ جدا کنید. برای این کار می‌توانید از انبر دست یا انگشتان خود استفاده کنید. در حال حاضر شما می‌توانید برد آسیب‌دیده را دور بیندازید و برد جدید را در جای خود قرار دهید. کانکتور کابل برق را به سوکت سفید رنگ در پشت برد جدید وصل کنید. حالا پیچ‌های دوربین مداربسته را به همان نحوی که باز کردید، ببندید. با انجام این مراحل، شما به‌راحتی برد جدید را بر روی دوربین خود نصب کردید.

نحوه باز کردن دوربین مداربسته برای تعویض برد آن

جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش تعمیر برد دوربین مداربسته و نحوه تعویض آن پرداختیم. تعمیرات برد الکترونیکی دوربین مداربسته کاری سخت و پیچیده است و اگر تخصص لازم را ندارید، بهتر است انجام این کار را به یک متخصص بسپارید. شما برای انجام این کار، می‌توانید با متخصصان ما در تیم پرشیا سرویس به شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *