مقالات مربوط به تعمیر دی وی آر (DVR)

تشخیص دی وی آر آنالوگ و دیجیتال+ بررسی ۶ روش و نکات آن

تشخیص دی وی آر آنالوگ و دیجیتال

برای ضبط و مدیریت تصاویر دوربین‌های مداربسته باید از دستگاه‌های خاصی استفاده شود که به آن دی‌ وی‌ آر (DVR) می‌گویند. دی‌ وی‌ آر آنالوگ تصاویر را از دوربین‌های آنالوگ دریافت کرده و پس از تبدیل به سیگنال دیجیتال، آن‌ها را بر روی هارد دیسک ذخیره می‌کند. این نوع DVRها معمولاً از تکنولوژی‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند و وضوح تصویر آن‌ها پایین‌تر است.

دی‌ وی‌ آر دیجیتال یا شبکه‌ای (NVR) با دوربین‌های IP کار کرده و بلافاصله تصاویر را به صورت دیجیتال دریافت و ذخیره می‌کند، که منجر به کیفیت تصویر بالاتر و امکانات پیشرفته‌تری مثل تشخیص حرکت و دسترسی از راه دور می‌شود. تشخیص دی وی آر آنالوگ و دیجیتال ممکن است برای افرادی که زیاد با این دستگاه‌ها آشنا نیستند مشکل باشد که در ادامه این مقاله به بررسی و تشخیص دستگاه دی وی آر آنالوگ و دیجیتال خواهیم پرداخت.

 

راه‌های تشخیص دستگاه دی وی آر آنالوگ و دیجیتال

۱. نوع دوربین‌ها

اولین راه برای تشخیص دستگاه دی وی آر آنالوگ از دیجیتال بررسی دوربین و نوع آن است. دی‌ وی‌ آر آنالوگ با دوربین‌های آنالوگ کار می‌کند که تصاویر را به صورت سیگنال‌های آنالوگ از طریق کابل کواکسیال منتقل می‌کنند، در حالی که دی‌ وی‌ آر دیجیتال با دوربین‌های IP کار کرده و تصاویر را مستقیماً به صورت دیجیتال از طریق شبکه ارسال می‌کند، که باعث افزایش سرعت و کیفیت انتقال داده می‌شود.

۲. نوع ورودی‌ها

در دی‌ وی‌ آر آنالوگ از پورت‌های BNC برای اتصال کابل‌های کواکسیال به دوربین‌ها استفاده می‌شود، اما دی‌ وی‌ آر دیجیتال از پورت‌های RJ45 برای اتصال دوربین‌های IP از طریق شبکه استفاد می‌شود و برخی از NVRها از قابلیت PoE برای تأمین برق دوربین‌ها از طریق کابل شبکه استفاده می‌کنند.

۳. کیفیت تصویر

دی‌ وی‌ آرهای آنالوگ معمولاً تصاویر را با رزولوشن‌های پایین‌تر مانند D1 یا ۹۶۰H ضبط می‌کنند، در حالی که دی‌ وی‌ آرهای دیجیتال می‌توانند تصاویر را با کیفیت بسیار بالاتری مانند ۱۰۸۰p و ۴K ضبط کنند که منجر به بهبود کیفیت تصویر، به ویژه در شرایط نوری مختلف و جزئیات بیشتر می‌شود.

راه‌های تشخیص دستگاه دی وی آر آنالوگ و دیجیتال

۴. سیم‌کشی و نصب

در سیستم‌های دی‌ وی‌ آر آنالوگ، هر دوربین نیاز به کابل کواکسیال و برق جداگانه دارد که نصب را پیچیده‌تر می‌کند، اما دی‌ وی‌ آرهای دیجیتال با اتصال دوربین‌ها از طریق شبکه و قابلیت PoE، برق و داده را همزمان منتقل کرده و نصب را ساده‌تر می‌کنند.

۵. ویژگی‌ها و امکانات

دی‌ وی‌ آرهای آنالوگ امکانات محدودی مانند ضبط پیوسته و تشخیص حرکت ساده دارند و بیشتر برای پروژه‌های معمولی مناسب‌اند، در مقابل دی‌ وی‌ آرهای دیجیتال با امکانات پیشرفته‌ای نظیر تشخیص چهره، ردیابی حرکت، ضبط با کیفیت بالا و دسترسی از راه دور از طریق اپلیکیشن‌های موبایل، گزینه بهتری برای کاربردهای پیچیده‌تر محسوب می‌شوند.

۶. دسترسی و مدیریت

تشخیص دی وی آر آنالوگ و دیجیتال بر اساس نحوه عملکرد هم انجام می‌شود. در دی‌ وی‌ آرهای آنالوگ، دسترسی و مدیریت تصاویر عمدتاً به صورت محلی و از طریق مانیتور انجام می‌شود، اما در دی‌ وی‌ آرهای دیجیتال امکان دسترسی از راه دور از طریق اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایل فراهم است که به کاربران اجازه می‌دهد از هر مکانی به تصاویر زنده و تنظیمات دستگاه دسترسی داشته باشند. برای اطمینان از ذخیره شدن اطلاعات حتما باید نحوه تست هارد دی وی آر آشنا باشید تا دچار مشکل نشوید.

 

آیا امکان تبدیل دی وی آر آنالوگ به دیجیتال وجود دارد؟

بله امکان تبدیل دی‌ وی‌ آر آنالوگ به دیجیتال وجود دارد، اما این فرآیند معمولاً شامل چند مرحله و تجهیزات اضافی است. یکی از روش‌ها استفاده از مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D Converter) است که سیگنال‌های آنالوگ دوربین‌ها را به دیجیتال تبدیل می‌کند. همچنین، می‌توان دوربین‌های آنالوگ را با دوربین‌های IP جایگزین کرد یا از دی‌ وی‌ آرهای هیبریدی استفاده کرد که از هر دو نوع دوربین پشتیبانی می‌کنند.

در برخی موارد، نصب یک سیستم دیجیتال جدید بهترین گزینه است، زیرا امکانات و کیفیت بالاتری دارد و نتیجه بهتری ارائه می‌دهد. در کل، اگرچه تبدیل دی وی آر آنالوگ به دیجیتال امکان پذیر است اما کارایی و کیفیت تصویر حاصل معمولاً به اندازه یک سیستم دیجیتال جدید نیست، بنابراین توصیه می‌شود در این شرایط سیستم به طور کامل به روز رسانی شود.

  • نکته! در صورتی که این تبدیل انجام نشد یا نتوانستید تنظیمات آن را به درستی انجام دهید بهتر است تعمیر دستگاه دی وی آر خود را به متخصصین حرفه‌ای مانند پرشیا سرویس بسپارید.

دستگاه ان وی آر و دی وی آر دیجیتال و آنالوگ چه تفاوتی دارند؟

 

دستگاه ان وی آر و دی وی آر دیجیتال و آنالوگ چه تفاوتی دارند؟

تفاوت دی وی آر آنالوگ و دیجیتال فناوری‌های آنها هنگام استفاده برای ضبط، انتقال و نمایش تصاویر ویدئویی است که در ادامه به چندین جنبه کلیدی این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. دوربین‌های آنالوگ معمولاً کیفیت تصویر پایین‌تری (حدود ۴۸۰ TVL) دارند و از سیگنال‌های آنالوگ از طریق کابل‌های کواکسیال استفاده می‌کنند، که ممکن است در کیفیت در طول انتقال کاهش یابد. در مقابل، دوربین‌های HD کیفیت بالاتری (۷۲۰p تا ۵MP و بیشتر) ارائه می‌دهند و از سیگنال‌های دیجیتال که می‌توانند از طریق کابل‌های کواکسیال یا شبکه منتقل شوند، بهره می‌برند.
  2. فرق دی وی ار انالوگ با دیجیتال در برخی از ویژگی‌های آنهاست. سیستم‌های آنالوگ معمولاً با فناوری‌های جدید کمتر سازگارند و ارتقاء آن‌ها نیاز به تعویض تجهیزات دارد، در حالی که سیستم‌های HD انعطاف‌ پذیری بیشتری در ارتقاء دارند و می‌توانند همزمان از دوربین‌های آنالوگ و HD پشتیبانی کنند. هزینه دوربین‌های آنالوگ کمتر است، اما سیستم‌های HD ارزش بیشتری در طولانی‌ مدت دارند.
  3. اگر بخواهیم از نظر هزینه تفاوت دی وی ار انالوگ با دیجیتال را بررسی کنیم باید بگوییم که دی وی آر آنالوگ مقرون‌ به‌ صرفه‌تر است. اما در صورت نیاز به کابل‌ کشی گسترده یا ارتقاء مکرر، هزینه‌ها ممکن است افزایش یابد. در عوض، سیستم‌های HD ممکن است هزینه‌های اولیه بالاتری داشته باشند، اما به دلیل کیفیت بهتر تصویر و قابلیت گسترش سیستم، در طول زمان ارزش بیشتری خواهند داشت.
  4. علت سوت کشیدن دستگاه DVR تفاوت سیستم تغذیه آن با ان وی آر است که باید حتما در زمان راه اندازی به آن توجه شود.

 

تفاوت دستگاه دی وی آر آنالوگ و دیجیتال داهوا

دی‌ وی‌ آر آنالوگ و دیجیتال داهوا از جنبه‌های مختلفی با هم تفاوت دارند. دستگاه DVR برند داهوا با ورودی‌های BNC به دوربین‌های آنالوگ متصل می‌شود و کیفیت تصویر محدودی (مانند ۷۲۰p یا ۹۶۰H) دارد و سیگنال‌های آنالوگ را از طریق کابل‌های کواکسیال منتقل می‌کند. در مقابل، دی‌ وی‌ آر دیجیتال به دوربین‌های IP با ورودی‌های اترنت متصل می‌شود و می‌تواند تصاویر را با کیفیت بالاتری (تا ۴K) ضبط و از سیگنال‌های دیجیتال استفاده کند. نصب دی‌ وی‌ آر آنالوگ معمولاً پیچیده‌تر و نیاز به کابل‌ کشی بیشتری داشته اما NVR نصب ساده‌تری دارد. همچنین، دی‌ وی‌ آر دیجیتال دارای قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند تشخیص چهره و ردیابی حرکت است و معمولاً سازگاری بیشتری با فناوری‌های جدید دارد.

 

سخن آخر

یکی از دستگاه‌ مهم برای ذخیره سازی اطلاعات DVR است که انواع مختلفی دارد. هدف تشخیص دستگاه NVR آنالوگ از دیجیتال، تعیین نوع دوربین‌ها و سیگنال‌های مورد استفاده در سیستم نظارتی برای بهینه‌ سازی نصب و عملکرد سیستم و انتخاب بهترین راه‌ حل امنیتی است که در این مقاله به بررسی و روش‌های تشخیص آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *