مقالات مربوط تعمیر ویدئو پروژکتور

آموزش نحوه تست لامپ ویدئو پروژکتور با ۷ روش کاربردی

اگر با روشن نشدن لامپ پروژکتور مواجه شده‌اید، بلافاصله لازم نیست به فکر تعمیر پروژکتور بیوفتید؛ چراکه احتمال دارد همه چیز با تست لامپ ویدئو پروژکتور و تعمیر یا تعویض آن حل شود. پس قبل از مراجعه به مراکز معتبر تعمیرات ویدئو پروژکتور مراحل لازم در خصوص تست لامپ پروژکتور را انجام دهید و عمر مفید لامپ ویدئو پروژکتور را بررسی کنید و سپس در صورت نیاز به دنبال راهکارهایی برای تعمیر دستگاه پروژکتور باشید. در این نوشته از پرشیا سرویس قصد داریم به تست‌هایی بپردازیم که هرزگاهی باید برای لامپ پروژکتور اجرا کنید. البته برخی از این تست‌ها برای موقعی کاربرد دارد که لامپ خاموش شده باشد و هیچ روشنایی روی پرده از سمت لامپ دریافت نشود. با ما باشید تا آزمایش‌های لازم برای ویدئو پروژکتور را برای شما همراهان پرشیا سرویس شرح دهیم.

آموزش نحوه تست لامپ ویدئو پروژکتور

قبل از نیاز به تعمیر لامپ ویدئو پروژکتور، چندین راه برای تست لامپ تصویر ویدئو پروژکتور وجود دارد که با بررسی هر یک می‌توان نسبت به نیاز به تعویض یا عدم نیاز به تعویض لامپ مطمئن شد. گاهی اوقات ممکن است اصلا مشکل از روشنایی و لامپ نباشد و در چنین حالتی باید تست ویدئو پروژکتور را به مرکزی معتبری در این زمینه سپرد. در ادامه روش‌های کاربردی در تست عمر مفید لامپ ویدئو پروژکتور و تست لامپ برای تعویض را با هم مرور می‌کنیم:

آموزش نحوه تست لامپ ویدئو پروژکتور

تست لامپ ویدئو پروژکتور با چراغ هشدار

چراغ هشدار یا همان چراغ نشانگر را چک کنید. این چرا معمولا به رنگ قرمز یا نارنجی روشن می‌شود و اغلب چشمک می‌زند. چشمک زدن نشانگر لامپ به معنی فرارسیدن زمان تعویض لامپ پروژکتور است. این چراغ‌ها در پروژکتورهای مدرن تعبیه شده‌اند تا زمان تعویض لامپ را به کاربر اطلاع دهند.

البته همه چیز به راهنمای پروژکتور شما بستگی دارد. بسته به مدلی که خریداری کرده‌اید، ممکن است چشمک زدن رنگ نارنجی یا قرمز به این معنی باشد که عمر لامپ در حال اتمام است و یا این معنی را بدهد که لامپ از قبل از کار افتاده است. پس در این باره حتما اطلاعات موجود در دفترچه راهنما را برای تست لامپ ویدئو پروژکتور بررسی کنید.

بررسی چراغ هشدار در تست لامپ پروژکتور

تست لامپ پروژکتور با بررسی طول عمر مفید لامپ

به صورت مستمر طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور را بررسی کنید. طول عمر مفید هر لامپی به عواملی همچون نوع لامپ، وات و مدل پروژکتور بستگی دارد و البته عوامل خارجی نیز در کاهش یا افزایش طول عمر مفید لامپ ویدئو پروژکتور تاثیر می‌گذارند.

در حالت کلی پروژکتورهای LED به خاطر طول عمر بالای لامپشان معروف هستند و الگوی مصرف انرژی متفاوتی در مقایسه با پروژکتورهای DLP دارند. با این حال در حالت کلی هر چه لامپ توان و وات بیشتری مصرف کند، در طول زمان سریع‌تر خراب می‌شود. به همین خاطر در این مدل‌ها باید تست لامپ ویدئو پروژکتور زود به زود انجام گیرد.

طول عمر مفید لامپ در تست پروژکتور

امتحان کردن لامپ ویدئو پروژکتور با تایمر لامپ

از بخش تنظیمات ویدئو پروژکتور و قسمت Information چک کنید و ببینید که چقدر از عمر لامپ ویدئو پروژکتور باقی مانده است. با این روش به راحتی می‌فهمید که جهت تست لامپ ویدئو پروژکتور چقدر از عمر مفید لامپ باقی مانده است و چه زمانی باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

اطلاعات طول عمر لامپ در تنظیمات پروژکتور

تست نور پروژکتور با کاهش کیفیت تصویر

اگر تصویر سوسو بزند و کیفیت آن در پرده نمایش کاهش یابد، احتمالا خبر از این دارد که عمر لامپ رو به اتمام است و یا احتمالا باید لامپ را تعمیر کنید. برای تعویض لامپ در حالت سوسو زدن روشنایی و افت کیفیت تصویر ارائه شده مراحل زیر را طی کنید:

  • ویدئو پروژکتور را خاموش کرده و از منبع برق جدا کنید.
  • کمی صبر کنید و اجازه دهید تا لامپ خنک شود.
  • محفظه لامپ را طبق دستورالعمل دفترچه راهنمای کاربر باز کنید.
  • لامپ را با احتیاط طبق دستورالعمل تست لامپ ویدئو پروژکتور جدا کرده و با یک لامپ جدید تعویض کنید. (قبل از تعویض وجود هر گونه لکه سیاه یا علائم آسیب را روی لامپ بررسی کنید.)

    تنظیمات ویدئو پروژکتور برای تست لامپ پروژکتور

تست لامپ پروژکتور با مولتی متر

برای تست سلامت لامپ ویدئو پروژکتور می‌توان از مولتی‌متر دیجیتال یا اهم متر استفاده کرد. این روش تست لامپ ویدئو پروژکتور بهترین گزینه برای آزمایش لامپ‌های خراب و نیازمند تعویض است. از طرفی با این روش می‌توان فهمید که مشکل از برد پاور است یا باید به دنبال علت روشن نشدن ویدئو پروژکتور در جای دیگری بود. برای استفاده از روش مولتی‌متر دیجیتالی کافیست مراحل زیر را اجرا کنید:

تست لامپ ویدئو پروژکتور با مولتی متر

  • ابتدا اتصال دستگاه به منبع تغذیه را قطع کنید.
  • کمی صبر کنید و منتظر بمانید تا لامپ پروژکتور خنک شود.
  • سپس پنل مستطیلی شکل بر روی دستگاه را برای تست لامپ ویدئو پروژکتور باز کنید.
  • ممکن است در این مرحله به یک پیچ گوشتی نیاز داشته باشید. پس حتما طبق دستورالعمل مدل دستگاه خودتان در دفترچه راهنما مراحل لازم را دنبال کنید.
  • پس از آن لامپ را از پروژکتور با پارچه‌ای خارج کرده و از تماس مستقیم لامپ با انگشتان خود جلوگیری کنید.
  • حال مولتی متر را روی اهم یا مقاومت تنظیم کنید.
  • لامپ را به مولتی متر وصل کنید.
  • در صورتی که عددی روی نمایشگر دیجیتالی مولتی‌متر قرائت شد، احتمالا لامپ کار می‌کند و مشکلی در لامپ وجود ندارد. اما اگر مقاومت بی نهایت بود و مولتی متر عددی را نشان نداد، به این معنی است که زمان تعویض لامپ فرا رسیده است و به این ترتیب تست لامپ ویدئو پروژکتور به پایان می‌رسد.

توجه: خواندن عددی بین ۰ تا ۲۰ اهم در مولتی‌متر نشان می دهد که وضعیت فیلامنت خوب بوده و لامپ باید روشن شود.

این روش تست برای تشخیص این که مشکل از لامپ است و یا باید به دنبال سرنخی از مشکل پیش آمده در اجزای دیگر پروژکتور بگردید بسیار راهگشا است.

بررسی سالم بودن لامپ پروژکتور

تست لامپ ویدئو پروژکتور با منبع تغذیه

منبعی که لامپ پروژکتور از آن تغذیه می‌شود، لامبلاست نام دارد و برای تامین برق ورودی جهت روشنایی لامپ نیز از این منبع استفاده می‌شود. لامبلاست وظیفه دریافت برق از پاور را برعهده دارد و از آن جایی که بین لامپ و لامبلاست گاها مشکلاتی به وجود می‌آید، لذا توصیه می‌شود برای تست لامپ ویدئو پروژکتور، لامبلاست نیز چک شود.

تست لامپ ویدئو پروژکتور با دستگاه تستر

دستگاه تستر مخصوص تست ویدئو پروژکتور بوده و برای تست اصلی لامپ و پروژکتور بهتر است از این روش استفاده کنید. برای استفاده از دستگاه تستر که به راحتی منبع مشکل را در پروژکتور پیدا می‌کند، کافیست به یکی از مراکز تعمیر پروژکتور مراجعه کنید و تعمیر یا تعویض‌ قطعات دستگاهتان را این مراکز بسپارید. دستگاه‌های تستری که در این مراکز موجود هستند، قابلیت تنظیم ولتاژ و مشخص کردن نوع جریان ورودی DC و AC را نیز دارند.

تست لامپ پروژکتور با تستر

نحوه تشخیص سالم بودن لامپ پروژکتور

برای معلوم شدن سالم بودن یا نبودن لامپ ویدئو پروژکتو دو راه وجود دارد:

  • راه اول تشخیص با بررسی ظاهر لامپ است. در این روش کافیست خود لامپ را چک کنید. اگر هر گونه شکستگی، ترک، لکه‌های سیاه و غیره را روی لامپ مشاهده کردید، به معنی خرابی لامپ بوده و بلافاصله باید تعویض شود. به عبارتی در صورتی که مغزی درداخل لامپ شکسته باشد و یا حباب انتهای مغزی لکه داشته باشد و ترک ریزی روی آن ایجاد شده باشد، می‌توان متوجه آسیب جدی به لامپ و فرا رسیدن زمان تعویض لامپ شد.
  • در روش دوم کافیست لامپ مورد نظر را در پروژکتور مشابه قرار داده و اقدام به تست لامپ ویدئو پروژکتور به این روش کرد. این روش زمانی کاربردی است که در بررسی ظاهر لامپ (روش اول) مورد خاصی مشاهده نشده باشد.

جمع بندی

تست لامپ ویدئو پروژکتور روش‌های مختلفی دارد که در این نوشته از پرشیا سرویس به بررسی و شرح هر کدام از این تست‌های روشنایی و لامپ پروژکتور پرداختیم. گاهی اوقات کاربر حتی با انجام تست‌های ذکر شده در این مطلب نمی‌تواند منبع اصلی مشکل پروژکتور خود را پیدا کند. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم برای دریافت راهنمایی دقیق‌تر و مطابق با وضعیت مدل پروژکتورتان، با کارشناسان ما در پرشیا سرویس در ارتباط باشید. پس از راهنمایی‌های اولیه، در صورت لزوم به پیشنهاد کارشناسان می‌توانید تعمیر پروژکتور را به یکی از معتبرترین و بهترین مراکز تعمیرات دستگاه‌های الکترونیکی بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *