مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

۸ علت مهم تار شدن تصویر دوربین مدار بسته + راهکارهای کلیدی

تار شدن تصویر دوربین مدار بسته دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. از شرایط جانبی مانند وضعیت آب و هوایی و اتصالات کابل‌ها گرفته تا شرایط مهمی همچون مادون قرمز، تنظیمات لنز ثابت و متغیر. از این رو لازم است که برای پیدا کردن علت تار شدن تصویر دوربین مدار بسته، با تمامی این عوامل آشنا شد. در این نوشته از پرشیا سرویس قصد داریم به راهنمای کاملی در مورد علت تاری دوربین مداربسته بپردازیم و راهکارهای مربوط به هر دلیل تاری تصویر را بررسی کنیم. در صورتی که پس از مطالعه این نوشته و پیگیری راهکارهای ذکر شده، همچنان چالش تار شدن تصویر دوربین حل نشد، می‌توانید راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان مجرب پرشیا سرویس دریافت کنید.

بررسی دلایل تار شدن تصویر دوربین مدار بسته

دلایل تار شدن تصویر دوربین مدار بسته

علت تار شدن تصویر دوربین مدار بسته مبحثی است که در این بخش از نوشته قصد داریم با هم بررسی کنیم. در ابتدای موضوع این نوشته دلایل کلی تاری تصاویر را تحلیل می‌کنیم و سپس در شرایط خاص به علت تاریک شدن دوربین مداربسته می‌پردازیم. در نهایت هم برای تمامی این مشکلات پیش آمده در هر نوع دوربینی (داهوا، هایک ویژن، تیاندی و غیره) راهکارهای لازم را شرح می‌دهیم.

مشکل در فوکوس؛ دلیل اول تاری دوربین مداربسته

دوربین‌هایی که دارای لنز متغیر هستند، گاها از حالت فوکوس خودکار خارج می‌شوند و وقتی تصویری از فوکوس خارج شود، تار می‌شود و عملا سوژه به درستی مشاهده نمی‌شود. دوربین‌های با لنز وریفوکال پیچی در بدنه خود دارند که با آن پیچ فوکوس تصاویر تنظیم می‌شود. البته در دوربین‌های جدید دو یا سه نوع لنز به انتخاب کاربر ارائه شده است که با تنظیم لنز در هر کدام، فوکوس مربوط به هر لنز نیز اعمال می‌شود.

نحوه تنظیم پیچ برای رفع تاری دوربین مداربسته

خرابی در لنز و سنسور؛ دلیل دوم تار شدن تصویر دوربین مداربسته

گاهی اوقات ممکن است لنز با مشکل مواجه شود و یا عمر مفید خود را از دست بدهد. در این حالت تصاویر ضبط شده دچار افت شدید کیفیت شده و باعث تار شدن تصویر دوربین مدار بسته می‌شوند.

خرابی لنز و سنسور در تار بودن تصاویر

دوربین با رزولوشن پایین؛ دلیل سوم تاری تصویر دوربین مداربسته

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است از همان ابتدای استفاده از دوربین با آن مواجه شوید، کیفیت پایین تصاویر و تار شدن آن در حالت زوم کردن است. این اتفاق در حالتی که دوربین زوم اپتیکال نداشته باشد و رزولوشن کمتری داشته باشد رخ می‌دهد. بنابراین هنگام خرید دوربین به این نکته توجه کنید که مدل‌های ارزان قیمت رزولوشن و کیفیت تصاویر پایینی دارند و به دلیل عدم برخورداری از زوم اپتیکال، باعث تار شدن تصویر دوربین مدار بسته می‌شوند.

کثیفی لنز؛ دلیل چهارم تار شدن تصویر دوربین مدار بسته

این مورد هر چند بسیار بدیهی است، اما بسیار پیش آمده که فراموشمان شود و علت تصویر ندادن دوربین مداربسته باشد. هر چند که دوربین‌های مداربسته به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر برخی عوامل خارجی مصون هستند و معمولا ضد رطوبت و ضد گرد و غبارند، اما این دلیل نمی‌شود که لنز دوربین کثیف نشود! در زمان بارندگی‌ها و افزایش گرد و غبار در محیط نصب دوربین مداربسته، بسیار پیش می‌آید که دوربین کثیف شود و لنز آن آلوده شود. در چنین شرایطی یک پارچه تمیز برای از بین بردن کثیفی‌ها کافیست و نباید برای تمیز کردن لنز دوربین از مواد شیمیایی خاصی استفاده کنید؛ چراکه احتمال آسیب رسانی به لنز و عدسی دوربین وجود دارد.

لنز کثیف، عاملی در تار شدن دوربین مداربسته

اتصالات و کابل؛ دلیل پنجم تاری دوربین مداربسته

در مورد بحث اتصالات و کابل کشی چندین عامل وجود دارد که با هم بررسی می‌کنیم:

کیفیت کابل

گاها کابل‌های به کار رفته در دوربین‌های آنالوگی از کیفیت پایینی برخوردار هستند. این امر در کنار سایر عوامل مربوط به اتصالات دوربین مداربسته می‌تواند منجر به تار شدن تصویر دوربین مدار بسته شود.

کابل کشی طولانی

در حالت کلی و در تمامی دوربین‌های مداربسته، کابل کشی‌های طولانی باعث کاهش کیفیت تصاویر نمایش داده شده بر روی مانیتور می‌شود. به عبارتی ممکن است شما دوربینی با کیفیت بالا خریداری کرده باشید، اما به خاطر مسافت زیاد کابل کشی همان کیفیت را بعد از رسیدن سیگنال‌های دیجیتالی به دستگاه دی وی آر و نهایتا مانیتور مشاهده نکنید.

توجه به نحوه اتصالات

قطع اتصال کابل با دستگاه

در صورتی که کابل‌های اتصالی به دوربین مداربسته شل شده باشند، فیلم مبهم و تار می‌شود. این امر در دوربین‌های آنالوگی بسیار شایع است؛ چراکه این نوع دوربین‌های از اتصالات BNC برای دستگاه دی وی آر استفاده می‌کنند. در این حالت سیمی که به DVR وصل می‌شود، ممکن است در جای خود شل شده باشد. پس سیم را حرکت دهد و مطمئن شوید که به درستی در سر جای خود وصل شده باشد و ببینید که با حرکت دادن آن وضوح تصویر تغییر می‌کند یا نه. همین یک کار ساده در بیشتر مواقع مشکل تار شدن تصویر دوربین مدار بسته را حل می‌کند.

تنظیمات اشتباه در دی وی آر؛ دلیل ششم تاری تصاویر

دستگاه دی وی آر یک سری تنظیمات به خصوص در مورد لنز، رزولوشن، نرخ فشرده سازی، فریم ریت و مواردی از این قبیل دارد که اگر به درستی تنظیم نشود، باعث افت کیفیت تصاویر و تار شدن فیلم‌های ضبط شده می‌شوند. برای نمونه نرخ فریم پایین به تنهایی می‌تواند علت تاری دوربین مداربسته باشد. بنابراین قبل از هر چیزی مطمئن شوید که تنظیمات دوربین مداربسته را به درستی انجام داده‌اید و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

تاثیر فریم ریت در وضوح تصاویر ضبط شده

نور مادون قرمز در طول روز؛ دلیل هفتم تار شدن فیلم دوربین مداربسته

یکی دیگر از مشکلات تصویر دوربین مداربسته به نور مادون قرمز در طول روز مربوط است. این مشکل زمانی پررنگ‌تر می‌شود که نور مرئی و نور فروسرخ همزمان تابیده شوند و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که ما با نور خورشید مواجه باشیم. به همین خاطر است که دوربین‌های مداربسته از تکنولوژی IR-Cut استفاده می‌کنند. این تکنولوژی در طول روز نور مادون قرمز یا همان فروسرخ را حذف می‌کند تا تصاویر ارسالی به دستگاه و مانیتور تار نباشند. در صورتی که این فیلتر از کار بیوفتد، با تار شدن تصویر دوربین مدار بسته روبه‌رو می‌شویم.

تاثیر فیلتر IR-CUT در کیفیت تصاویر

منبع تغذیه؛ آخرین دلیل تار شدن تصویر دوربین مدار بسته

این عامل به قدری اهمیت دارد که نه تنها در علت تار بودن دوربین مداربسته، بلکه در بخش‌های دیگر دوربین نیز تاثیرگذار است و به تنهایی می‌تواند تمامی فرمول‌ها را بهم بریزد. پس در نظر داشته باشید که ولتاژ منبع تغذیه از حد مجاز کمتر یا بیشتر نباشد، وگرنه به کیفیت تصاویر ضبط شده اثر می‌گذارد و منجر به تار شدن تصویر دوربین مدار بسته می‌شود.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب

گاهی وقت‌ها دوربین مداربسته تنها در شرایط خاصی تصاویر تار ثبت و ضبط می‌کند. این قضیه ممکن است به خاطر تغییر در شرایط آب و هوایی و یا مشکل در فیلتر IR-Cut باشد که تصاویر را به صورت تار در طول روز ثبت می‌کند. از طرفی در طول شب نیز ممکن است دوربین به خاطر کثیف لنز یا خطا در قسمت دید در شب به درستی تصویرهای محیط را ضبط نکند. در هر صورت چنین مشکلاتی نیاز به بررسی بیشتر دارد و اگر با مطالعه این نوشته مشکلات تاری دوربین شما حل نشد، می‌توانید روی کمک پرشیا سرویس حساب باز کنید.

مشکلات تاری دوربین مداربسته در شب

رفع مشکلات تار شدن تصویر دوربین مدار بسته

برای حل کردن مشکلات مربوط به علت تار شدن دوربین مدار بسته راهکارهای متعددی ارائه شده است که با هم مرور می‌کنیم:

  • پاک کردن لنز با پارچه نرم و خشک بدون آغشتگی به هر گونه مواد شیمیایی پاک کننده سطوح
  • بررسی تنظیمات نورپردازی و تنظیمات دوربین دستگاه دی وی آر مانند تنظیم فریم ریت، نرخ فشرده سازی، رزولوشن، لنز و فوکوس
  • بررسی اتصالات مربوط به کابل‌های ضبط تصاویر در دوربین مداربسته و دستگاه دی وی آر و تعویض کابل‌ها در صورت خرابی
  • رفع تار شدن تصویر دوربین مدار بسته با بروزرسانی دستگاه دی وی آر به دلیل بروز خطاهای نرم افزاری و تاثیر گذاشتن آن بر روی کیفیت تصاویر
  • تنظیم دقیق فوم دور لنز در داخل حفره شیشه دوربین مداربسته

راهکارهای حل تار شدن تصویر دوربین مدار بسته

جمع بندی

در این نوشته به بررسی مشکلاتی پرداختیم که باعث تار شدن تصویر دوربین مدار بسته می‌شوند. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا تک تک راهکارهای ارائه شده در این مطلب را انجام دهید. در نهایت اگر نتوانستید منبع مشکل و راهکار آن را پیدا کنید، توصیه می‌کنیم از متخصصین ما در حوزه تعمیر دوربین مداربسته راهنمایی بگیرید. همکاران ما در هر زمان از ساعت کاری در طول هفته آماده پاسخگویی به سوالات شما همراهان همیشگی پرشیا سرویس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *