مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

بررسی دلایل کار نکردن موس دوربین مداربسته + رفع آن

چرا موس دوربین مداربسته کار نمی‌کند؟

استفاده از موس برای پیمایش در منوها و تنظیمات دوربین مداربسته امری ضروری است. بااین‌حال، گاهی اوقات ممکن است با مشکلاتی در عملکرد موس مواجه شوید. این مشکلات می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند؛ از جمله عدم سازگاری موس با دستگاه، خرابی موس و یا موارد دیگری که ممکن است نیاز به تعمیر یا تنظیم داشته باشند. در این مقاله، به بررسی رایج‌ترین دلایل کار نکردن موس دوربین مداربسته خواهیم پرداخت. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

دلیل استفاده از موس در دوربین مداربسته

در سیستم‌های مداربسته، هر کدام از اجزا، وظایف خاص خود را بر عهده دارند. دوربین‌ها تصاویر را ضبط می‌کنند و سپس از طریق کابل یا وای‌فای به دستگاه‌های ضبط (DVR یا NVR) ارسال کرده و در نهایت، این دستگاه‌ها تصاویر را برای نمایش به مانیتورها ارسال می‌کنند. موس در سیستم‌های دوربین مداربسته برای تنظیمات و مدیریت دستگاه ضبط و مشاهده تصاویر دوربین‌ها استفاده می‌شود. از این رو، وجود آن ضروری است.

علت کار نکردن موس دوربین مدار بسته

موس‌های موجود در بازار به‌طور کلی به دو دسته باسیم و بدون سیم تقسیم‌بندی می‌شوند. نوع سیمی از طریق یک پورت USB به دستگاه DVR یا NVR وصل می‌شود و از آن می‌توانید همانند کار با یک رایانه معمولی استفاده کنید. نوع دیگر مدل بی‌سیم است که برای اتصال آن به دستگاه خود نیاز به یک دانگل USB دارید. موس‌های بی‌سیم برای کارکردن نیاز به نرم‌افزارهای خاصی دارند و توسط همه ضبط کننده‌ها پشتیبانی نمی‌شوند.

فرقی نمی‌کند که از کدام برند دستگاه ضبط دوربین مداربسته استفاده می‌کنید؛ چه هایک ویژن باشد و چه برندهای دیگر، برای شناسایی کار نکردن موس دوربین مداربسته باید ابتدا دستگاه DVR یا NVR را درحالی‌که موس به آن متصل است، مجددا راه‌اندازی کنید. بعد از آن، باید منتظر بمانید که آیا موس کار می‌کند یا نه. در برخی مواقع ری‌استارت کردن سیستم مشکل را حل می‌کند، اما اگر مشکل همچنان پا برجا بود، موارد گفته‌شده در بخش‌های بعدی این مقاله را انجام دهید.

موس بی‌سیم و باسیم

علت کار نکردن موس دوربین مداربسته

موس‌های سیم‌دار و بی‌سیم ممکن است به دلایل متعددی کار نکنند. در این بخش علاوه‌بر معرفی دلایل کار نکردن موس دوربین مداربسته، راه‌حل برطرف‌ کردن آن را نیز شرح می‌دهیم.

۱. قرار داشتن موس در حالت Sleep

یکی از دلایل کار نکردن موس بی سیم دوربین مداربسته، بودن آن در حالت sleeping mode است. شما می‌توانید با استفاده از دکمه‌ای که زیر آن تعبیه شده، آن را روشن کرده و با آن کلیک کنید تا از این حالت بیرون بیاید و اصطلاحا بیدار شود.

۲. نداشتن باتری

اگر مشاهده نمودید که بعد از روشن کردن موس بی‌سیم چراغ زیر آن چشمک نمی‌زند، ممکن است شارژ باتری آن تمام شده و نیاز به تعویض داشته باشد. بنابراین تعویض باتری‌ها را امتحان کنید.

۳. تداخل امواج رادیویی با موس

یکی از دلایل احتمالی کار نکردن موس دوربین مداربسته در موس‌های بی‌سیم، تداخل امواج رادیویی از سایر دستگاه‌ها و تجهیزات است. این تداخل می‌تواند از منابع مختلفی مانند تلفن‌های بی‌سیم، روترهای Wi-Fi، اجاق‌های مایکروویو و حتی سایر دوربین‌های مداربسته در نزدیکی ساطع شود. همچنین این تداخل امواج گاهی منجر به بروز نویز دوربین مداربسته می‌گردد. ‏برای حل مشکل کار نکردن موس خود، سعی کنید آن را از این منابع دور نگه دارید.

تداخل امواج رادیویی یکی از دلایل کار نکردن موس

۴. خراب شدن موس دوربین مدار بسته ‏

اگر موس شما کار نمی‌کند، آن را روی یک کامپیوتر امتحان کنید. در صورت کار نکردن موس دوربین مداربسته در کامپیوتر، احتمالا خراب شده و بهتر است آن را با یک موس جدید جایگزین کنید.

۵. عدم سازگاری با دستگاه ضبط

اگر موس شما روی کامپیوتر کار کرده ولی روی دستگاه ضبط کار نمی‌کند، یک درایو فلش را به پورت USB آن متصل کنید. اگر این فلش خوانده می‌شود اما موس شما متصل نمی‌شود، احتمالا علت کار نکردن موس دوربین مداربسته به عدم ناسازگاری آن با دستگاه ضبط مربوط می‌شود. در این شرایط، یک موس جدید را امتحان کنید.

۶. خرابی پورت USB دستگاه ضبط

اگر موس روی کامپیوتر کار می‌کند ولی روی دستگاه ضبط کار نمی‌کند و درایو USB هم قابل شناسایی نیست، مشکل می‌تواند از پورت USB دستگاه ضبط باشد. در این شرایط، پورت دیگری را برای اتصال موس خود به دستگاه ضبط انتخاب کنید. شما همچنین در صورتی خرابی پورت‌های دستگاه ضبط خود، می‌توانید با متخصصان تعمیر دوربین مداربسته ما در پرشیا سرویس تماس به شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

موس را به پورت‌های دیگر دستگاه ضبط متصل کنید.

۷. عدم به‌روزرسانی دستگاه ضبط

در برخی موارد، مشکل کار نکردن موس دوربین مداربسته، با آپدیت آن به نسخه جدیدتر مرتفع می‌شود. ممکن است نسخه قدیمی‌تر دارای اشکالاتی باشد یا از موس‌های جدید پشتیبانی نکند. لازم به ذکر است که آپدیت نبودن نرم‌افزار، گاهی علت کار نکردن دوربین مدار بسته نیز هست. در  در این مواقع با فروشنده خود تماس گرفته و آن را به آخرین نسخه موجود ارتقا دهید.

پرش موس دوربین مدار بسته

یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای که ممکن است با آن مواجه شوید، پرش در حرکت موس دوربین مدار بسته است. اگر از موس غلطکی استفاده می‌کنید، علت این مشکل، می‌تواند کثیفی غلطک موس باشد. می‌توانید با چرخاندن غلطک آن را خارج کرده و تمیز کنید. در صورتی که نمی‌توانید این کار را انجام دهید، به‌وسیله یک ابزار ظریف مانند گوش پاک کن آن را تمیز کنید.

اغلب موس‌های امروزی از نوع نوری هستند. اگر از این موس‌ها استفاده می‌کنید و این مشکل برایتان پیش آمد، ممکن است مشکل از موس‌پد شما باشد. بنابراین از یک پد موس جدید و صاف استفاده کنید.

استفاده از موس‌پد مناسب، مشکل پرش موس را حل می‌کند

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی دلایل کار نکردن موس دوربین مداربسته در حین کار با آن پرداختیم. همچنین به ارائه راه‌حل‌هایی برای رفع این مشل پرداختیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله، بتوانید مشکلات موس دوربین مداربسته خود را حل نمایید. اگر با انجام تمام مراحل بالا مشکل کار نکردن موس دوربین مداربسته حل نشد، می‌توانید با تیم پرشیا سرویس به شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *