مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

راهکارهایی برای افزایش امنیت دوربین مدار‌بسته

امنیت دوربین مدار‌بسته

دوربین‌های مدار‌بسته یکی از مهم‌ترین ابزار‌های امنیتی در جهان است. این دوربین‌ها می‌توانند نقش بازدارنده‌ای در پیشگیری از جرم داشته باشند. همچنین می‌توانند به شناسایی و گرفتن مجرمان در هنگام وقوع جرم کمک کنند. با این حال، دوربین‌های مدار‌بسته نیز می‌توانند مورد سوء استفاده قرار گیرند. به‌عنوان مثال، مجرمان می‌توانند از دوربین‌های مدار‌بسته برای جاسوسی از افراد یا مکان‌ها استفاده کنند. حفظ امنیت دوربین مدار‌بسته بسیار مهم است. ممکن است، دوربین‌های مدار‌بسته توسط هکرها، هک می‌شوند و فیلم‌های ضبط‌شده توسط آن‌ها به سرقت برود. برای جلوگیری از این خطرات، داشتن تدابیر امنیتی خوب برای دوربین‌های مدار‌بسته از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله می‌خواهیم بگوییم چگونه امنیت دوربین مدار‌بسته را افزایش دهیم.

۹ راهکار افزایش‌ امنیت دوربین مدار‌بسته

در ادامه این بخش، ۹ راهکار افزایش امنیت دوربین‌های مدار‌بسته بیان می‌شود.

تغییر رمز عبور ابتدایی

گاهی اوقات شما دوربین را نصب کرده و فراموش می‌کنید رمز عبور DVR یا NVR را تغییر دهید. ذخیره رمز اصلی ممکن است مفید باشد؛ اما این مشکل، یکی از خطرناک‌ترین عواملی است که باعث کاهش امنیت دوربین‌های مدار‌بسته، در منازل می‌شود. بنابراین، رمز دستگاه باید از ابتدا تغییر کند. هنگام تغییر رمز عبور، باید از رمزی استفاده کنید که شامل اعداد، حروف بزرگ و کوچک، نمادهایی مانند %، #، * و … باشد. بهتر است از انتخاب نام، نام خانوادگی یا سال تولد خود خودداری کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از هک دوربین مدار‌بسته این است که رمز عبور خود را هر از چند گاهی تغییر دهید. این به جلوگیری از دسترسی افراد ناشناس یا نامعتبر که رمز عبور سیستم عامل را دریافت می‌کنند، کمک می‌کند. هرگز از یک رمز عبور در همه دستگاه‌ها و دوربین‌های مدار‌بسته خود استفاده نکنید؛ زیرا اگر شخصی رمز یکی از دستگاه‌های شما را بداند، به‌طور قطع، بقیه دستگاه‌های شما را نیز امتحان می‌کند و از این طریق به آن‌ها می‌رسد؛ بنابراین، بهتر هر دستگاه رمز عبور مخصوص به خود را داشته باشد.

بروزرسانی نرم‌افزار دوربین‌های مدار‌بسته

برای حفاظت از دوربین مدار‌بسته، همیشه باید سعی کنید دوربین‌ها و تجهیزات خود را به‌روز نگه دارید. سیستم عامل جدید Firmware، ویژگی‌های بیشتری را به دستگاه و دوربین اضافه می‌کند، عملکرد آن را بهبود می‌بخشد و با مسدود‌کردن مسیرهای دسترسی منجر به امنیت بیشتر می‌شود. برای بروز‌رسانی دستگاه، می‌توانید به وب‌سایت سازنده دستگاه بروید و آخرین فایل را برای دستگاه و دوربین خود دانلود کنید. اگر در حین بروز‌رسانی دوربین شما دچار خرابی شد، می‌توانید به وب‌سایت تعمیر دوربین مدار‌بسته مراجعه کنید.

بررسی رویدادهای دستگاه

همه دستگاه‌های قابل اعتماد دارای بخشی به نام گزارش، رویداد یا Logها هستند که در آن همه رویدادها ثبت می‌شوند. بررسی رویدادهای دستگاه یکی جز راهکار امنیت دوربین مدار‌بسته است. اگر فکر می‌کنید تغییری در دستگاه یا دوربین شما ایجاد شده است، می‌توانید در قسمت گزارش، زمان رویداد، آدرس IP شخصی که به دستگاه متصل شده است و اقداماتی را که انجام شده، مشاهده کنید.

امنیت تصویر دوربین مدار‌بسته

عدم استفاده از ورود خودکار

اگر از لپ‌تاپ، رایانه یا نرم‌افزار خاصی (مانند SmartPSS) برای نظارت و کنترل دوربین‌های خود استفاده می‌کنید، نباید راهی برای ضبط داده‌های دریافتی انتخاب کنید. به زبان ساده، کنترل فضای ذخیره اعتبار یا حالت ورود مرورگر را غیرفعال کنید. در غیر این صورت افراد غیرمجاز ممکن است در غیاب شما به سیستم دوربین مدار‌بسته دسترسی پیدا کنند.

تغییر رمز کاربر

رمز عبور کاربر onvif با تغییر رمز عبور کاربر اصلی در برخی دوربین‌های مدار‌‌بسته تغییر نمی‌کند؛ بنابراین، باید به منوی کاربر onvif در لیست کاربران بروید و رمز عبور کاربر onvif را تغییر دهید. این ویژگی همچنین می‌تواند به حفظ حفظ امنیت دوربین مدار‌بسته کمک کند.

استفاده از پروتکل امن HTTPS

برای کنترل و نظارت تصاویر دوربین‌ها بهتر است از پروتکل امن HTTPS استفاده کنید تا اطلاعاتی که بین شما و دستگاه رد‌و‌بدل می‌شود، حالت رمزگونه داشته و هکرها نتوانند با استفاده از روش‌های شنود داده از اطلاعات شما استفاده کنند.

راهکار امنیت دوربین مدار‌بسته

غیرفعال‌کردن Upnp

یکی از ویژگی‌هایی که در دستگاه‌های ضبط شبکه یافت می‌شود، ویژگی UPnP است. این ویژگی به‌طور خودکار پورت‌های مورد نیاز دستگاه را به مودم یا روتر شما فوروارد می‌کند. بنابراین، برای افزایش امنیت دوربین‌های مدار‌بسته بهتر است تنظیمات UPnP را روی مودم، دستگاه و دوربین غیرفعال کنید و فقط پورت‌های مورد نیاز خود را به صورت دستی تغییر دهید. البته به این نکته توجه داشته باشید که یکی از پروتکل‌های اصلی مورد استفاده در تجهیزات دوربین مدار‌بسته، پروتکل SNMP است. اگر از این ویژگی استفاده نمی‌کنید، باید آن را غیرفعال کنید. این را هم باید اضافه کرد که ویژگی چندپخشی (Multicast) برای اشتراک‌گذاری ویدیو بین دو دستگاه استفاده می‌شود. اگر از این ویژگی نیز استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید.

فعال‌کردن Firewall در مودم یا روتر

یکی از مهم‌ترین و راحت‌ترین راه‌حل‌ها برای جلوگیری از فعالیت‌های مخرب هکرها و افراد غیرمجاز که قصد دسترسی به شبکه یا دستگاه شما را دارند، استفاده از فایروال است. خوشبختانه امروزه فایروال‌ها در قلب بسیاری از مودم‌ها و روترها قرار دارند؛ اما تنظیمات آن باید توسط افراد متخصص صورت بگیرد. شما برای انجام این کار می‌توانید از متخصصین پرشیا‌ سرویس کمک بگیرید.

ایجاد کاربر جدید

گاهی اوقات ممکن است شخص دیگری غیر از شما نیاز به اتصال دستگاه داشته باشد. برای ورود آن شخص، شما باید کاربر جدیدی در سیستم تعریف کنید و اطلاعات آن کاربر را ارائه دهید. حتی اگر این شخص یک مدیر ارشد یا شخص مورد اعتماد باشد. از سوی دیگر، دسترسی هر کاربر را محدود کرده و  اطمینان حاصل کنید که کاربران فقط می‌توانند به بخش‌های تعیین‌‎شده توسط شما دسترسی داشته باشند.

امنیت سایبری دوربین مدار‌بسته

امنیت سایبری دوربین مدار‌بسته به مجموعه اقدامات احتیاطی اطلاق می‌شود که برای محافظت از دوربین مدار‌بسته در برابر تهدیدات و حملات انجام می‌شود. حفاظت از رایانه‌ها، شبکه‌ها، سرورها و داده‌ها در برابر هک، سرقت و دسترسی غیرمجاز در واقع امنیت سایبری نامیده می‌شود. دوربین‌های مدار‌بسته از فناوری انتقال تصویر و ویدیو استفاده می‌کنند. باید برای حفظ امنیت تصویر دوربین مدار‌بسته در برابر حملات سایبری تلاش کرد.

امنیت سایبری دوربین مدار‌بسته

دوربین‌های مدار‌بسته عاملی بازدارنده برای سارقان و مجرمان هستند. سیستم‎‌‌های مدار‌بسته و سایر دستگاه‌های شبکه، در معرض رویدادهای نامطلوب هستند. در نتیجه هک یکی از معایب دوربین مدار‌بسته است. هکرها به‌طور مداوم، در تلاش برای دسترسی غیرمجاز به سیستم‎‌‌های مدار‌بسته هستند. دوربین‌های مدار‌بسته، ویدیو را از طریق اینترنت و وای‌فای انتقال می‌دهند. علاوه بر این، هر دوربین مدار‌بسته یک آدرس IP دارد و هکرها می‌توانند با استفاده از این آدرس IP، نام کاربری و رمز عبور به سیستم کاربر دسترسی داشته باشند. هکرها با دسترسی به دوربین به‌راحتی می‌توانند تصاویر دوربین را مشاهده کرده و تنظیمات آن را به دست آورند.

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، مهم‌ترین چیزی که هکرها می‌توانند به سیستم دوربین مدار‌بسته دسترسی داشته باشند، به‌دست‌آوردن رمز عبور و نام کاربری دوربین مدار‌بسته است. در نتیجه اولین و مهم‌ترین راه برای جلوگیری از هک دوربین مدار‌بسته، استفاده از رمزهای عبور مناسب و قوی است. بسیاری از برندهای دوربین مدار‌بسته، رمز عبور ابتدایی را از سیستم خود حذف کرده‌اند. حذف نام کاربری و رمز عبور کاربران را ملزم می‌کند تا پس از نصب و پیکربندی سیستم‎‌‌های خود، رمز عبور تعیین کنند. با ذخیره فیلم‌های دوربین مدار‌بسته در فضای ابری، از خطر حملات سایبری و هک دوربین مدار‌بسته جلوگیری ‌کنید. فضای ابری، فضایی خارج از سیستم عامل برای ذخیره‌سازی داده‌ها است. این سایت به کاربران اجازه می‌دهد تا تصاویر و فیلم‌های دوربین مدار‌بسته را از راه دور ذخیره کنند. فضای ذخیره‌سازی ابری از سرقت جلوگیری می‌کند و از دسترسی اشخاص ثالث به داده‌های دوربین مدار‌بسته جلوگیری می‌کند. از مزایای ذخیره‌سازی داده‌ها در فضای ابری می‌توان به افزایش امنیت و حفاظت از داده‌ها، سرعت بالا در آپلود و انتقال داده‌ها، دسترسی به داده‌ها در هر زمان و مکان و … اشاره کرد.

حفاظت از دوربین مدار‌بسته

امنیت فیزیکی دوربین‌ مدار‌بسته

دوربین‌های مدار‌بسته را در برابر نوسانات برق، سرقت، شوک فیزیکی و غیره محافظت کنید. راه‌های مختلفی برای محافظت از آن در برابر انواع آسیب وجود دارد که عبارتند از:

  • نصب دوربین مدار‌بسته در مکان‌های صعب‌العبور
  • استفاده از پوشش یا جعبه محافظ
  • نصب دوربین در مکان‌های امن
  • استفاده از فناوری ضد خرابکاری
  • تعمیر و نگهداری منظم
  • قرار‌دادن علائم هشدار‌دهنده
  • استفاده از منبع تغذیه مطمئن و ایمن

امنیت فیزیکی دوربین مدار‌بسته

جمع‌بندی

برای افزایش امنیت دوربین‌های مدار‌بسته و محافظت از آن‌ها در برابر انواع حملات، باید نشانه‌های کلاهبرداری را بشناسید تا بتوانید از مزاحمان جلوگیری کنید. روش‌های مورد استفاده برای جلوگیری از سرقت سیستم‎‌‌های امنیتی شامل استفاده از رمز پیچیده، تغییر رمز عبور دوربین مدار‌بسته، محدود‌کردن دسترسی، بروز‌رسانی دستگاه NVR، استفاده از رایانه شخصی، بروز‌رسانی ضبط، تغییر پورت، مخفی‌کردن داده‌ها، فعال‌کردن روتر و عدم استفاده از اینترنت عمومی است. علاوه بر این، باید دوربین خود را از یک برند معتبر انتخاب کرده و آن را توسط یک متخصص نصب کنید. شما می‌توانید از سایت آمازون برای خرید دوربین مدار‌بسته باکیفیت استفاده کنید. از آموزش امنیت دوربین مدار‌بسته نیز غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *