مقالات دسته‌بندی نشده

آی پی دستگاه دی وی آر؛ شناسایی و تنظیم آسان

آی پی دستگاه دی وی آر و بررسی روش انجام آن

آی پی‌ها معمولا به عنوان یک نوع آدرس شبکه شناخته می‌شوند که اتصال آن به دستگاه‌هایی مثل DVR امکانات مختلفی را در اختیار کاربران می‌گذارد. به عنوان مثال اگر قصد دارید از فاصله دور به تصاویر و اطلاعات دوربین دسترسی پیدا کنید، بهترین راه دسترسی به آی پی دستگاه دی وی آر است. با استفاده از آی‌ پی و تنظیمات دستگاه DVR (مثل پورت فورواردینگ در روتر)، امکان مشاهده و کنترل دوربین‌ها از هر نقطه‌ای با دسترسی به اینترنت وجود دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر آی پی‌ها و کاربردهایشان بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

آی پی دستگاه دی وی آر چیست و چه کاربردی دارد؟

آی پی (IP) دستگاه DVR یا Digital Video Recorder یک نوع آدرس شبکه‌ای است که به دستگاه‌های دی وی آر اختصاص دارد تا به شبکه‌های داخلی و اینترنت متصل شود. این آدرس IP به دستگاه DVR امکان می‌دهد که به عنوان یک عضو در شبکه عمل کند و سایر دستگاه‌های موجود در شبکه (مانند کامپیوترها، تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها) بتوانند از طریق این آدرس به تصاویر و ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین‌های متصل به DVR دسترسی داشته باشند. هر دستگاه در این شبکه حتما به این آدرس نیاز دارد تا برای انتقال اطلاعات از آن استفاده کند.

این آدرس می‌تواند به صورت دستی و یا خودکار توسط روتر شبکه تنظیم شود. پس از انجام این تنظیمات کاربر کافی است با وارد کردن آی پی در اینترنت و یا نرم افزارهای خود به طور مستقیم به دی وی آر متصل شود. این آی پی‌ها کاربردهای مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

کاربردهای آی پی دستگاه دی وی آر

  1. امکان دسترسی از راه دور: یکی از مهمترین کاربردهای آی پی دستگاه DVR دسترسی به آن از سراسر نقاط دنیا است. با استفاده از این آی پی افراد می‌توانند به راحتی به اینترنت یا نرم افزارهای آن متصل شده و از تصاویر و اطلاعات ذخیر شده استفاده کنند. در نتیجه باعث می‌شود نظارت از راه دور برای خانه و محل کار بهتر انجام شود.
  2. اتصال به شبکه داخلی: با تنظیم درست آی پی دستگاه دی وی آر در شبکه محلی (LAN) امکان دسترسی به اطلاعات از همان شبکه فراهم می‌شود. در نتیجه سرعت مشاهده ویدئو و تصاویر افزایش می‌یابد.
  3. مدیریت و کنترل چند دی وی آر: اگر در یک مکان چندین دستگاه DVR وجود داشته باشد با استفاده از آی پی امکان دسترسی همزمان به آنها به راحتی فراهم می‌شود. این کار باعث بهبود مدیریت سیستم‌های نظارتی در شرایط مختلف می‌شود.
  4. پشتیبانی امنیتی بیشتر: آی پی‌های اختصاصی هر دستگاه باعث می‌شود که تنظیمات امنیتی مانند پورت فورواردینگ و رمزگذاری‌های پیشرفته بهتر انجام شده و از دسترسی غیر مجاز به آن جلوگیری شود.
  5. پشتیباین از نرم افزارهای مانیتورینگ: IP دستگاه دی وی آر به شما این امکان را می‌دهد که از نرم افزارهای مخصوص برای مانیتورینگ و نظارت استفاده کنید. این امکان باعث ضبط خودکار تصاویر شده و در صورت نیاز هشدارهایی برای کاربران ارسال می‌کند.

آی پی دستگاه دی وی آر

روشهای پیدا کردن آی پی دستگاه دی وی آر

پیدا کردن آی پی دستگاه دی وی آر روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم. شما باید پس از بررسی روش‌های زیر از راحت‌ترین آن برای دسترسی به آی پی استفاده کنید.

۱. چک کردن تنظیمات DVR

راحت‌ترین راه برای پیدا کردن آی پی دستگاه مشاهده و بررسی تنظیمات شبکه محلی آن است. برای انجام این کار، ابتدا باید به منوی تنظیمات دستگاه وارد شوید. در بخش شبکه، آی‌ پی دستگاه نمایش داده می‌شود. توجه کنید که این روش زمانی مفید است که به خود دستگاه دسترسی مستقیم دارید.

۲. استفاده از نرم افزارهای DVR

بیشتر این دستگاه‌ها دارای نرم افزارهای مخصوصی هستند که به درستی پیکربندی شده‌اند. با استفاده از این نرم افزارها به راحتی می‌توانید آی پی را از موبایل مشاهده کنید. برای این کار کافی است نرم‌ افزار را باز کرده و از بخش تنظیمات شبکه یا مانیتورینگ آن، آی‌ پی را پیدا کنید.

۳. استفاده از روتر

اگر این دستگاه به شبکه محلی متصل است می‌توانید از طریق روتر آی پی آن را پیدا کنید. اکثر روترها دارای قسمتی در تنظیمات خود هستند که تمام آی پی‌ها در آن ذخیره شده است. برای ورود به پنل تنظیمات روتر، آی‌ پی روتر را در مرورگر وارد کنید و سپس به بخش DHCP Clients List یا Connected Devices بروید تا لیست دستگاه‌ها و آی‌ پی‌های آنها را ببینید.

۴. استفاده از نرم افزارهایی مثل اسکنر شبکه

نرم افزارهای اسکنر شبکه می‌توانند به شما برای راحت‌تر پیدا کردن آی پی شبکه کمک کنند. مثلا با نصب نرم افزارهایی مثل Advanced IP Scanner یا Fing می‌توانید به قسمت تنظیمات آن وارد شوید و سپس شبکه‌ها را اسکن کنید. پس از انجام این کار نام دستگاه دی وی آر شما نمایش داده می‌شود.

۵. بررسی آی پی پیش فرض

بعضی از دستگاه‌ها هنگامی که از کارخانه عرضه می‌شوند دارای آی پی‌ پیش فرض هستند که می‌توانید از طریق دفترچه راهنما آن را پیدا کنید. معمولا در قسمت مستندات دستگاه دی وی آر این آی پی قرار دارد و می‌توان از آن برای دسترسی اولیه استفاده کرد.

۶. استفاده از Command Prompt (در ویندوز)

این روش ممکن است کمی سخت و حرفه‌ای تر باشد. اگر کامپیوتر به شبکه‌ای که دی وی آر به آن متصل است با استفاده از دستور ping یا arp در Command Prompt می‌توانید لیست دستگاه‌های متصل به شبکه را مشاهده کنید و از آنجا آی‌ پی دستگاه DVR خود را پیدا کنید. برای این کار، ابتدا Command Prompt را باز کرده و دستور arp -a را وارد کنید. سپس لیست آدرس‌های آی‌ پی و مک آدرس‌ها نمایش داده می‌شود. با توجه به مک آدرس DVR می‌توانید آی‌ پی آن را تشخیص دهید.

پس از انجام این مراحل توصیه می‌شود حتما دستگاه خود را بروز کنید. بروزرسانی دی وی آر می‌تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه شود.

روش‌های پیدا کردن آی پی دستگاه دی وی آر

ای پی دستگاه دی وی ار داهوا

برای پیدا کردن ای پی دستگاه دی وی ار داهوا ابتدا دستگاه را به مانیتور یا تلویزیون متصل کنید. سپس از قسمت تنظیمات گزینه Network یا شبکه را انتخاب کرده و آی پی را در آن قسمت مشاهده کنید. یکی دیگر از راه‌های تشخیص دی وی آر، استفاده از نرم افزار ConfigTool داهوا است. نرم‌ افزار ConfigTool را از وب‌ سایت داهوا دانلود کنید و روی کامپیوتر خود نصب کنید. این نرم‌ افزار می‌تواند دستگاه‌های داهوا را که به شبکه متصل هستند شناسایی کرده و آی‌ پی آنها را نمایش دهد.

البته می‌توانید از طریق روتر هم آی پی را پیدا نید. اگر به مودم و روتر دسترسی دارید کافی است از قسمت Device List آی پی دستگاه DVR که به شبکه متصل است بررسی کنید. به یاد داشته باشید که اگر دستگاه دی وی آر شما با DHCP به طور خودکار آی پی دریافت می‌کند می‌توانید از لیست متصل به روتر آی پی دستگاه دی وی آر داهوا خود را شناسایی کنید.

آی پی دستگاه دی وی آر هایک ویژن

مراحل پیدا کردن آی پی دستگاه دی وی آر ویژن هم تقریبا مانند داهوا است که در ادامه به توضیح کامل‌تری از آن می‌پردازیم. ابتدا پس از اتصال دستگاه دی وی آر به مانیتور یا تلویزیون وارد تنظیمات شده و وارد قسمت Network یا همان شبکه شوید. معمولا آی پی‌ها در این قسمت نمایش داده می‌شوند. توجه کنید که برای پیدا کردن آی پی توسط نرم افزار در این مدل از دستگاه‌های DVR باید نرم‌ افزار SADP Tool که مخصوص دستگاه‌های هایک ویژن است را از وب‌سایت رسمی هایک ویژن دانلود کنید.

پس از نصب به صورت خودکار دستگاه‌های هایک ویژن متصل به شبکه شناسایی می‌شود و می‌توانید آی پی را مشاهده کنید. برای اتصال با استفاده از مودم نیز کافی است مراحل ذکر شده در روش داهوا را طی کنید.

آی پی دستگاه تیاندی

برای پیدا کردن آی‌ پی دستگاه ان وی آر یا دی وی آر تیاندی پس از اتصال آن به مانیتور وارد قسمت تنظیمات شده و گزینه شبکه را انتخاب کنید. معمولا در این قسمت آی پی‌های موجود مشخص می‌شود. نرم افزار Tiandy Config Tool هم می‌تواند برای پیدا کردن آی پی بسیار موثر باشد. کافی است پس از نصب این نرم افزار از سایت تیاندی منتظر جمع آوری خودکار آی پی و نمایش آن توسط این نرم افزار باشید. استفاده از روتر و و تنظیمات DHCP هم می‌تواند به شما در پیدا کردن آی پی کمک کند اما پیشنهاد ما نصب نرم افزار و استفاده راحت تر از آن است.

  • نکته! در قسمت‌های قبل به بررسی و نحوه پیدا کردن آی پی برای DVR اشاره کردیم. اما سوالی که ممکن است در ذهن شما باشد این است که آی پی دوربین مداربسته را چطوری پیدا کنیم؟ برای پیدا کردن آی پی دوربین مداربسته کافی است دوربین مداربسته خود را به شبکه متصل کرده و سپس  وارد تنظیمات NVR شوید. در آنجا از قسمت Registration یا Remote دوربین‌های شبکه را مشاهده کرده با زدن گزینه DEVICE SEARCH آی پی آن را مشاهده کنید.

سخن آخر

برای پیدا کردن آی پی دستگاه دی وی آر پس از طی مراحل بالا بهتر است آن را به روزرسانی کرده و سپس مورد استفاده قرار دهید. پیدا کردن آی پی دی وی آر کار سختی نیست اما اگر در انجام آن به مشکل برخوردید کافی است از یک متخصص ماهر در این زمینه کمک بگیرید. متخصصین پرشیا سرویس به شما در انجام این کار کمک کرده و می‌توانید برای تعمیر دستگاه دی وی آر و همچنین انجام تنظیمات، از آنها کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *