مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته ‏

علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

در سیستم‌های نظارتی، گاهی اوقات با مشکلی به نام سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته مواجه می‌شویم که می‌تواند آزاردهنده باشد. دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارد و این مشکل می‌تواند در طول روز یا شب رخ دهد. در این مقاله، به بررسی علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته و راه‌حل‌های این مشکلات می‌پردازیم.‏

علت سیاه شدن تصویر دوربین

اختلال و ایجاد مشکل در تصاویر دوربین مداربسته ممکن است علل مختلفی داشته باشد. یکی از مشکلات رایج دوربین‌های مداربسته که بسیار آزاردهنده است و منجر به ازدست‌رفتن جزئیات تصویر می‌شود، سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته است. برخی از این مشکلات با راه‌حل‌های ساده قابل رفع هستند و برخی دیگر نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتری است. به‌صورت کلی، دلایل سیاه شدن تصویر دوربین مدار بسته عبارتند از:

  1. مشکلات مربوط به اتصالات: مانند قطعی برق یا اتصالات شل، مشکل در پورت‌ها
  2. مشکلات مربوط به دوربین: تنظیمات نامناسب دوربین، خرابی لنز، سوختن دوربین، خرابی حسگر تشخیص نور
  3. مشکلات مربوط به دستگاه ضبط: تنظیمات اشتباه دستگاه، خرابی دستگاه ضبط یا سوختن هارد آن
  4. مشکلات محیطی: نور کم محیط، وجود موانع جلوی دوربین، رطوبت زیاد
  5. مشکلات مربوط به کابل: استفاده از کابل نامناسب، قطعی کابل

هر کدام از مواردی که علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته هستند، قابل تشخیص و برطرف شدن هستند؛ به‌عنوان مثال اگر محیط کم‌نور باشد، با افزایش نور محیط می‌توان این مشکل را برطرف کرد؛ یا به‌عنوان مثالی دیگر می‌توان، کابل‌های آسیب دیده را با کابل‌های نو جایگزین نمود.

علت سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته

دلیل سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

مشکل دیگری که در تصاویر دوربین‌های مداربسته ممکن است رخ دهد، سفیدشدن تصویر است. این اتفاق به اندازه سیاه‌شدن تصویر، جزئیات را از بین می‌برد و مشاهده دقیق محیط را غیرممکن می‌کند. موارد زیر، علت سفید شدن تصویر دوربین مداربسته در روز و شب هستند:

  1. نور شدید و زیاد محیط
  2. تنظیمات اشتباه نور سفید دوربین
  3. نزدیکی سوژه به دوربین مداربسته در شب
  4. تابش نور مستقیم به لنز دوربین
  5. بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته
  6. جابه‌جایی حلقه فوم لنز
  7. کثیف‌بودن لنز دوربین
  8. وجود مانع جلوی لنز دوربین

علت سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته و راه‌حل آن

اگر دوربین مداربسته برق کافی را دریافت نکند، ممکن است تصویر آن سیاه و سفید یا حتی کاملاٌ سیاه شود. در زیر علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته ‏آورده شده است:

  1. روشن‌بودن سنسور مادون قرمز
  2. بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته
  3. مشکلات مربوط به منبع تغذیه
  4. ذرات گردوغبار موجود در هوا
  5. تنظیم نامناسب آفتاب‌گیر دوربین
  6. قرارگیری نادرست حلقه واشر فوم در دوربین دام

حال نوبت آن است که به ارائه راه‌حل‌های مناسب برای برطرف کردن این مشکل بپردازیم.

‏روشن بودن سنسور مادون قرمز

برخی از دوربین‌های مداربسته مجهز به سنسور مادون قرمز هستند که در تاریکی شب برای روشن‌کردن محیط و ارائه تصاویر واضح، از نور مادون قرمز استفاده می‌کنند. از آنجایی که چشم انسان قادر به دیدن نور مادون قرمز نیست، تصاویر در این حالت به‌صورت سیاه و سفید نمایش داده می‌شوند؛ بااین‌حال، ممکن است در مواقعی که نور محیط کافی است و تاریکی وجود ندارد، تصویر دوربین سیاه و سفید باشد. علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته ‏در این شرایط، عاملی است که چراغ‌های IR آن را روشن می‌کند.

برای حل این مشکل، کارهای زیر را انجام دهید:

  • خاموش و روشن کردن دوربین و دستگاه ضبط: با خاموش و روشن کردن دوربین و دستگاه ضبط، سنسورهای مادون قرمز که ممکن است در حالت روشن باقی مانده باشند، ریست می‌شوند. این کار می‌تواند تنظیمات اشتباهی که مانع از خاموش شدن سنسور IR شده بود را اصلاح کند.
  • پاک کردن لنز دوربین: یکی دیگر از دلایل احتمالی سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته، وجود غبار و آلودگی روی لنز آن است. اگر سنسور دوربین نور کافی دریافت نکند، در حالت مادون قرمز باقی می‌ماند و تصویر به رنگ سیاه و سفید دیده می‌شود.

روشن بودن سنسور مادون قرمز از دلایل سیاه سفید بودن دوربین مداربسته

بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته

علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته (بیشتر سفید شدن)، گاهی اوقات به بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته مربوط می‌شود. اگر سطوحی در نزدیکی دوربین وجود داشته باشند، نور مادون قرمز را به داخل لنز منعکس می‌کنند و بازتاب نور باعث ایجاد نقاط سفید و مبهمی در تصویر می‌گردد. در زاویه دیدهای گسترده احتمال سفید شدن تصویر دوربین افزایش می‌یابد.

برای رفع این مشکل، زاویه دید دوربین را طوری تنظیم کنید که نور مادون قرمز از سطوح مجاور منعکس نشود. اگر امکان تغییر زاویه دید وجود ندارد، می‌توانید بزرگنمایی دوربین را کاهش دهید تا از انعکاس نور مادون قرمز کاسته شود. اگر مشاهده نمودید که علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته مکان نامناسب آن است، آن را به جایی که سطوح بازتابنده در آن وجود ندارد نصب کنید.

بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته باعث سفید شدن آن می‌شود

مشکلات مربوط به منبع تغذیه

در برخی موارد، سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته می‌تواند به‌دلیل مشکل در برق رسانی باشد. منبع تغذیه خراب یا کابل معیوب، هردو می‌توانند علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته یا تنها سیاه‌شدن آن باشند.

برای برطرف‌کردن این مشکل، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • بررسی کابل‌های دوربین مداربسته: برای امتحان دوربینی که تصویر سیاه و سفید دارد، ابتدا آن را از برق بکشید. سپس دوربینی را که مطمئن هستید درست کار می‌کند را به برق متصل نمایید. اگر تصویر شما همچنان دارای مشکل است، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مشکلی در منبع تغذیه یا اتصالات کابل دوربین وجود دارد.
  • بررسی دوربین مداربسته: اگر دوربین مداربسته خود را تعویض نمودید و دوربین جدید به‌درستی کار کرد، مطمئنا مشکل از دوربین است و باید تعمیر شود. اگر تخصصی در این زمینه ندارید، برای تعمیر دوربین مداربسته می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس حاصل نمایید‏.‏

منبع تغذیه و کابل‌ها را بررسی کنید

مشکل وجود ذرات گرد و غبار موجود در هوا

یک علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته که بسیار رایج است، ذرات گردوغبار موجود در هواست. وجود این ذرات در کنار لنز دوربین مداربسته باعث ایجاد لکه‌های دایره‌ای شکل سفیدی در تصویر می‌شوند. اگر دوربین شما داخلی است، در و پنجره‌ها را ببندید تا این ذرات تداخلی با تصویر خروجی نداشته باشند.

مشکل عدم قرارگیری صحیح واشر فوم در دوربین‌های دام

در دوربین‌های دام، اگر حلقه‌های آب‌بندی (واشر فوم) که بین لنز و داخل پوشش پلاستیکی شفاف قرار دارند به‌درستی در جای خود قرار نگیرند، ممکن است نقاط سفید رنگی در تصویر ظاهر شوند؛ بنابراین، قرارگیری نادرست این واشر، می‌تواند علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته باشد.

برای حل این مشکل، سعی کنید واشر فوم را به‌صورت دستی در جای صحیح خود قرار دهید. همچنین دقت کنید که حباب گنبدی را به‌درستی بر روی حلقه‌های کف قرار داده شده باشد.

تنظیم نامناسب آفتابگیر دوربین

آفتاب‌گیر نیز می‌تواند علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته ‏باشد؛ این مشکل عمدتا باعث سفیدشدن آن می‌شود. اگر این محفظه که برای محافظت از دوربین گذاشته می‌شود، خیلی جلو باشد، لکه‌‌های سفید روی تصویر ایجاد می‌کند.

برای حل این مشکل، می‌توانید آفتاب‌گیر را کمی به سمت عقب هدایت کرده و محل آن را تنظیم کنید.

عدم قرارگیری صحیح واشر فوم باعث سیاه سفید شدن دوربین مداربسته می‌شود

دلایل مهم بودن تصاویر رنگی دوربین مداربسته

برخلاف تصاویر سیاه و سفید، تصاویر رنگی دوربین مداربسته جزئیات بسیار بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهند. این جزئیات می‌توانند در حل بسیاری از جرایم و اتفاقات مهم نقش حیاتی داشته باشند؛ به‌عنوان مثال، رنگ لباس افراد، رنگ خودروها و سایر اشیاء موجود در صحنه جرم می‌تواند به شناسایی مجرمان و کشف حقایق کمک کند؛ بنابراین پیداکردن علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته و مرتفع‌کردن آن، بسیار اهمیت دارد.

همچنین بسیاری از شرکت‌های تولید کننده دوربین مداربسته، به‌دنبال ارتقای تکنولوژی دید در شب رنگی در دوربین‌های خود هستند. آن‌ها دریافته‌اند که تصاویر سیاه و سفید در شب نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه جزئیات مهمی را نیز از دست می‌دهند.

در این مقاله به بررسی علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته و روش‌های برطرف کردن آن پرداختیم. تامین نور کافی و مناسب هنگام نصب دوربین مداربسته، برای داشتن تصاویر باکیفیت و واضح، بسیار ضروری است. بدون نورپردازی مناسب، ممکن است جزئیات مهم از دست رفته و تصاویر تار، سیاه یا سفید شوند. این امر به‌خصوص در محیط‌های کم نور یا تاریک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در صورتی که با انجام روش‌های گفته شده موفق به پیدا‌کردن علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مداربسته خود نشدید، می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس حاصل نمایید.

همچنین برای چک‌کردن انواع دوربین‌های مداربسته، می‌توانید سری به سایت آمازون بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *