مقالات مربوط به تعمیر دوربین مداربسته

علت تغییر رنگ دوربین مداربسته و راهکار برطرف کردن آن

علت تغییر رنگ دوربین مداربسته

برخی مواقع ممکن است با مشکل تغییر رنگ دوربین مداربسته مانند قرمز شدن یا بنفش شدن آن مواجه شوید. این مشکل آزاردهنده باعث می‌شود تا خروجی تصویر باکیفیتی نداشته باشید؛ اما علت تغییر رنگ دوربین مداربسته چیست؟ در ادامه این مقاله، دلایل مختلف این موضوع را بررسی کرده و راهکار مقابله با آن را به شما توضیح خواهیم داد. اگر تمایل به آشنایی با این موارد دارید، لطفا تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

دلایل قرمز شدن رنگ تصویر دوربین مداربسته

علت تغییر رنگ دوربین مداربسته به قرمز، ممکن است موارد مختلفی باشد. در این بخش، به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. مشکلات مربوط به کابل‌ها

یکی علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته، اتصالات شل یا معیوب کابل‌ها، به‌خصوص کابل BNC است. در این مواقع، برای رفع مشکل اتصالات کابل‌ها را بررسی کرده و آن‌ها را شل کنید. همچنین کابل‌های آسیب‌دیده یا فرسوده نیز می‌توانند باعث ایجاد اختلال در سیگنال و قرمز شدن تصویر شوند؛ در این صورت باید کابل‌ها را با نمونه‌های جدید و سالم تعویض کنید.

۲. تنظیمات نامناسب

گاهی اوقات تنظیمات رنگ مانیتور یا نمایشگری که تصویر دوربین را نشان می‌دهد، به هم می‌ریزد و باعث قرمزشدن تصویر می‌شود. در این حالت، باید تنظیمات رنگ را به حالت پیش‌فرض یا ایده‌آل برگردانید. تنظیمات رنگ نامناسب در دستگاه ضبط (DVR یا NVR) نیز می‌تواند علت تغییر رنگ دوربین مداربسته باشد. بررسی و تنظیم مجدد تنظیمات رنگ در این دستگاه می‌تواند مشکل را حل کند.

تنظیم کردن رنگ دستگاه می‌تواند مشکل شما را حل کند

۳. خرابی فیلتر ICR

ICR،  فیلتری است که در دوربین‌های مداربسته برای تنظیم نور و رنگ تصویر استفاده می‌شود. خرابی این قطعه می‌تواند باعث تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته به قرمز و بنفش شود؛ در این صورت باید ICR را تعویض کنید.

۴. خرابی سنسور CCD

CCD، نوعی سنسور تصویری در دوربین‌های مداربسته است که خرابی آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی در تصویر، از جمله قرمزشدن آن شود؛ اگر مشکل از CCD باشد، باید آن را تعویض کنید.

۵. خرابی برد دوربین مداربسته

خرابی برد دستگاه ضبط نیز می‌تواند علت تغییر رنگ دوربین مداربسته به قرمز باشد. در صورت روی دادن این مشکل، باید برد دستگاه را تعمیر یا تعویض کنید.

شما برای پیداکردن علت تغییر رنگ دوربین مداربسته و رفع آن، می‌توانید با شماره تلفن ‏‏‏۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ ‏تماس بگیرید.‏

۶. خرابی کابل VGA

کابل VGA که تصویر را از دستگاه ضبط به نمایشگر منتقل می‌کند، ممکن است خراب باشد. در این صورت تصویر به رنگ قرمز یا با رنگ‌های غیرطبیعی نمایش داده می‌شود؛ برای رفع این مشکل باید از یک کابل VGA سالم استفاده کرده و آن را امتحان کنید.

کابل VGA

دلایل بنفش شدن رنگ تصویر دوربین مداربسته

دلایل مختلفی می‌توانند برای بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته وجود داشته باشند. در این بخش، به چند مورد از شایع‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. مشکلات نرم‌افزاری

ممکن است از نسخه‌ای از نرم‌افزار دوربین استفاده کنید که با دوربین شما سازگار نباشد یا دارای اشکالاتی باشد که باعث بنفش شدن تصویر شود؛ در این صورت، به‌روزرسانی نرم‌افزار دوربین به آخرین نسخه می‌تواند مشکل را حل کند.

همچنین گاهی اوقات تنظیمات اشتباه در دوربین یا دستگاه ضبط (DVR یا NVR) می‌تواند علت تغییر رنگ دوربین مداربسته به بنفش باشد؛ در این صورت، باید تنظیمات را به حالت پیش‌فرض برگردانید یا تنظیمات مربوط به رنگ و تصویر را با دقت بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنید.

۲. مشکلات محیطی

قرارگرفتن دوربین در معرض دمای بسیار پایین می‌تواند بر عملکرد اجزای داخلی آن تاثیر منفی بگذارد و باعث بنفش شدن تصویر شود. اگر دوربین در محیطی سرد نصب شده، باید از راهکارهایی برای گرم‌کردن آن استفاده کنید.

سرد شدن محیط می‌تواند باعث بنفش شدن دوربین مداربسته شود

۳. فیلتر IR CUT

فیلتر IR Cut (Infrared Cut Filter)، نقشی اساسی در کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته، به‌خصوص در شرایط نوری مختلف، ایفا می‌کند. خرابی این قطعه می‌تواند علت تغییر رنگ دوربین مداربسته به بنفش یا صورتی شود؛ درصورتی که این قطعه مشکل پیداکرده باشد، باید آن را تعویض کنید.

شما برای پیدا‌کردن علت تغییر رنگ دوربین مداربسته و یا تعمیر آن، می‌توانید با شماره تلفن ‏‏‏۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ ‏تماس بگیرید.‏

راه‌کارهای برطرف کردن مشکل بنفش شدن دوربین مداربسته

بعد از آن‌که با علل مختلف تغییر رنگ در تصویر دوربین مداربسته آشنا شدید، حال نوبت آن است که به ارائه راه‌حل‌های عملی برای رفع این مشکل آزاردهنده بپردازیم.

بررسی تنظیمات دوربین مداربسته

قبل از هر اقدامی برای رفع مشکلات مربوط به دوربین مداربسته، اولین قدمی که باید برداشت، بررسی تنظیمات آن است. تنظیمات نامناسب دوربین می‌تواند علت تغییر رنگ دوربین مداربسته و منشأ بسیاری از مشکلات دیگر مانند کیفیت پایین تصویر، عدم ضبط صحیح تصاویر و… باشد. در بسیاری از دوربین‌ها، گزینه‌ای با عنوان تنظیمات پیش‌فرض یا بازنشانی به تنظیمات کارخانه وجود دارد. با فعال‌کردن این گزینه، تمام تنظیمات دوربین به حالت اولیه خود بازگردانده می‌شوند؛ این کار می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به تنظیمات را حل کند.

تنظیمات نور سفید در دوربین‌های مداربسته

دوربین‌های مداربسته از قابلیت AWB برای تنظیم نور سفید و ارائه تصاویری با رنگ‌های دقیق و واضح بهره می‌برند. AWB به‌طور خودکار رنگ تصویر را با توجه به شرایط نوری محیط تنظیم می‌کند و معمولا عملکرد مناسبی دارد؛ اما در برخی موارد، به‌خصوص در شرایط نوری پیچیده، ممکن است دقت کافی را نداشته باشد. ATW نوع پیشرفته‌تری از AWB است که با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده‌تر، رنگ تصویر را به‌صورت دقیق‌تری تنظیم می‌کند.

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد تنظیمات نور سفید را از حالت AWB یا ATW به حالت Outdoor تغییر دهید. این کار معمولاً زمانی انجام می‌شود که دوربین در فضای باز نصب شده باشد و نور محیط به‌طور مداوم در حال تغییر باشد.

تنظیم حالت AWB گاهی مشکل تغییر رنگ را حل می‌کند

خاموش و روشن کردن برد IR LED در دوربین مداربسته

در برخی از موارد، درست کار نکردن فیلتر IR علت تغییر رنگ دوربین مداربسته است و در نتیجه تصاویر به رنگ بنفش یا صورتی دیده شوند. یکی از راه‌حل‌های احتمالی برای رفع این مشکل، خاموش و روشن کردن برد IR LED است. این کار را می‌توانید از طریق تنظیمات یا با بازکردن دوربین مداربسته و جداکردن کابل مربوطه انجام دهید.

به‌روزرسانی نرم‌افزار دوربین مداربسته

در موارد بسیار کمی، علت تغییر رنگ دوربین مداربسته می‌تواند به آپدیت نبودن سیستم عامل آن مربوط باشد. بااین‌حال، بررسی و به‌روزرسانی نرم‌افزار دوربین، همواره گامی مهم در عیب‌یابی و رفع مشکلات مختلف آن به‌شمار می‌رود.

تمیز کردن فیلتر IR CUT

برخی مواقع، چراغ‌های مادون قرمز درست کار می‌کنند، اما کثیفی فیلتر باعث می‌شود تا رنگ تصویر عوض شود. برای این که از این قضیه مطمئن شوید، دست خود را جلوی لنز دوربین مداربسته قرار دهید. در این حالت، با تاریک‌شدن محیط موتورهای آن شروع به کارکردن خواهند کرد. این موضوع نشان می‌دهد که موتور دوربین مداربسته به‌درستی کار می‌کند و علت تغییر رنگ دوربین مداربسته، به کثیفی آن مربوط می‌شود.

در این مواقع، باید دوربین را باز کرده و این فیلتر را تمیز کنید. البته بهتر است یک فیلتر جدید خریداری کرده و آن را جایگزین کنید.

به‌ یاد داشته باشید که تمیز کردن قسمت داخلی دوربین باید آخرین راه‌حل در نظر گرفته شود و قبل از آن، باید سایر راه‌حل‌های ساده‌تر را امتحان کنید. در صورت عدم آشنایی با مراحل بازکردن و تمیزکردن دوربین، از یک تکنسین مجرب تعمیر دوبین مداربسته کمک بگیرید.

فیلتر IR-CUT

تصاویر دوربین‌های مداربسته از اهمیت بالایی برخوردارند و باید واضح و باکیفیت باشند. با این حال، گاهی اوقات این تصاویر تغییر رنگ داده و افت کیفیت پیدا می‌کنند. علت تغییر رنگ دوربین مداربسته می‌تواند موارد مختلفی باشد. در صورت عدم رفع مشکل با راه‌حل‌های ارائه شده، توصیه می‌شود برای عیب‌یابی دقیق‌تر و رفع مشکل به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید.

در این صورتی که هرگونه سوالی در زمینه رفع مشکل دوربین‌های مداربسته برندهای مختلف از جمله هایک ویژن و… دارید، می‌توانید با شماره تلفن ‏‏۰۲۱۵۴۸۷۱۲۰۰ تماس بگیرید.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *